EPN

LSSP6200 Didaktisk analyse - skolens praksiser Emneplan

Engelsk emnenavn
Didactic analysis - School Practices
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i spesialpedagogikk, trinn 1–13
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2, Didaktisk analyse - skolens praksiser, retter oppmerksomheten mot skolens kultur og læringsmiljø, læringsarbeid på klassenivå og elever med særlige behovs læringsutfordringer og læring. Sentralt er analyse av og kollektive refleksjon over læringsmiljøet og læringsbetingelsene for å tilpasse og forbedre læringsvilkårene på skole-, klasse- og individnivå.

Forkunnskapskrav

Opptak til programmet.

Det faglige innholdet i emne 2 bygger på emne 1.

Læringsutbytte

Læringsutbytte omfatter kunnskaper om styringsdokumenter, faktorer som hemmer og fremmer læring på individ og systemnivå, samt om lærerspesialisten som aktør ved skoleutvikling og systemarbeid.

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ og systemnivå
  • har kyndig innsikt i utdanningsrettslige prinsipper og styringsdokumenter som gir retning for pedagogisk og spesialpedagogisk arbeid
  • har avansert kunnskap om flerkulturelle- og flerspråklige barn og unge og familier; utvikling, læring og samspill
  • har avansert kunnskap om skoleutvikling og systemarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ og systemnivå
  • kan benytte kartlegging og analytiske strategier som skaper deltakelse og medvirkning
  • kan kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring ved overganger i opplæringsløpet
  • kan benytte informasjon fra nasjonale og lokale kartlegginger som grunnlag for skoleutvikling
  • har avansert kyndighet i bruk av den spesialpedagogiske tiltakskjeden, og kan bidra i interprofesjonelt samarbeid for å legge opplæringen til rette for elever med særlige behov

Generell kompetanse

Studenten

  • kan identifisere og analysere kunnskapsbaserte prinsipper for god pedagogisk og spesialpedagogisk praksis
  • kan identifisere og vurdere problemstillinger knyttet til skolekultur og læringsmiljø
  • kan kommunisere muntlig og skriftlig med fagpersoner om problemstillinger knyttet til likeverdige utviklings- og opplæringsvilkår
  • kan bidra til å fremme skolen som lærende organisasjon for å utvikle gode læringsbetingelser for alle elever

Innhold

Emne 2 består av følgende tema:

Tema a: Spesialpedagogikk - didaktikk  

  • Situert profesjonalisme - samspill
  • Interprofesjonelt samarbeid - kollegastøtte

Tema b: Kartlegging og sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv

  • Sakkyndighet i et individ- og systemperspektiv
  • Kartleggingsverktøy, analyse og tiltak

Tema c: Endring som systemarbeid

  • Skolekultur
  • Aksjon og innovasjon

Arbeids- og undervisningsformer

Se programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjente før eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 2-1: Henvisning, utredning og tiltak for elever med særlige behov. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En samtale med ledelsen ved egen skole, og om mulig med skolens kontakt i PP-tjenesten, om prosedyrer og praksis ved henvisning, utredning og ved tiltak for elever med særlige behov.
  • Et refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer og oppsummerer samtalen om praksis ved henvisning, utredning og ved tiltak for elever med særlige behov.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

Arbeidskrav 2-2: Kartlegging - analyse av læringsutbytte eller skoletrivsel på egen skole. Arbeidskravet omfatter tre ledd:

  • En kartlegging - analyse av læringsutbytte eller skoletrivsel på egen skole /avdeling/trinn/klasse eller for en elev, sett i et kontekstuelt perspektiv. Kartleggingens omfang og dybde tilpasses innsatspunktet og skolen størrelse.
  • Et refleksjonsnotat (omfang 1200 ord +/- 10 %) som reflekterer og oppsummerer kartleggingen - analysen av læringsutbytte eller skoletrivsel, sett i et kontekstuelt perspektiv.
  • En muntlig presentasjon av arbeidskravet i egen læringsgruppe (ca. 15 minutter).

Arbeidskravet er individuelt.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på studiesamlingene og muntlig presentasjoner av emnets arbeidskrav.

For utfyllende informasjon om faglig aktivitet med krav om deltakelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering gjennomføres i vårsemesteret. LSSP6200 Didaktisk analyse - skolens praksiser: Individuell skriftlig hjemmeeksamen.

Eksamen er en individuell skriftlig hjemmeeksamen med selvvalgt oppgaveformulering. Eksamen gjennomføres over fem (arbeids)dager og har en ramme på om lag 5000 ord. Informasjon om arbeidets faglige orientering og form vil bli gitt i et eget notat. 

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som ved ordinær eksamen. En omarbeidet versjon av oppgaven kan leveres ved første nye/utsatte eksamensforsøk. Ved ytterligere eksamensforsøk må studenten utvikle en ny besvarelse.Vurderingsuttrykk og vurderingskriterier A: Meget høyt kunnskapsnivå. Fremragende og selvstendig analytiske evner. Kandidaten viser særdeles bred kunnskap og meget god oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser fremragende ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. B: Høyt kunnskapsnivå. Kandidaten viser meget god analytisk evne og selvstendighet. Kandidaten viser meget god kunnskap og oversikt over studieemnets faglige innhold. Kandidaten viser meget gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. C: Godt kunnskapsnivå. Kandidaten viser god analytisk evne. Kandidaten kan gjøre greie for de viktigste elementene innen studieemnene, og kan til en viss grad bruke kunnskapen selvstendig. Kandidaten viser gode ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. D: Akseptabel prestasjon med noen vesentlige mangler. Kandidaten viser en viss vurderingsevne, men med noe begrensede kunnskaper og/eller selvstendighet/ begrenset etisk refleksjonsnivå. Kandidaten viser i noen grad ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. E: Tilfredsstiller minimumskravene. Kandidaten viser svært lav grad av analytisk evne. Kandidaten har begrenset oversikt over sentrale kunnskapsdeler innen studieemnet. Kunnskapen er ufullstendig, og usammenhengende. Kandidaten viser begrensede ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid. F: Kandidaten viser åpenbare kunnskapsmangler. Kandidaten viser mangelfulle kunnskaper innen studieemnet, viser manglende sammenheng mellom emnets tema og/ eller mangelfull analytisk evne. Kandidaten viser lav selvstendighet, og mangelfulle ferdigheter til å anvende kunnskapen i eget arbeid.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatte.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F.

Sensorordning

Det benyttes to sensorer, en intern og en ekstern. Plagiatkontroll gjennomføres.

Opptakskrav

Se programplanen.