EPN

M1GBO5100 Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver Emneplan

Engelsk emnenavn
Initial Education 3
Studieprogram
Grunnskolelærerutdanning for trinn 1-7
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Fagplanen tilhørende dette emnet er lagt på emne M1GBO4100 Begynneropplæring 1.

 

I emnet Begynneropplæring 3 - Fagovergripende perspektiver i begynneropplæringen vil begynneropplæringsperspektiver i alle fag på småskoletrinnet stå sentralt. Fagovergripende temaer som praktisk-estetiske arbeidsmåter, utforsking, lekende læringsprosesser og bruk av både klasserommet, uterommet og naturen de første skoleårene vil vektlegges. I dette emnet skal studentene videreutvikle sine kunnskaper om begynneropplæring i de andre fagene de har studert ved siden av norsk og matematikk. 

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om fagdidaktikk i begynneropplæringen egne skolefag
  • har avansert kunnskap om hvordan klasserommet, uterommet og naturen kan brukes som læringsfremmende miljøer for elever i grunnskolen
  • har inngående kunnskap om praktisk-estetiske arbeidsmåter som egner seg i begynneropplæring
  • har inngående kunnskap om utforskende arbeidsmetoder i begynneropplæringen
  • har inngående kunnskap om hvordan skolen kan stimulere elevenes kreativitet 

Ferdigheter

Studenten

  • kan på selvstendig måte legge til rette for elevaktiviteter som stimulerer til læring ute og inne
  • kan reflektere over og vurdere kritisk ulike arbeidsmåter og læringsressurser som brukes i begynneropplæringen
  • kan stimulere til kreative og utforskende arbeidsmåter i sine skolefag og på tvers av fag
  • kan vurdere digitale uttrykk og ressurser kritisk og bruke dem i opplæringen på måter som styrker og utvikler begynneropplæringsdidaktikk

Generell kompetanse

Studenten

  • kan bruke sin kunnskap til å se begynneropplæring i et helhetlig perspektiv i alle fag
  • kan på bakgrunn av forskningsbasert kunnskap bidra til å drøfte og videreutvikle god begynneropplæring i sine fag og på tvers av fag
  • kan anvende et kritisk blikk på læreplaner og læremidler i ulike fag i et begynneropplæringsperspektiv
  • kan gi både muntlig og skriftlig faglig tilbakemelding på høyt nivå til medstudenter

Innhold

  • begynneropplæringsperspektiver i ulike fag og på tvers av fag på småskoletrinnet
  • begynneropplæring for det lekende og lærende barnet, som tar i betrakting både kroppslige, affektive, kognitive, praktisk-estetiske og utforskende perspektiver
  • klasserom, uterom og natur som læringsarena

Arbeids- og undervisningsformer

Se fagplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Se nærmere informasjon i den innledende fagplandelen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Gruppevis muntlig seminarinnlegg der studentene skal demonstrere og argumentere teoretisk for en praktisk tilnærming i ett eller flere undervisningsfag, i et begynneropplæringsperspektiv. Tidsramme 20 minutter. Studentene skal gi hverandre muntlig teoribasert respons på innleggene, og det er derfor obligatorisk deltakelse på seminaret. Faglærer vurderer arbeidskravet til godkjent / ikke godkjent.  
  • Arbeidskravet er todelt: a) Individuell multimodal drøfting av et fagovergripende perspektiv i begynneropplæringen. Framstillingen skal være digital, i en form som kan egne seg i begynneropplæringen, men innholdet skal være teoretisk på masternivå. Omfang ca. 10 minutter. b) Skriftlig tilbakemelding fra medstudent etter gitte kriterier. En revidert versjon av den multimodale framstillingen leveres til faglærer, som vurderer arbeidskravet til godkjent / ikke godkjent.  
  • Studentene skal individuelt eller i gruppe på inntil tre velge tema for masteroppgave og levere en prosjektskisse på 1800 ord +/- 10 % og en gjennomgang av forskningslitteratur knyttet til masteroppgavens tema med et omfang på 1600 ord +/- 10%.

Vurdering og eksamen

Individuell muntlig eksamen som består av en forberedt del om begynneropplæring i ett eller flere skolefag (forberedelsestid: én uke) og en del knyttet til pensumlitteraturen i emnet. Eksamen utgjør 30 minutter, det er 15 minutter på hver del.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler til den forberedte delen, ingen hjelpemidler til andre halvdel av eksaminasjonen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes gradert karakterskala fra A til F.

Sensorordning

To interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer ved OsloMet - storbyuniversitetet.