Programplaner og emneplaner - Student
LSPB6300 Cross-curricular perspectives in initial education for years 1–4 in primary school Course description
- Course name in Norwegian
- Fagovergripende perspektiver i begynneropplæring for 1.–4. trinn
- Study programme
-
Teacher Specialist in Early Literacy and Mathematics, level 1 - 4
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2021/2022
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet skal gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur, erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid for begynneropplæringen 1.-4. trinn. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon.
Studiet er skolerettet. Det kombinerer komparative og fagovergripende perspektiver på begynneropplæring 1.-4. trinn. Både likheter og kontraster mellom ulike fag i begynneropplæring kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at slike sammenlikninger skal bidra til å problematisere og få studentene til å reflektere over begynneropplæringens og fagenes egenart og skolens generelle mål. Samtidig vil fagovergripende perspektiver vektlegges, både metodisk og teoretisk.
Sentrale temaer i emnet Fagovergripende perspektiver ibegynneropplæring for klassetrinn 1.-4. er praktiske og praktisk-estetiske arbeidsformer i ulike fag, lekende læringsprosesser, utforskende arbeidsmåter og det fysiske miljøet i undervisningen både inne og ute, samt metodologiske tilnærminger som er relevante for lærerarbeid på 1.-4. trinn.
Emnet skal også gi kompetanse i å planlegge et FoU-arbeid tilknyttet egen praksis, med metodiske, skolefaglige og teoretiske begrunnelser. Det planlagte FoU-arbeidet gjennomføres i emne 4.
Den faglige kunnskapen fra emne 1 og 2 ligger til grunn for undervisningen i emne 3. Det åpnes opp for engelsk som arbeidsspråk i den delen av studiet som dreier seg om engelsk i begynneropplæringen 1
Required preliminary courses
Opptak på programmet
Learning outcomes
Etter fullført emne 3 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har inngående kunnskap om fagovergripende arbeidsformer i skolen.
- har fordypet kunnskap om praktiske og praktiske-estetiske arbeidsformer i ulike fag.
- har inngående kunnskap om fenomenet 'lek' som en integrert del av didaktikk og arbeidsformer i fagene.
- har avansert kunnskap om didaktiske utfordringer knyttet til arbeidsformer og fysisk miljø i undervisningen.
- har fordypet kunnskap om undervisning i begynneropplæring knyttet til fagene engelsk, naturfag og praktisk-estetiske fag.
- har kunnskap om varierte arbeidsformer i ulike fag både inne og ute.
- har inngående kunnskap om å gjennomføre utviklingsarbeid, både praktisk og teoretisk innenfor begynneropplæring.
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring.
- kan analysere perspektiver på begynneropplæring i naturfag, engelsk, praktisk-estetiske fag, norsk og matematikk.
- kan tilrettelegge for å begrunne valg av praktisk arbeid og praktisk-estetiske arbeidsformer i forskjellige fysiske miljøer.
- kan integrere lekende tilnærmingsmåter i begynneropplæringen i ulike fag.
- kan planlegge et utviklingsarbeid basert på aksjonsforskning.
- kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap til å analysere utfordrende yrkessituasjoner, se handlingsalternativer og ta stilling til mulige løsninger.
- kan vurdere og analysere læremidler i begynneropplæring i ulike fag.
Generell kompetanse
Studenten
- har et fagovergripende perspektiv på begynneropplæringen.
- har inngående forståelse for lærerens profesjonelle skjønn og dømmekraft i begynneropplæringen.
- har en helhetlig forståelse av barnet i skolens første fire år.
- kan anvende kunnskap om utforskende arbeidsmåter i begynneropplæringen.
- kan anvende et teoretisk og metodisk grunnlag for å planlegge og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenking i skolen.
Content
Aktuelle faglige perspektiver er:
- Didaktiske utfordringer i begynneropplæring knyttet til arbeid med praktiske-estetiske læringsformer.
- Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser.
- Fagovergripende perspektiver i planlegging og gjennomføring av undervisning.
- Utforskende læringsmåter i og på tvers av fag på forskjellige læringsarenaer i begynneropplæringen.
Teaching and learning methods
Emnet gjennomføres med tre samlinger á to dager. I tillegg til undervisning blir samlingene brukt til diskusjoner og erfaringsdeling, blant annet med utgangspunkt i praksisopplegg deltakerne gjennomfører på egen skole. Dialogen mellom studenter, student og lærer, oppgaveinnleveringer, deling av faglige ressurser og individuell oppfølging fra lærer skjer i læringsplattformen OsloMet benytter. Deltakerne arbeider selvstendig og i faste grupper med teoretiske og didaktiske oppgaver mellom samlingene. Oppgavene knytter sammen teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter i klasserommet. Gruppene støtter hverandre i arbeidet, utveksler erfaringer, kommenterer hverandres innlegg og diskuterer faglig i digitalt diskusjonsforum.
Course requirements
Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig eksamen kan avlegges:
Arbeidskrav 1: Studenten skal planlegge, gjennomføre og presentere et undervisningsopplegg. Presentasjonen skal være på om lag 15 minutter. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i praktiske-estetiske arbeidsformer og legger til rette for lekende og utforskende læringsprosesser. Studenten skal i presentasjonen redegjøre for hvordan undervisningen var planlagt, og vise til valg av arbeidsform knyttet opp til elevens læringsmål samt drøfte didaktiske implikasjoner. Videre skal studenten redegjøre for hvordan gjennomføringen av undervisningen gikk, hva som fungerte godt og hvilke eventuelle revisjoner trengs.
Arbeidskrav 2: Studenten skal innen fastsatt frist levere et fagnotat på 1000 ord +/- 10% basert på analyser av en fagartikkel. I notatet skal studenten beskrive og diskutere metoden som er benyttet, hvilken teori som anvendes, og hvordan resultatene framstår på bakgrunn av dette. Videre skal studenten vise til kunnskap innenfor feltet ved å henvise til annen litteratur som kan styrke eller svekke resultatene i artikkelen. Studenten skal også diskutere hvilke implikasjoner dette kan ha for læreres forståelse og kunnskap i begynneropplæringen.
Arbeidskrav 3: Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 800 ord +/-10 % til FoU-oppgaven i emne 4. Gjennom arbeidskravet skal studenten vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Studenten skal også vise til en konkret problemstilling som er knyttet til aksjonsforskning. Når skissen for FoU-oppgaven er levert og godkjent, vil studenten få tildelt veileder for FoU-oppgaven i emne 4.
Formål med arbeidskravene er å bidra til både fordypning innen et tema og sammenheng mellom de ulike temaene. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter i emnets temaer, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.
Deltakelse i bestemte faglige aktiviteter
Det er obligatorisk deltagelse på to av tre samlinger. Manglende deltagelse på samlinger medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse må snarest mulig ta kontakt med faglærer for avtale om alternativ gjennomføring.
Assessment
Eksamen er en individuell muntlig eksamen på om lag 25 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer mellom pensum og arbeidet i skolen, få frem perspektiver og kontraster, og å se sammenhenger mellom læringsutbyttebeskrivelser og egen utvikling.
Permitted exam materials and equipment
Ingen hjelpemidler tillatt.
Grading scale
The course deals with medical and trauma patients. A paramedic must have knowledge of clinical examination, patient history-taking and documentation related to emergency medical conditions and must be able to make sound assessments and decisions related to ill and injured patients’ priority, treatment and transport needs. The course provides an introduction to tentative diagnostics and emergency medical intervention and is based on recommendations on trauma made by the surgical and anaesthetic field.
Examiners
The student must have been admitted to the study programme.
Admission requirements
After completing the course, the student should have the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student
- can explain injury mechanisms, kinetics and assessment of energy transfer
- can explain methods of clinical examination and explain the connection between tentative diagnostics and treatment interventions
- can explain the most common acute injuries and illnesses
- can explain how ageing can affect the development and treatment of emergency medical conditions
- can explain how different work methods, interventions and medical equipment are to be used in different emergency medical situations
- can explain drug use for emergency medical conditions
- can explain medical emergency decision-making and choice of treatment and transport strategies
- can refer to legislation linked to the disclosure and reporting obligation, duty to act and notice of death
- can describe the background for documentation with patient care report forms
- can discuss when specialist assistance is required
- is familiar with further need for clinical examination and treatment for different illness and injury conditions so that patients can be sorted into categories based on the best effective level of care principle
- can explain relevant research in the paramedical domain
- can explain the connection between symptoms and emergency medical conditions and injuries
- can explain the principles of documentation and use of patient care report forms
Skills
The student
- can perform an independent systematic clinical examination and then implement interventions and choose work methods in cooperation with a fellow student
- can use relevant medical equipment in assessment, perform clinical assessment and treatment
- can interpret an electrocardiography (ECG) and explain the connection to the patient’s condition
- can carry out key emergency medical interventions, including basic airway manoeuvres’ such as bag-mask ventilation and supraglottic airway devices
- masters the use of equipment to remove foreign body objects, such as Magill’s forceps and laryngoscope
- can carry out advanced cardiopulmonary resuscitation in adults (Advanced Life Support - ALS)
- can assess the risk of complications and implement preventive and treatment measures, also in cooperation with other healthcare workers´
- can assess the treatment level a patient is to be transported to
- can process and apply relevant research in written presentations
- can take and document a patient’s case history, and carry out and document clinical examinations and interventions
- can document a clinical examination
Competence
The student
- can plan and complete work tasks linked to tentative diagnosis and intervention in patients in the most important emergency conditions and in the event of simple and serious injury
- can apply clinical guidelines and scholarly articles within the emergency medical domain
- can explain how the medical condition / trauma condition, different health institutions’ treatment capacity, transportation distance and modes of transport affect the choice of prehospital resources and transport destination