Studieinfo emne KULT6300 2019 HØST
KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Arts Marketing
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
VÅR
2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
En av utfordringene i kunst- og kultursektoren er å sørge for et stabilt kundegrunnlag. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner og utøvere når alle sine finansielle, sosiale og artistiske mål.
Anbefalte forkunnskaper
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskaper
Studenten:
- har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
- har kjennskap til rammeverk for effektiv markedsplanlegging og strategi i en underholdnings-, kunst- og kultursetting.
- har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i virksomheter.
- har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler i markedsføring innenfor en underholdnings-, kunst- og kultursetting.
Ferdigheter
Studenten:
- kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye opplevelser/produkter/tjenester og starter opp en virksomhet.
- kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny og eksisterende virksomhet.
- kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.
Generell kompetanse
Studenten:
- kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.
Innhold
- Entreprenørskap (kommersielt, sosialt og kulturelt)
- Kreativitet og innovasjon
- Start og etablering av ny virksomhet
- Forretnings- og markedsplanen
- Finansiering og prissetting
- Markedsføring som kultur, strategi og taktikk
- Publikumssegmentering og posisjonering i markedet
- Produkt- og tjenestebegrepet
- Publikumsutvikling
- Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler
- Markedskommunikasjon på nett
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
En skriftlig gruppeoppgave på 5-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca. fire studenter. Oppgaven skal presenteres i plenum før innlevering. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningsidé og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.
Vurdering og eksamen
Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.
Hjelpemidler ved eksamen
Ingen hjelpemidler.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.
Emneansvarlig
Line Christoffersen