EPN-V2

LSPH6500 Vocational specialisation, psychology and Developments in Health occupations Course description

Course name in Norwegian
Yrkesfaglig fordypning, psykologi og utvikling i helse- og oppvekst yrker
Study programme
Teacher Specialist in Health and Social Care Studies
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

The practical training placement must be approved before students register for the final exam. OsloMet is responsible for the practical training placement and approval of relevant places. Approval of placement must be given before commencement of clinical training.

Attendance in lectures and workshops is compulsory, with minimum 80 % participation . If absence exceeds 20 %, but less than 30 %, students can compensate by submitting an additional coursework requirement. The maximum absence limit is 30 % per academic year. Students whose absence exceeds 30 %, may not compensate by submitting coursework requirement and may not continue to the next year of the program, nor register for the final exam.

The university is responsible for the final assessment of the student according to the Act Relating to Universities and University Colleges. It is also referred to the Regulations on studies and exams at OsloMet - the metropolitan university Chapter 8. Guided practice. Number of attempts.

Course work requirements

Second semester: Students submit a written assignment of 3 pages (+/- 10 per cent) in preparation for practice. The required coursework must be approved before students undertake clinical training. It is possible to resubmit the coursework once if the assignment is not approved.

Sixth semester: Students submit a practical training report of 8 pages (+/- 10 per cent) with reflections over learning outcomes relating to therapeutic development. Work on the report should be done throughout the clinical training placement, and the report should form the basis for individual midway meetings with the clinical training supervisor.

The clinical training report must be approved by the clinical training supervisor and signed by both the clinical training supervisor and the student. The clinical training report must be approved before the student's clinical training period is approved.

Sixth semester: For the final exam, students' provide an edited video recording on a memory stick. Students individually present a 15 min. video recording of one or max two family therapy sessions. In the clip, students are expected to role-play the main therapist, and rely on friends, co-workers etc to act roles like co-therapist and family-members. The clip must not depict a real-life therapy session.

In qualification for the final exam, students submit the following coursework requirements by the stipulated deadline:

  • a written presentation of the role-play video recording. This presentation must not exceed one A4 page with single line spacing.
  • a verbatim transcript of the dialogue in the clip.
  • a genogram (family tree). Drawn on a separate sheet, the genogram must provide information about at least three generations.

Students cannot register for the exam before these coursework requirements are approved.

Required preliminary courses

Vurderingsuttrykket er en gradert karakterskala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått i samsvar med lov om universiteter og høyskoler § 3-9 (6).

Learning outcomes

Emnet retter seg mot ansatte i sosial- og helsesektoren slik som NAV, barnevern, bo- og oppfølgingstjenester, spesialisthelsetjeneste og frivillige organisasjoner. 3. års bachelorstudenter kan ta emnet som fordypningsemne.

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved Høgskolen i Oslo og Akershus.

Content

Hovedvekten av innholdet blir lagt på teoretiske og praktiske mestringen av relasjonelt arbeid. De forskjellige temaene henger nøye sammen og utviklingen av forståelse og praktisk mestring forutsettes å skje fortløpende og gradvis gjennom samlinger og praktisk arbeid i mellomperiodene

  • dialogbaserte metoder og verktøy
  • forelesninger basert på vitenskapelige arbeid
  • simulering og rollespill

Teaching and learning methods

  • Innføring i ulike forståelses- og forklaringsmodeller for utvikling av rus og avhengighet, herunder ulike typer av rusmidler og virkningen av disse.
  • Sammenhengen mellom rus og psykisk helse og erfaringer med målrettede tiltak og behandlingsformer.
  • Kvinner og rus.
  • Hvordan det er å være barn og vokse opp med rusmiddelmisbruk i familien.
  • Bruk av tvang, særlig overfor gravide rusmisbrukere.
  • Pasientrettigheter, samhandling og rollefordeling som en følge av samhandlingsreformen.

Inkludert i alle temaene vil samtale med brukere om rusmiddelbruk og konsekvenser for egen og andres livssituasjon bli vektlagt.

Course requirements

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:

1.;;;;; Refleksjonsoppgave med bakgrunn i verktøyet Hjerte, hoder, hender kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Omfang: individuelt 1000 ord +/- 10% og i gruppe 1500 ord +/-10%.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med bruk av verktøyet Hjerte, hode og hender.

2.;;;;; Individuell oppgave med kartlegging og utvikling av egen dybdekompetanse med utgangspunkt i endringer i helse- og oppvekstyrkene. Arbeidsform: 3 dager praksis i tjenester/bedrifter. Dokumentasjon: Visuell framstilling av kartlegging samt utvikling og læring fra praksis. Omfang: 5 minutters film.

Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt og forståelse for egen kompetanse og sine utviklingsbehov.

3.;;;;; Individuelt muntlig fremlegg - Studentgrandprix (maks 4 minutter). Innhold: Fritt valgt tema fra eget læringsarbeid og teori.

;;;;; Hensikten med arbeidskravet er erfaringsutveksling fra læringsarbeidet for

;;;;; medstudenter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Assessment

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Essay med utgangspunkt i eget læringsutbytte knyttet til emnets innhold, læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav. Teksten skal skrives etter gitte kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori fra pensum. Omfang på 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

;

Ny og utsatt eksamen

Ved karakteren ikke bestått kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen èn gang. Ved senere forsøk må det utformes ny oppgave.

Studentenes rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Examiners

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.