EPN

LSPH6100 Yrkesdidaktikk og tilpasset opplæring til elevenes ulike yrkes- og utdanningsplaner Emneplan

Engelsk emnenavn
Vocational didactics and adaptive Learning for learners vocational Choice
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i helse- og oppvekstfag
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Dette emnet omhandler yrkesdidaktikk og tilpasset opplæring til elevens yrkesinteresse. Videreutvikling av egen undervisningspraksis samt utvikling av yrkesrelevante læringsoppgaver med vurderingskriterier er sentrale deler av emnet. 

Forkunnskapskrav

Ingen

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap Studenten:

  • har inngående kunnskap om nasjonale føringer for tilpasset og yrkesrelevant opplæring for alle elever på yrkesfaglige utdanningsprogram
  • har avansert kunnskap om yrkesdidaktikk og læring
  • har evne til å analysere yrkesdidaktiske problemstillinger med utgangspunkt i nyere forskning på feltet og aktuell læringsteori

Ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere og sammenligne yrkene i eget utdanningsprogram, som grunnlag for valg av innhold i yrkesrelevant opplæring på Vg1 og i brede Vg2   
  • kan planlegge, begrunne, gjennomføre, vurdere og dokumentere yrkesrelevant læringsarbeid på egen arbeidsplass/skole
  • kan vurdere og dokumentere yrkesfaglige arbeidsprosesser på en hensiktsmessig måte

 

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan analysere, vurdere og videreutvikle egen undervisningspraksis i henhold til elevenes ulike læringsbehov, nasjonale krav/retningslinjer og bransjenes krav til kompetanse  
  • kan etablere og videreutvikle samarbeidsarenaer i skole og arbeidsliv
  • kan gjennomføre og begrunne forskningsbasert evaluering av pedagogisk virksomhet og bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser på egen arbeidsplass/skole

Innhold

  • nasjonale føringer som grunnlag for yrkesretting av programfag og yrkesfaglig fordypning
  • elevmedvirkning, motivasjon og yrkesretting
  • arbeids- og ansvarsfordeling mellom lærer/instruktør, elev/lærling/lærekandidat og andre samarbeidspartnere
  • lærerens rolle i yrkesdifferensiert opplæring
  • yrkesinteresser som læreforutsetning
  • vurdering for og av læring, underveisvurdering og sluttvurdering, i interessedifferensiert opplæring
  • ulik yrkeskompetanse i forhold til samme læreplan i Vg.1
  • kvalitet på ulike faglige arbeider, som grunnlag for vurdering av samme kompetanse i forhold til periodens felles læringsmål
  • utvikling av vurderingskriterier/ kjennetegn i yrkes-/interessedifferensiert opplæring

Arbeids- og undervisningsformer

Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

 

1. Kartlegge særtrekk og fellestrekk i ulike yrker, dokumentere arbeidsprosesser og vurdere overføringsverdi til egen undervisning. Arbeidsform: Hospitering 5 dager i offentlig eller privat virksomhet. Dokumentasjon: En visuell logg fra hvert yrke. Omfang pr logg 500-800 ord i tillegg til bilder, video, skisser eller lignende. Kan gjennomføres individuelt, helt eller delvis i gruppe. Omfang avtales med faglærer etter størrelse på gruppa.

Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med gjennomføring, analyse, vurdering og dokumentasjon av yrkesutøvelse i ulike yrker.

 

2. Planlegge, gjennomføre, vurdere og dokumentere et yrkesrettet og differensiert undervisningsopplegg på egen skole. Gjennomføres individuelt, helt eller delvis i gruppe. Arbeidet skal presenteres for en gruppe og det skal leveres et skriftlig refleksjonsnotat. Omfang: 700-1000 ord på refleksjonsnotat, muntlig presentasjon 10-15 min.

Hensikten med arbeidskravet er at studentene skal få erfaring med yrkesrettet og differensiert opplæring som er relevant for og tilpasset hver enkelt elevs yrkesinteresser og eventuelle utdanningsplaner.

 

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang. Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær ut over 20 % kan, etter vurdering fra og avtale med faglærer, kompenseres med en ekstra oppgave. Mer om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse er omtalt i programplandelen.

Vurdering og eksamen

Individuell mappeeksamen som består av de to arbeidskravene samt refleksjoner og vurdering av egen læring knyttet til læringsutbyttene og det faglige innholdet. Omfang på det skriftlige arbeidet: 1000 - 1500 ord.

Ny/utsatt eksamen

  • ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Ved eventuell stryk på ordinær eksamen kan mappen forbedres, ved senere forsøk må det utarbeides ny mappe
  • studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen. Ny/utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt

Vurderingsuttrykk

Eksamen vurderes til bestått/ikke bestått.

Sensorordning

To interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.