Programplaner og emneplaner - Student
KULT6600 Kulturøkonomi og digitalisering Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Cultural Economics and Digitalization
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2021/2022
- Pensum
-
VÅR 2022
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Individuell hjemmeeksamen, 4 dager. Omfang: maksimalt 3000 ord.
Forkunnskapskrav
Emnet er 100 % overlappende med PLU6100 Psykisk lidelse og utviklingshemming, 30 stp. tema utviklingshemming og psykisk helse, 15 stp.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten
- har inngående kunnskap om teorier fra den kulturøkonomiske forskningsfronten om verdi, markedssvikt, mål og utfordringer ved offentlig finansiering av kunst- og kultursektoren, kreativ arbeidskraft, og digitalisering.
- har spesialisert kunnskap om sentrale begreper, teorier og modeller i tradisjonelle mikro- og makroøkonomiske teorier som gjelder kunst og kultur.
- har avansert kunnskap om de økonomiske kjennetegnene ved digitalisering.
- kan gjenkjenne sentrale trekk av digitalisering, og ha en forståelse for mekanismene bak endringene på kunst- og kulturfeltet, og på hvordan digitalisering er med å påvirke det.
- kan forstå et kulturprodukt eller en kulturinstitusjon i et verdimessig perspektiv og har oversikt over hvordan digitalisering endrer pengestrømmer og forretningsmodeller for ulike kunstuttrykk.
- kan anvende nøkkelbegrep fra kulturøkonomi på nye eller teknologi-endrede områder innenfor kunst og kultur, og reflektere over hva som må tilpasses for at disse skal være relevante.
Ferdigheter
Studenten
- kan beskrive, analysere og reflektere over de særskilte økonomiske prinsippene som er relevante for kultursektoren.
- kan identifisere situasjoner hvor markedet ofte ikke klarer å fange verdien av kulturelle varer, og foreslå løsninger for å måle økonomisk verdi.
- kan skille mellom økonomiske og ikke-økonomiske mål (f.eks. sosial, kunstnerisk, historisk) på verdien av kultur og kunstneriske uttrykk/produkter.
- kan kritisk anvende kulturøkonomisk litteratur for å strukturere og formulere faglige resonnementer for avveininger og beslutninger.
- kan formulere spørsmål og gjennomføre en selvstendig, avgrenset forskningsstudie av endringer og utfordringer på et bestemt kulturområde (for eksempel film, musikk, billedkunst o.l.).
- kan bruke relevant teori og metoder fra kulturøkonomi til å bidra i faglig og/eller praktisk utviklingsarbeid i en kulturorganisasjon på en selvstendig måte.
Generell kompetanse
Studenten
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter på nye temaer/delområder innenfor kultursektoren for å gjennomføre avanserte og selvstendige arbeidsoppgaver.
- kan reflektere selvstendig og kritisk over egen og andres motiver og beslutninger innen kunst og kultur i lys av ulike teorier.
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner og gruppediskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
Arbeidskrav: Gruppepresentasjon
Studentene skal ha en gruppepresentasjon på 30 minutter for resten av klassen. Hver gruppe skal presentere en artikkel fra pensum for å lære seg å forstå faglig materiale innenfor kulturøkonomi i dybden, og for å kunne formidle dette til et publikum som ikke har tilsvarende dybdeinnsikt. Det legges opp til bearbeidelse i gruppe for å bryne seg på ulike måter å forstå og formidle materialet på. En utdypning av krav til gruppepresentasjonens innhold vil bli delt ut på første forelesning.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er:
Hjemmeeksamen over en periode på 72-timer, som skal skrives individuelt. Studentene får en oppgave, f.eks. i form av en case fra kunst- og kulturfeltet, som skal analyseres ved hjelp av de begreper, teorier og rammeverk som er gjennomgått i kurset. Besvarelsen skal skrives på norsk og ha et omfang på maks 3500 ord.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt. så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25% av besvarelsene sensureres av to sensorer. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.
Emneansvarlig
Peter Booth