EPN

LSPH6500 Yrkesfaglig fordypning, psykologi og utvikling i helse- og oppvekst yrker Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational specialisation, psychology and Developments in Health occupations
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet omhandler yrkesfaglig fordypning. Her legges vekt på fordypning i psykologi og utviklingen i forskjellige helse- og oppvekstyrker, også den teknologiske utviklingen. Emnet søker derfor å utvikle faglig dybde ved samtidig å benytte nye, digitale, didaktiske metoder og/eller verktøy. Helse- og oppvekstyrker - så vel som læreryrket - er arbeid med et felles kjennetegnet, nemlig arbeid med ansikt-til-ansikt kontakt med et annet menneske. Det inkluderer emosjonelt arbeid. Gjennomgripende tema for alle slike yrker og profesjoner er derfor psykologi knyttet til relasjonelt arbeid. Modulen legger vekt på dette, også i forhold til å introdusere et refleksjonsverktøy beregnet for mestring av emosjonelt stress.

Forkunnskapskrav

Ingen info

Læringsutbytte

Emnet bygger på emnet Spesialisering i organisasjonslæring gjennom medarbeiderdrevetinnovasjon (LSPH 6300). Emnet tar utgangspunkt i relasjonelt arbeid, dvs. arbeid med mennesker og skal støtte opp om det praktiske arbeidet med å skape bærekraftig, livslang læring i dette feltet.  Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Kandidaten:

  • har avanserte kunnskaper om: samfunnsutvikling, forskningsfronten i eget yrke innen helse-og oppvekstfag og ferdigheter som kreves innenfor fagområdet relasjonelt arbeid
  • kjenner og kan anvende forskningsbasert teori og metoder i dette feltet
  • har inngående kunnskap om forutsetningene for livslang læring, kritisk refleksjon, utvikling av mestringsstrategier for å kunne være pådriver og diskusjonspartner for lærerteamene knyttet til relasjonelt arbeid

 

Ferdigheter

Kandidaten:

  • kjenner og kan anvende forskningsbaserte metoder og verktøy som analyserer og identifiserer utviklingsområder på egen arbeidsplass.
  • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning innenfor fagene 
  • utvikle kunnskap systematisk basert på kritisk refleksjon
  • kan anvende og oppdatere egen kunnskap på nye områder innenfor fagområdet

 

Generell kompetanse

Kandidaten:

  • kan analysere og drøfte samfunnsmessige utviklingstrekk som danner bakgrunn for behov for endring i eget yrke og i egen undervisning samt endring egen arbeidsplass i helse- og oppvekstfag
  • har forskningsbasert kunnskap om utvikling og framtidsutsikter i yrkene i helse- og oppvekstyrkene
  • kan iverksetting problemanalyse og gjennomføring av tiltak som styrker den enkeltes mestringstro, som lærer, elev og kollega 

Innhold

Hovedvekten av innholdet blir lagt på teoretiske og praktiske mestringen av relasjonelt arbeid. De forskjellige temaene henger nøye sammen og utviklingen av forståelse og praktisk mestring forutsettes å skje fortløpende og gradvis gjennom samlinger og praktisk arbeid i mellomperiodene

  • dialogbaserte metoder og verktøy
  • forelesninger basert på vitenskapelige arbeid
  • simulering og rollespill

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne gå opp til eksamen i emnet må studentene gjennomføre følgende tre arbeidskrav:

1.      Refleksjonsoppgave med bakgrunn i verktøyet Hjerte, hoder, hender kan gjennomføres individuelt eller i gruppe. Omfang: individuelt 1000 ord +/- 10% og i gruppe 1500 ord +/-10%.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med bruk av verktøyet Hjerte, hode og hender.

2.      Individuell oppgave med kartlegging og utvikling av egen dybdekompetanse med utgangspunkt i endringer i helse- og oppvekstyrkene. Arbeidsform: 3 dager praksis i tjenester/bedrifter. Dokumentasjon: Visuell framstilling av kartlegging samt utvikling og læring fra praksis. Omfang: 5 minutters film.

Hensikten med arbeidskravet er å få innsikt og forståelse for egen kompetanse og sine utviklingsbehov.

3.      Individuelt muntlig fremlegg - Studentgrandprix (maks 4 minutter). Innhold: Fritt valgt tema fra eget læringsarbeid og teori.

      Hensikten med arbeidskravet er erfaringsutveksling fra læringsarbeidet for

      medstudenter.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Nærmere omtale av arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Vurdering og eksamen

Eksamen

Individuell skriftlig hjemmeeksamen. Essay med utgangspunkt i eget læringsutbytte knyttet til emnets innhold, læringsutbyttebeskrivelser og arbeidskrav. Teksten skal skrives etter gitte kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori fra pensum. Omfang på 2000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg.

 

Ny og utsatt eksamen

Ved karakteren ikke bestått kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen èn gang. Ved senere forsøk må det utformes ny oppgave.

Studentenes rettigheter og plikter ved evt. ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studentene er selv ansvarlig for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor.