EPN

LSUN6200 Språk og saktekster i lese- og skriveopplæringen Emneplan

Engelsk emnenavn
Language and Nonfiction in the Teaching of Reading and Writing
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i norsk for trinn 1–10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 skal bidra til å utvikle forståelse og innsikt i verdien av skriftspråkskompetanse i et samfunnsperspektiv og i en flerkulturell skole, og lesing og skriving som læringsvilkår og som del av fagkunnskapen innenfor ulike fag. Emnet skal gi innsikt i ulike tilnærminger til sakprosatekster knyttet opp mot kritisk literacy, dannelse og sosioøkonomiske, historiske, språklige og kulturelle kontekster. Sentrale tema vil være språktypologi, sosiolingvistikk og språklig variasjon og mangfold.

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • inngående kunnskap om forholdet mellom barn og unges literacy-utvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i analoge og digitale tekstkulturer både i og utenfor skolen
  • fordypet kunnskap om saktekstens uttrykksformer og funksjoner i ulike tekstkulturer
  • fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
  • forskningsbasert kunnskap om skoleutvikling, aksjonsforskning og kollegaveiledning

Ferdigheter

Studenten kan

  • analysere og vurdere analoge og digitale sakprosatekster med utgangspunkt i retorikk og tekst- og diskursanalytiske metoder
  • bruke kunnskap om saktekster i møte med elevenes ulike analoge og digitale tekstverdener
  • veilede og motivere elever i lesing og skriving av saktekster
  • observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
  • samarbeide med og lede og veilede kollegaer i prosjekter med sikte på å utvikle lese- og skriveopplæringen i grunnskolen

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over sakteksters form og funksjon i ulike tekstkulturer både i og utenfor skolen
  • reflektere over fagdidaktiske utfordringer knyttet til elevers literacy-utvikling i møte med sakprosatekster
  • analysere og drøfte teoretisk og didaktisk språklige fenomen knyttet til språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
  • bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor lese- og skriveopplæringen i grunnskolen

Innhold

  • Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert sidemålsdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk
  • Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv
  • Lesing, skriving og muntlig bruk av språket innenfor norskfaget og på tvers av fag
  • Kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser i skolen
  • Forskningstilnærming som inkluderer bruk av klasseromsobservasjoner for å videreutvikle egen praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Presentasjon av et faglig emne:
  1. I grupper (to til fire studenter pr. gruppe): Presentasjon av et emne knyttet til en eller flere pensumtekster. Omfang: om lag 20 minutt pr. gruppe.
  2. Individuelt: Presentasjon av samme emne som i gruppeoppgaven for kollegaer på egen arbeidsplass. Omfang: om lag 20 minutt.
  3. Individuelt: Innlevering: skriftlig rapport med refleksjon over presentasjonen for kollegaer. Omfang: 800 ord (+/-10%). Målform: bokmål.
  • Undervisningsopplegg som inkluderer bruk av omvendt undervisning:
  1. Planlegge et undervisningsopplegg knyttet til én undervisningsøkt som inkluderer bruk av omvendt undervisning.
  2. Lage videosekvensen som skal inngå i opplegget.
  3. Observere undervisningen i klasserommet knyttet til dette opplegget.
  4. Skrive en refleksjonstekst på 500 ord (+/- 10%). Målform: nynorsk.

Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell muntlig eksamen. Muntlig eksamen gjennomføres som en prøveforelesning med påfølgende fagsamtale med sensorer etter nærmere retningslinjer. Omfang: prøveforelesning om lag 20 minutter og påfølgende samtale på om lag 10 minutter.

Notater og bruk av presentasjonsverktøy er tillatt i forbindelse med prøveforelesningen.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Notater og bruk av presentasjonsverktøy er tillatt i forbindelse med prøveforelesningen.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

To interne sensorer og ekstern tilsynssensor.

Opptakskrav

Se programplanen.