Programplaner og emneplaner - Student
LSUN6200 Language and Nonfiction in the Teaching of Reading and Writing Course description
- Course name in Norwegian
- Språk og saktekster i lese- og skriveopplæringen
- Study programme
-
Teacher Specialist in Norwegian, Level 1–10
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet Kunnskap om ekstremisme og radikalisering inneholder en kombinasjon av teoretiske og praktiske disipliner og kunnskaps- og ferdighetskomponenter. Emnet inneholder følgende hovedtemaer:
- ekstremisme og ekstremiseringsprosesser
- høyreekstremisme og ekstrem islamisme
- konspirasjonsteorier
- hatprat
- relevant lovgivning
Required preliminary courses
Opptak til programmet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- inngående kunnskap om forholdet mellom barn og unges literacy-utvikling og samfunnets sjangrer og språkbruk i analoge og digitale tekstkulturer både i og utenfor skolen
- fordypet kunnskap om saktekstens uttrykksformer og funksjoner i ulike tekstkulturer
- fordypet kunnskap om språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
- forskningsbasert kunnskap om skoleutvikling, aksjonsforskning og kollegaveiledning
Ferdigheter
Studenten kan
- analysere og vurdere analoge og digitale sakprosatekster med utgangspunkt i retorikk og tekst- og diskursanalytiske metoder
- bruke kunnskap om saktekster i møte med elevenes ulike analoge og digitale tekstverdener
- veilede og motivere elever i lesing og skriving av saktekster
- observere, analysere og vurdere elevers læring og utvikling på en selvstendig og kritisk måte, gi læringsfremmende tilbakemeldinger og gjøre nødvendige endringer i opplæringen som ivaretar elevenes behov
- samarbeide med og lede og veilede kollegaer i prosjekter med sikte på å utvikle lese- og skriveopplæringen i grunnskolen
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over sakteksters form og funksjon i ulike tekstkulturer både i og utenfor skolen
- reflektere over fagdidaktiske utfordringer knyttet til elevers literacy-utvikling i møte med sakprosatekster
- analysere og drøfte teoretisk og didaktisk språklige fenomen knyttet til språk og kommunikasjon i et globalt og språktypologisk perspektiv
- bidra kunnskapsmessig til fagutvikling innenfor lese- og skriveopplæringen i grunnskolen
Content
- Språk og språkbruk i et globalt og språktypologisk perspektiv, inkludert sidemålsdidaktikk, andrespråksdidaktikk og nabospråksdidaktikk
- Sjanger- og tekstkunnskap i forskningsperspektiv, historisk perspektiv og didaktisk perspektiv
- Lesing, skriving og muntlig bruk av språket innenfor norskfaget og på tvers av fag
- Kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser i skolen
- Forskningstilnærming som inkluderer bruk av klasseromsobservasjoner for å videreutvikle egen praksis
Teaching and learning methods
Se programplanen.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav. For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Presentasjon av et faglig emne:
- I grupper (to til fire studenter pr. gruppe): Presentasjon av et emne knyttet til en eller flere pensumtekster. Omfang: om lag 20 minutt pr. gruppe.
- Individuelt: Presentasjon av samme emne som i gruppeoppgaven for kollegaer på egen arbeidsplass. Omfang: om lag 20 minutt.
- Individuelt: Innlevering: skriftlig rapport med refleksjon over presentasjonen for kollegaer. Omfang: 800 ord (+/-10%). Målform: bokmål.
- Undervisningsopplegg som inkluderer bruk av omvendt undervisning:
- Planlegge et undervisningsopplegg knyttet til én undervisningsøkt som inkluderer bruk av omvendt undervisning.
- Lage videosekvensen som skal inngå i opplegget.
- Observere undervisningen i klasserommet knyttet til dette opplegget.
- Skrive en refleksjonstekst på 500 ord (+/- 10%). Målform: nynorsk.
Nærmere retningslinjer knyttet til arbeidskravene gis i undervisningsplanen.
Assessment
Eksamen er en individuell muntlig eksamen. Muntlig eksamen gjennomføres som en prøveforelesning med påfølgende fagsamtale med sensorer etter nærmere retningslinjer. Omfang: prøveforelesning om lag 20 minutter og påfølgende samtale på om lag 10 minutter.
Notater og bruk av presentasjonsverktøy er tillatt i forbindelse med prøveforelesningen.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Notater og bruk av presentasjonsverktøy er tillatt i forbindelse med prøveforelesningen.
Grading scale
Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.
Examiners
To interne sensorer og ekstern tilsynssensor.
Admission requirements
Se programplanen.