EPN

LSPB6300 Fagovergripende perspektiver i begynneropplæring for 1.–4. trinn Emneplan

Engelsk emnenavn
Cross-curricular perspectives in initial education for years 1–4 in primary school
Studieprogram
Lærerspesialistutdanning i begynneropplæring for 1. - 4. trinn
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet skal gi kunnskap om og innsikt i både forskningslitteratur, erfaringskunnskap og tradisjoner i praktisk skolearbeid for begynneropplæringen 1.-4. trinn. Det vil si at deler av fagstoffet gjerne kan være praktisk-metodisk, men det skal hele tiden være koblet til didaktisk refleksjon.

Studiet er skolerettet. Det kombinerer komparative og fagovergripende perspektiver på begynneropplæring 1.-4. trinn. Både likheter og kontraster mellom ulike fag i begynneropplæring kan være utgangspunkt for studier. Et sentralt mål er at slike sammenlikninger skal bidra til å problematisere og få studentene til å reflektere over begynneropplæringens og fagenes egenart og skolens generelle mål. Samtidig vil fagovergripende perspektiver vektlegges, både metodisk og teoretisk.

Sentrale temaer i emnet Fagovergripende perspektiver ibegynneropplæring for klassetrinn 1.-4. er praktiske og praktisk-estetiske arbeidsformer i ulike fag, lekende læringsprosesser, utforskende arbeidsmåter og det fysiske miljøet i undervisningen både inne og ute, samt metodologiske tilnærminger som er relevante for lærerarbeid på 1.-4. trinn.

Emnet skal også gi kompetanse i å planlegge et FoU-arbeid tilknyttet egen praksis, med metodiske, skolefaglige og teoretiske begrunnelser. Det planlagte FoU-arbeidet gjennomføres i emne 4.

Den faglige kunnskapen fra emne 1 og 2 ligger til grunn for undervisningen i emne 3. Det åpnes opp for engelsk som arbeidsspråk i den delen av studiet som dreier seg om engelsk i begynneropplæringen 1

Forkunnskapskrav

Opptak på programmet

Læringsutbytte

Etter fullført emne 3 har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har inngående kunnskap om fagovergripende arbeidsformer i skolen.

  • har fordypet kunnskap om praktiske og praktiske-estetiske arbeidsformer i ulike fag.

  • har inngående kunnskap om fenomenet 'lek' som en integrert del av didaktikk og arbeidsformer i fagene.

  • har avansert kunnskap om didaktiske utfordringer knyttet til arbeidsformer og fysisk miljø i undervisningen.

  • har fordypet kunnskap om undervisning i begynneropplæring knyttet til fagene engelsk, naturfag og praktisk-estetiske fag.

  • har kunnskap om varierte arbeidsformer i ulike fag både inne og ute.

  • har inngående kunnskap om å gjennomføre utviklingsarbeid, både praktisk og teoretisk innenfor begynneropplæring.

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere teorier og metoder med relevans for begynneropplæring og bruke slik innsikt i forsknings- og utviklingsarbeid og for å fremme elevers tenkning, utvikling og læring.

  • kan analysere perspektiver på begynneropplæring i naturfag, engelsk, praktisk-estetiske fag, norsk og matematikk.

  • kan tilrettelegge for å begrunne valg av praktisk arbeid og praktisk-estetiske arbeidsformer i forskjellige fysiske miljøer.

  • kan integrere lekende tilnærmingsmåter i begynneropplæringen i ulike fag.

  • kan planlegge et utviklingsarbeid basert på aksjonsforskning.

  • kan kritisk anvende forskningsbasert profesjonsretta kunnskap til å analysere utfordrende yrkessituasjoner, se handlingsalternativer og ta stilling til mulige løsninger.

  • kan vurdere og analysere læremidler i begynneropplæring i ulike fag.

 

Generell kompetanse

Studenten

  • har et fagovergripende perspektiv på begynneropplæringen.

  • har inngående forståelse for lærerens profesjonelle skjønn og dømmekraft i begynneropplæringen.

  • har en helhetlig forståelse av barnet i skolens første fire år.

  • kan anvende kunnskap om utforskende arbeidsmåter i begynneropplæringen.

  • kan anvende et teoretisk og metodisk grunnlag for å planlegge og evaluere forsknings- og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenking i skolen.

Innhold

Aktuelle faglige perspektiver er:

  • Didaktiske utfordringer i begynneropplæring knyttet til arbeid med praktiske-estetiske læringsformer.

  • Læreres kompetanse i endrings- og utviklingsprosesser.

  • Fagovergripende perspektiver i planlegging og gjennomføring av undervisning.

  • Utforskende læringsmåter i og på tvers av fag på forskjellige læringsarenaer i begynneropplæringen.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gjennomføres med tre samlinger á to dager. I tillegg til undervisning blir samlingene brukt til diskusjoner og erfaringsdeling, blant annet med utgangspunkt i praksisopplegg deltakerne gjennomfører på egen skole. Dialogen mellom studenter, student og lærer, oppgaveinnleveringer, deling av faglige ressurser og individuell oppfølging fra lærer skjer i læringsplattformen OsloMet benytter. Deltakerne arbeider selvstendig og i faste grupper med teoretiske og didaktiske oppgaver mellom samlingene. Oppgavene knytter sammen teoretisk fagstoff, didaktisk refleksjon og praksisaktiviteter i klasserommet. Gruppene støtter hverandre i arbeidet, utveksler erfaringer, kommenterer hverandres innlegg og diskuterer faglig i digitalt diskusjonsforum.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før skriftlig eksamen kan avlegges:

Arbeidskrav 1: Studenten skal planlegge, gjennomføre og presentere et undervisningsopplegg. Presentasjonen skal være på om lag 15 minutter. Presentasjonen skal ta utgangspunkt i praktiske-estetiske arbeidsformer og legger til rette for lekende og utforskende læringsprosesser. Studenten skal i presentasjonen redegjøre for hvordan undervisningen var planlagt, og vise til valg av arbeidsform knyttet opp til elevens læringsmål samt drøfte didaktiske implikasjoner. Videre skal studenten redegjøre for hvordan gjennomføringen av undervisningen gikk, hva som fungerte godt og hvilke eventuelle revisjoner trengs.

Arbeidskrav 2: Studenten skal innen fastsatt frist levere et fagnotat på 1000 ord +/- 10% basert på analyser av en fagartikkel. I notatet skal studenten beskrive og diskutere metoden som er benyttet, hvilken teori som anvendes, og hvordan resultatene framstår på bakgrunn av dette. Videre skal studenten vise til kunnskap innenfor feltet ved å henvise til annen litteratur som kan styrke eller svekke resultatene i artikkelen. Studenten skal også diskutere hvilke implikasjoner dette kan ha for læreres forståelse og kunnskap i begynneropplæringen.

Arbeidskrav 3: Studenten skal innen fastsatt frist levere en skisse på 800 ord +/-10 % til FoU-oppgaven i emne 4. Gjennom arbeidskravet skal studenten vise forståelse for hva som er faglig relevante temaer å arbeide videre med. Studenten skal også vise til en konkret problemstilling som er knyttet til aksjonsforskning. Når skissen for FoU-oppgaven er levert og godkjent, vil studenten få tildelt veileder for FoU-oppgaven i emne 4.

Formål med arbeidskravene er å bidra til både fordypning innen et tema og sammenheng mellom de ulike temaene. Arbeidskravene forutsetter at studenten viser gode kunnskaper og ferdigheter i emnets temaer, god oversikt over faget og en analytisk evne til selvstendig bruk av relevant kunnskap.

Deltakelse i bestemte faglige aktiviteter: Det er obligatorisk deltagelse på to av tre samlinger. Manglende deltagelse på samlinger medfører at studenten ikke får avlegge eksamen. Sykdom fritar ikke for kravet om deltagelse. Studenter som ikke oppfyller kravet om deltakelse må snarest mulig ta kontakt med faglærer for avtale om alternativ gjennomføring.

Vurdering og eksamen

Eksamen er en individuell muntlig eksamen på om lag 25 minutter. Det legges vekt på evne til å kunne trekke linjer mellom pensum og arbeidet i skolen, få frem perspektiver og kontraster, og å se sammenhenger mellom læringsutbyttebeskrivelser og egen utvikling.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Det benyttes en gradert karakterskala fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen. 

Sensorordning

Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor benyttes til evaluering av vurderingsordningen