EPN-V2

M1GNA2200 Naturfag 1, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Science Education 1, Part 2
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GNA2100 Naturfag 1, emne 1.

Forkunnskapskrav

None.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om elevers læring i naturfag og hvordan en kan legge til rette for begrepsdannelse og utvikling av naturfaglig språk i barneskolen
  • har kunnskap om hvordan en kan drive dialogisk, variert og utforskende undervisning med elever i barneskolen
  • har kunnskap om elevers hverdagsforestillinger i biologi, fysikk, geologi, kjemi og teknologi
  • har kunnskap om progresjon i elevers læring av naturfaglige fenomener
  • har kunnskap om partikkelmodellen og kan bruke den for å konkretisere oppbygging av ulike stoffer og for å forklare grunnleggende fysiske endringer i dagliglivet og naturen
  • har kunnskap om navnsetting, oppbygging og egenskaper til vanlige kjemiske stoffer, og kan bruke periodesystemet til å forklare dette
  • har grunnleggende kunnskap om kjemiske reaksjoner på makro- og mikronivå med fokus på syre- og base-, fellings- og redoksreaksjoner
  • har kunnskap om noen av menneskets organsystemer, pubertet, seksualitet og helse og hvordan en kan undervise temaene for de yngste elevene og elever i begynnende pubertet
  • har kunnskap om livsprosesser i celler og oppbygging av celler
  • har kunnskap om den biologiske systematikken, og hvordan grupper av organismer og arter er tilpasset norsk natur, samt hvorfor det er viktig med dette fokuset
  • har kunnskap om økologi og bærekraftig utvikling og hvordan en kan undervise temaene gjennom tverrfaglig undervisning og bruk av varierte læringsarenaer inne og ute
  • har kunnskap om sentrale systemer som organsystemer, økosystemer, bergartssyklusen, solsystemet og systemet jord-sol-måne og hvordan de kan introduseres for elever i barneskolen ved å vise hvordan bestanddeler i hvert system henger sammen
  • har grunnleggende kunnskap om krefter og mekanikk, inkludert kinetisk og potensiell energi
  • har grunnleggende kunnskap om elektrisitet og magnetisme
  • har kunnskap om bølger, lyd og lys som fysiske fenomener og kan knytte dette til syn og hørsel
  • har kunnskap om ytre og indre geologiske prosesser på jorda og med fokus på vanlige norske mineraler og bergarter
  • har kunnskap om algoritmisk tenking og hvordan det kan brukes i naturfag

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjennomføre begynneropplæring i naturfag og tilrettelegge for overgangen fra barnehage til skole og fra barnetrinn til ungdomstrinn
  • kan planlegge, gjennomføre og reflektere over egen undervisning på barnetrinnet forankret i forskning, teori og praksis og med spesielt fokus på begynneropplæring, utforskende arbeidsmåter og integrasjon av alle grunnleggende ferdigheter
  • kan gjennomføre aktiviteter, forsøk og målinger inne og ute med bruk av egnet utstyr, bearbeide og presentere måledata, samt vurdere nødvendige sikkerhetstiltak 
  • kan gjøre beregninger i temaer det er relevant
  • kan bruke, vurdere og utvikle relevante modeller til å forklare naturfaglige fenomener i biologi, fysikk, geologi og kjemi, og kan argumentere for bruk av ulike former for modeller for å støtte elevers læring
  • kan vurdere elevenes læring i faget som grunnlag for tilrettelegging av undervisning og tilpasset opplæring
  • kan gjennomføre tverrfaglig undervisning med fokus på å designe og lage teknologiske produkter og knytte teknologi til relevante tema i naturfag

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i naturfagets betydning som allmenndannende fag og naturvitenskapens metoder og tenkemåter ved å fokusere på undring og utforskning
  • kan analysere og bruke gjeldende læreplan for barnetrinnet som utgangspunkt for naturfagundervisning
  • kan drøfte egen rolle, praksis og utviklingsmuligheter som naturfaglærer

Innhold

Emne 2 er delt i fire hovedtemaer:

  • Naturfagdidaktikk 1-2
  • Kropp og helse 1-2
  • Jorda 1
  • Kjemi 1-2
  • Fysikk 1-2

Arbeids- og undervisningsformer

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence: 

Knowledge

The student has

  • in-depth knowledge of key knowledge discourses in child welfare and other welfare fields and of different criteria for evidence-based practice
  • advanced knowledge of the child welfare service’s heterogeneous knowledge base, interdisciplinary and interprofessional collaboration, and an understanding of the relevance of theoretical perspectives to professional practice
  • in-depth knowledge of theoretical understandings of children and childhood, categorisation processes in the child welfare service’s everyday practices
  • advanced knowledge of children’s right to participation and protection and the importance of children as participants in everyday life and in the professional practices of the child welfare service
  • advanced knowledge of different perspectives on children’s development
  • specialised knowledge and insight into research on care assessments and the importance of a holistic understanding of children and parents
  • advanced knowledge of how neglect and abuse occur and are manifested in different ways in children, young people and families in vulnerable life situations
  • in-depth knowledge of different perspectives on family work and milieu therapy within and outside institutions

Skills

The student can

  • analyse and take a critical approach to the child welfare service’s implicit and explicit knowledge base to make decisions and implement measures in the child’s best interests
  • analyse professional issues related to risk assessments and different explanations of children and children’s problems
  • take a critical approach to different sources of knowledge and carry out comprehensive care assessments by analysing and assessing the child’s best interest in light of relevant theories and methods
  • cooperate with children and parents and other services when obtaining information and assessing measures

General competence 

The student can

  • apply knowledge and skills about children, young people and families in vulnerable life situations in new areas in order to carry out advanced tasks and projects
  • communicate about professional issues, analyses and conclusions in child welfare work with children, young people and families, partners and the general public
  • take a critical and analytical approach to explicit and implicit theories, measures and methods in child welfare practice

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Teaching methods vary between lectures and student-active learning methods.

Vurdering og eksamen

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework requirement 1: A written group assignment where students work with readings. The coursework requirement must have a scope of 4-5 pages, including a bibliography. The students are obliged to participate with equal contributions.

The purpose of the coursework requirement is to increase the students' insight into the course's academic perspectives, as well as develop skills in academic discussions. If the assignment is not approved, it is given the opportunity to submit an improved version once within the specified deadline.

Hjelpemidler ved eksamen

The exam in the course is an individual home exam over seven days. The exam paper should be 10 pages long (+- 10 %). Font and font size: Calibri 12-point. Line spacing: 1.5.

Vurderingsuttrykk

All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.

Sensorordning

Grade scale A-F.