EPN-V2

LPLB6000 Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen Emneplan

Engelsk emnenavn
Facilitating processes of development in kindergartens/preschools
Studieprogram
Prosessledelse av utviklingsarbeid i barnehagen
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Fagplan

Learning Environment and Pedagogical Leadership in Early Childhood Education

Videreutdanning, deltid over to semester - kompetanse for framtidens barnehage

30 studiepoeng

Studieprogramkode LPLBO

Undervisningsspråk: Norsk

Godkjent av studieutvalget 09.03.2016

Redaksjonelle endringer 07.12.2016

Gjeldende fra høstsemesteret 2018

Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier

Institutt for barnehagelærerutdanning

Innledning

Videreutdanningen Læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen (30 studiepoeng) er et deltidsstudium for pedagogiske ledere og barnehagelærere. Tilbudet skal bidra til å styrke og avklare den pedagogiske lederens rolle og samfunnsmandat. Pedagogisk ledelse som fenomen utforskes gjennom litteraturstudier, praktisk utforsking på egen arbeidsplass og diskusjoner og refleksjoner over temaet med medstudenter og lærere. Barnehagens læringsmiljø med fokus på at det enkelte barn og barnegruppen får ivaretatt behovet for anerkjennelse, omsorg, lek, læring og danning, vil være en gjennomgående del av studiet. Studentene skal tilegne seg kritisk innsikt i egen yrkesrolle og egen praksis, økt forståelse for barnehagens formål og samfunnsmandat og styrke sin kompetanse og ferdigheter når det gjelder rammebetingelser, virkemidler og arbeidsformer. Studentene skal utvikle seg som ledere til å bli bedre yrkesutøvere av rollen som pedagogisk leder. Samarbeid med foresatte, samt planlegging og gjennomføring av praktisk pedagogisk arbeid med barnegrupper i barnehagen inngår i utdanningen. Studiet vektlegger videre å oppøve ferdigheter i å gjennomføre utviklings- og læringsprosesser ved bruk av egnede verktøy for god og effektiv prosessledelse. Parallelt arbeider deltagerne med et aksjonsbasert utviklingsarbeid i egen barnehage.

Studiet har fokus på ledelse av utviklingsprosesser i barnehagen, og legger vekt på tett tilknytning mellom teoristudier og praksisfelt. Videreutdanningen er bygd på en todelt tilnærming. Dels dreier det seg om et individuelt studium, hvor barnehagelærerne som deltar, blir utfordret på nødvendigheten av å holde et kritisk blikk på egen forståelse av det å være leder. Dels er det et studium med fokus på barnehagens læringsmiljø, som er en viktig forutsetning for å styrke barns læring og utvikling. Studiet er nett- og samlingsbasert og går over to semester med eksamen i vårsemesteret.

Studieprogrammet kan inngå som del av aktuelle masterstudier. Interesserte må da søke om opptak til masterstudiet på ordinær måte, basert på de opptakskrav som gjelder for det enkelte studium (inkl. karakterkrav). Det vil deretter kunne søkes om fritak for deler av masterstudiet på grunnlag av gjennomført og bestått videreutdanning i læringsmiljø og pedagogisk ledelse i barnehagen (30 studiepoeng). Det er opp til den institusjonen som tilbyr masterstudiet å vurdere og fatte vedtak om eventuelt fritak. Søknad om fritak vurderes på individuell basis.

Forkunnskapskrav

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap 

Studenten har

  • inngående kunnskap om prosjekt som organisasjons- og styringsform
  • tilegnet seg solid innsikt i og kan analysere hva som kjennetegner verdiskapende prosjekter, hva som er prosjekters særtrekk og hensiktsmessig anvendelse av prosjekter i arbeidslivet
  • solid innsikt og forståelse i usikkerhet og interessenter i prosjekter og håndtering av dette

Ferdigheter 

Studenten kan

  • anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring gjennom å initiere og planlegge prosjekter, velge hensiktsmessig utforming, framgangsmåte og virkemidler
  • anvende grunnleggende metoder for styring, organisering, ledelse og innretning av prosjektet fra initiering til avslutning og evaluering
  • planlegge, lede og styre prosjekter i virksomheter

Generell kompetanse 

Studenten

  • er i stand til kritisk vurdering og analyse av både prosess og fremdrift av prosjekter, herunder forstå kompleksiteten i prosjektarbeid og kunne tilpasse tilhørende verktøy som påvirker prosjektets ressursbruk, resultat og formål
  • kan inneha en aktiv rolle og bidra med utforming og gjennomføring av prosjekter

Læringsutbytte

Undervisningsformen vil veksle mellom digitale læringsformer, undervisningsmøter, studentpresentasjoner og casediskusjoner, og suppleres med bruk av digitale ressurser.

Innhold

Studiet består av følgende hovedtemaer:

  • Pedagogisk ledelse, teamarbeid og prosessledelse
  • Organisasjonsforståelse og barnehagen som lærende organisasjon
  • Barnehagens leke- og læringsmiljø
  • Møtekultur og møtestrukturer
  • Veiledning
  • Planlegging, analyse og gjennomføring av utviklings- og endringsprosesser i barnehagen
  • Profesjonsetikk og pedagogisk dokumentasjon
  • Kritisk refleksjon og danningsprosesser i barnehagen

Arbeids- og undervisningsformer

Tilbudet er delvis nettbasert og delvis samlingsbasert med inntil tre fysiske samlinger à to dager per semester. Arbeidsmåtene vil variere mellom forelesning og annen undervisning, seminarer og workshops, gruppearbeid og gruppeoppgaver, individuelle arbeidsoppgaver, veiledning og selvstudium. Samlingene er heldagsseminarer organisert som korte faglige introduksjoner med etterfølgende arbeid i prosessgrupper og veiledning i gruppe. Som forberedelse til samling vil ulike temaer bli lagt ut i form av «flipped classroom». Til innlevering og vurdering av arbeidskrav etter samlinger vil en benytte høgskolens digitale læringsplattform. Informasjonsteknologi (IKT) og høgskolens lærestøttesystem (LMS) inngår som integrert del av læringsaktivitetene i studiet.

Det forventes at studentene er aktive i egne læringsprosesser mellom samlingene, og at de reflekterer over egen læring i en læringslogg. Deltakerne organiseres i nettverk, hvor hver basisgruppe består av tre til fem studenter. Med utgangspunkt i det teoretiske begrepsapparatet studenten utvikler i løpet av studiet, skal gruppa gi mulighet til å styrke kollegiale refleksjoner og erfaringslæring knyttet til utviklingsarbeid i egen barnehage. Kommunikasjon med andre studenter og lærere mellom samlingene foregår via studiets digitale læringsplattform.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeidskrav

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • Utviklingsarbeid på egen arbeidsplass; prosjektskisse med problemstilling og fremdriftsplan. Omfang: om lag 800 ord.
  • Fagartikkel om veiledning. Omfang: om lag 1300 ord.
  • Refleksjonsnotat om møteledelse og møtestruktur. Omfang: om lag 1000 ord.
  • Multimodal presentasjon av læringsmiljø, varighet tre til fem minutter.
  • Refleksjonsnotat om utvikling av egen lederrolle. Omfang: om lag 1200 ord.

Nærmere informasjon om innhold og omfang konkretiseres i undervisningen.

Arbeidskrav skal være levert/utført innen fastsatt(e) frist(er). Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for å innfri arbeidskrav. Studenter som på grunn av sykdom eller annen dokumentert gyldig årsak ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, kan få forlenget frist. Ny frist for å innfri arbeidskrav avtales i hvert enkelt tilfelle med den aktuelle læreren.

Arbeidskrav vurderes til "Godkjent" eller "Ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "Ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenten må da selv avtale ny innlevering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. Studenter som ikke leverer/utfører arbeidskrav innen fristen og som ikke har dokumentert gyldig årsak, får ingen nye forsøk.

Faglig aktivitet med krav om deltakelse

Det er krav om deltakelse på alle deler av samlingene. For å få avlegge eksamen kreves minimum 80 prosent deltakelse. Sykdom fritar ikke for kravet om deltakelse. I læringsløpet skal studentene dele erfaringer og faglig kompetanse med hverandre, slik at mangfold og variasjon i fagbakgrunn og erfaringer utnyttes som ressurs for gjensidig læring. Denne typen faglig aktivitet kan ikke tilegnes ved selvstudium, men må opparbeides gjennom reell dialog med medstudenter og lærere og ved tilstedeværelse i undervisningen. [1]

[1] Redaksjonell endring 07.12.2016.

Vurdering og eksamen

Emnekode: LPLB6000

Avsluttende vurdering gjennomføres i andre semester.

Avsluttende vurdering er en prosjektoppgave (omfang 6000 ord +/-10%) med påfølgende muntlig eksamen (omfang om lag 25 minutter).

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Vurderingsuttrykk

Det gis én gradert karakter (A-F) som fastsettes etter den muntlige eksamen.

A: Har et fremragende kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en særlig god evne til selvstendig bruk av kunnskap hhv. ferdigheter som inkluderer god analytisk evne (det betyr at kandidaten må vise oversikt over feltet, kunne sette ulike perspektiver opp mot hverandre, kunne begrense seg og gå i dybden).

Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

B: Har et meget godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en meget god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet som inkluderer analytisk evne. Viser høyt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

C: Har et godt kunnskaps- og ferdighetsnivå, og en god evne til selvstendig bruk av kunnskap/ferdighet. Viser et godt faglig og etisk refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

D: Har begrensede kunnskaper/ferdigheter. Refererende og lite sammenhengende framstilling og lite relevant stoff. Begrenset faglig og etisk refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

E: Meget begrensede kunnskaper/ferdigheter. Manglende sammenheng mellom teoretisk kunnskap og bruk av kunnskap i praksis. Lavt refleksjonsnivå rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

F (ikke bestått): Utilstrekkelige kunnskaper/ferdigheter. Viser manglende oversikt og detaljkunnskaper. Manglende bruk av kunnskaper og /eller utelukkende praktisk uten forankring i litteraturen. Manglende refleksjon rundt problemstillinger innenfor det barnehagepedagogiske fagfeltet.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Opptakskrav

Torgeir Skyttermoen