EPN-V2

LSSP6300 Endring og forbedringsarbeid Emneplan

Engelsk emnenavn
Change and Improvement
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Emnehistorikk

Innledning

Emne 3, Endring og forbedringsarbeid, retter oppmerksomheten mot grunnleggende kunnskaper og ferdigheter for å identifisere, planlegge og gjennomføre endringsarbeid og organisasjonsutvikling med henblikk på forebygging og tidlig innsats, barn og unge med særlige behov og barn og unge med lavt læringsutbytte. Sentralt er også organisasjonskunnskap og kollektive endringsprosesser innrammet av prinsipper for aksjonsforskning og innovasjon.

Forkunnskapskrav

This course advances the student's understanding of the strategy process, content and context. The purpose is to develop individuals that can hold staff positions or consultants within the areas of strategic analysis, planning and strategy process design. Knowledge and skills obtained in this course will be practical and useful in organizations where strategy implementation and organizational change is a part of the challenge.

Language of instruction is English.

Læringsutbytte

Læringsutbyttet på emnet omfatter kunnskaper om skolen som organisasjon og som lærende virksomhet.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse.

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om skolen som lærende organisasjon - lærings- og endringsprosesser, systemteori og systemrettet arbeid
  • har avansert kunnskap om betydningen av å etablere tolkningsfellesskap for å fremme likeverdige og inkluderende utviklings- og læringsvilkår

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere områder der det er behov for å iverksette forebyggende tiltak og tidlig innsats
  • kan identifisere og analysere elementer som påvirker etablering av tolkningsfellesskap og kunnskapsdeling
  • kan bidra i skolens kollektive samhandling om utvikling, endring og forbedring
  • kan vurdere og planlegge organisasjonsutvikling og innovasjoner ut fra etiske perspektiver

Generell kompetanse

Studenten

  • kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår som grunnlag for endringsarbeid
  • kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til kompetanse- og organisasjonsutvikling på egen skole/organisasjon
  • kan anvende strategier for å initiere kompetanse- og organisasjonsutvikling med henblikk på skape inkluderende og likeverdige- utviklings og opplæringsvilkår

Innhold

The exam papers are assessed by one internal and one external examiner.

At least 25% of the exam papers will be assessed by two examiners. The grades awarded for the papers assessed by two examiners form the basis for determining the level for all the exam papers.

Arbeids- og undervisningsformer

None

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

After completing the course, the student should have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student has

  • knowledge of theory about the business environment
  • knowledge of the notion of strategic capability and purpose
  • advanced knowledge of corporate, international and business-level strategy
  • knowledge of innovation, entrepreneurship and strategic change
  • knowledge of organizing, capabilities and resources
  • knowledge of methods of strategy development and evaluation

Skills

The student can

  • understand and analyze strategic competitive positions in relation to content and context as well as strategy processes
  • engage professionally in strategy development, implementation and evaluation

General competence

The student

  • has insight into relevant subjects and professional ethical issues
  • can plan and execute varied work tasks and projects in accordance with ethical requirements and guidelines
  • can communicate key subject matter such as theories and problems and solutions both in writing and orally
  • can exchange views and experiences with others with background in the subject area and through this contribute to the development of good practice
  • be familiar with innovative thinking and innovation processes

Vurdering og eksamen

Lectures and discussions in plenary sessions, group work and other forms of learning methods will be used.

Hjelpemidler ved eksamen

The following coursework requirements must have been approved in order for the student to take the exam:

  • Coursework 1: A portfolio which includes hand-ins and presentations. Individual participation is a part of the portfolio evaluation. Specification of the portfolio:
    • Group presentations of two cases and/or two journal articles
    • Group projects during the semester: max 20 pages
    • Individual process reflection: max 3 pages
    • Individual participation in discussions

The purpose of the coursework is to provide good insight and abilities to work with various approaches to strategic analysis. 

All required coursework must be completed and approved by the given deadline in order for the student to take the exam. 

Vurderingsuttrykk

The exam in the course is a supervised exam of 4 hours.

Sensorordning

The following aids are permitted:

  • One dictionary: Native language-English/English-native language or English-English

Opptakskrav

Grade scale A - F