EPN-V2

KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts Marketing
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    En av utfordringene i kunst- og kultursektoren er å sørge for et stabilt kundegrunnlag. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner og utøvere når alle sine finansielle, sosiale og artistiske mål.

  • Forkunnskapskrav

    Ingen forkunnskapskrav.

  • Læringsutbytte

    Kunnskaper

    Studenten:

    • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
    • har kjennskap til rammeverk for effektiv markedsplanlegging og strategi i en underholdnings-, kunst- og kultursetting.
    • har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i virksomheter.
    • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler i markedsføring innenfor en underholdnings-, kunst- og kultursetting.

    Ferdigheter

    Studenten:

    • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye opplevelser/produkter/tjenester og starter opp en virksomhet.
    • kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny og eksisterende virksomhet.
    • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

    Generell kompetanse

    Studenten:

    • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.
  • Innhold

    • Entreprenørskap (kommersielt, sosialt og kulturelt)
    • Kreativitet og innovasjon
    • Start og etablering av ny virksomhet
    • Forretnings- og markedsplanen
    • Finansiering og prissetting
    • Markedsføring som kultur, strategi og taktikk
    • Publikumssegmentering og posisjonering i markedet
    • Produkt- og tjenestebegrepet
    • Publikumsutvikling
    • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler
    • Markedskommunikasjon på nett

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    En skriftlig gruppeoppgave på 5-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca. fire studenter. Oppgaven skal presenteres i plenum før innlevering. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningsidé og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.

  • Vurdering og eksamen

    Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

    Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ingen hjelpemidler.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A - F.

  • Sensorordning

    Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

  • Emneansvarlig

    Line Christoffersen