EPN-V2

LSPB6300 Cross-curricular perspectives in initial education for years 1–4 in primary school Course description

Course name in Norwegian
Fagovergripende perspektiver i begynneropplæring for 1.–4. trinn
Study programme
Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, level 1 - 4
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2022/2023
Course history

Introduction

Emnet skal gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur, erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid for begynneropplæringen 1.-4. trinn. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon.

Studiet er skolerettet. Det kombinerer komparative og fagovergripende perspektiver på begynneropplæring 1.-4. trinn. Både likheter og kontraster mellom ulike fag i begynneropplæring kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at slike sammenlikninger skal bidra til å problematisere og få studentene til å reflektere over begynneropplæringens og fagenes egenart og skolens generelle mål. Samtidig vil fagovergripende perspektiver vektlegges, både metodisk og teoretisk.

Sentrale temaer i emnet Fagovergripende perspektiver ibegynneropplæring for klassetrinn 1.-4. er praktiske og praktisk-estetiske arbeidsformer i ulike fag, lekende læringsprosesser, utforskende arbeidsmåter og det fysiske miljøet i undervisningen både inne og ute, samt metodologiske tilnærminger som er relevante for lærerarbeid på 1.-4. trinn.

Emnet skal også gi kompetanse i å planlegge et FoU-arbeid tilknyttet egen praksis, med metodiske, skolefaglige og teoretiske begrunnelser. Det planlagte FoU-arbeidet gjennomføres i emne 4.

Den faglige kunnskapen fra emne 1 og 2 ligger til grunn for undervisningen i emne 3. Det åpnes opp for engelsk som arbeidsspråk i den delen av studiet som dreier seg om engelsk i begynneropplæringen 1

Required preliminary courses

Opptak på programmet

Learning outcomes

Studentene skal videreutvikle sine språklige ferdigheter slik at de kan forstå og selv delta i samtaler om de fleste av dagliglivets hendelser og gjøremål, og slik at de kan forstå videotekster om ulike emner fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn. Studentene skal også videreutvikle sine kunnskaper om norsk tegnspråk og dets utvikling gjennom årene. 

Emneplan ble godkjent av utdanningsutvalget LUI 29. november 2021 og gjelder fra høsten 2022.

Content

Aktuelle faglige perspektiver er:

  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring knyttet til arbeid med praktiske-estetiske læringsformer.
  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser.
  • Fagovergripende perspektiver i planlegging og gjennomføring av undervisning.
  • Utforskende læringsmåter i og på tvers av fag på forskjellige læringsarenaer i begynneropplæringen.

Teaching and learning methods

Emnet gjennomføres med tre samlinger á to dager. I tillegg til undervisning blir samlingene brukt til diskusjoner og erfaringsdeling, blant annet med utgangspunkt i praksisopplegg deltakerne gjennomfører på egen skole. Dialogen mellom studenter, student og lærer, oppgaveinnleveringer, deling av faglige ressurser og individuell oppfølging fra lærer skjer i læringsplattformen OsloMet benytter. Deltakerne arbeider selvstendig og i faste grupper med teoretiske og didaktiske oppgaver mellom samlingene. Oppgavene knytter sammen teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter i klasserommet. Gruppene støtter hverandre i arbeidet, utveksler erfaringer, kommenterer hverandres innlegg og diskuterer faglig i digitalt diskusjonsforum.

Course requirements

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Studenten skal planlegge, gjennomføre og presentere et undervisningsopplegg. Presentasjonen skal være på om lag 15 minutter. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i praktiske-estetiske arbeidsformer og legger til rette for lekende og utforskende læringsprosesser. Studenten skal i presentasjonen redegjøre for hvordan undervisningen var planlagt, og vise til valg av arbeidsform knyttet opp til elevens læringsmål samt drøfte didaktiske implikasjoner. Videre skal studenten redegjøre for hvordan gjennomføringen av undervisningen gikk, hva som fungerte godt og hvilke eventuelle revisjoner trengs.

Arbeidskrav 2: Studenten skal innen fastsatt frist levere et fagnotat på 1000 ord +/- 10% basert på analyser av en fagartikkel. I notatet skal studenten beskrive og diskutere metoden som er benyttet, hvilken teori som anvendes, og hvordan resultatene framstår på bakgrunn av dette. Videre skal studenten vise til kunnskap innenfor feltet ved å henvise til annen litteratur som kan styrke eller svekke resultatene i artikkelen. Studenten skal også diskutere hvilke implikasjoner dette kan ha for læreres forståelse og kunnskap i begynneropplæringen.

Arbeidskrav 3: Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 800 ord +/-10 % til FoU-oppgaven i emne 4. Gjennom arbeidskravet skal studenten vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Studenten skal også vise til en konkret problemstilling som er knyttet til aksjonsforskning. Når skissen for FoU-oppgaven er levert og godkjent, vil studenten få tildelt veileder for FoU-oppgaven i emne 4.

Formål med arbeidskravene er å bidra til både fordypning innen et tema og sammenheng mellom de ulike temaene. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter i emnets temaer, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.

Deltakelse i bestemte faglige aktiviteter

Det er obligatorisk deltagelse på to av tre samlinger. Manglende deltagelse på samlinger medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse må snarest mulig ta kontakt med faglærer for avtale om alternativ gjennomføring.

Assessment

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike tegnspråklige varianter hos tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn 
  • har videreutviklet sin kunnskap rundt norsk tegnspråk og dets grammatikk, også i internasjonalt perspektiv  
  • har kunnskap om ulike tegnspråklige sjangre 

Ferdigheter

Studenten

  • kan gjøre seg forstått og forstå tekster om ulike temaer fortalt av tegnspråkbrukere i ulike aldre og med ulik bakgrunn 
  • kan delta i og bidra aktivt under samtaler om ulike dagligdagse temaer

Generell kompetanse

Studenten

  • kan redegjøre for ulike syn på kommunikasjon og språk  
  • kan redegjøre for hva norsk tegnspråk er
  • har grunnleggende forståelse av døve og tegnspråklige i et internasjonalt perspektiv

Permitted exam materials and equipment

Den praktiske undervisningen foregår gruppevis med faglærer. Det forutsettes aktiv bruk av video ved selvstudium. Det blir gitt fortløpende tilbakemeldinger fra faglærerne på studentenes tegnspråklige produksjon. Undervisningen gis i all hovedsak på norsk tegnspråk med noe bruk av norsk, for eksempel i undervisningsmateriell. Det forventes at studentene ikke bruker talespråk i disse timene. Det benyttes tolk ved behov. 

Undervisningen gis i form av forelesninger, veiledning og oppgaver. Gjennomføring av praktiske oppgaver skjer på tegnspråk. Tavlebruk, bilder, skrift, video og håndalfabet vil også bli benyttet. Utstyr som hørselsvern og ørepropper vil benyttes i perioder. 

Grading scale

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: 

  • Arbeidskrav 1: Gruppeoppgave på video, inntil 2,5 minutter per gruppemedlem. Av praktiske hensyn bør gruppen bestå av tre studenter
  • Arbeidskrav 2: Individuell avlesningsøvelse på universitetets digitale plattform(er) der studentene avleser en tegnspråktekst på video, og besvarer et visst antall spørsmål knyttet til tegnspråkteksten. Studenten må ha minimum 80% korrekte svar i avlesningsøvelsen.
  • Arbeidskrav 3: Individuell flervalgstest på universitetets digitale plattform(er) med spørsmål knyttet til norsk døvehistorie
  • Arbeidskrav 4: Individuell oppgave på video der studenten skal gjenfortelle en historie på norsk tegnspråk

Formålet med arbeidskravene er å gi studenten tilstrekkelig veiledning i emnets faglige innhold og praktisk øvelse. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Tidsfrister gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved semesterstart.

For generelle regler om arbeidskrav, se programplan.

Krav om deltakelse

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Examiners

Ingen hjelpemidler er tillatt.

Admission requirements

Gradert skala A-F