EPN

KULT6300 Kunstmarkedsføring Emneplan

Engelsk emnenavn
Arts Marketing
Studieprogram
Årsstudium i kulturledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

En av utfordringene i kunst- og kultursektoren er å sørge for et stabilt kundegrunnlag. Emnet kombinerer teori med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i markedsføring og entreprenørskap for å sikre at organisasjoner og utøvere når alle sine finansielle, sosiale og artistiske mål.

Anbefalte forkunnskaper

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Kunnskaper

Studenten:

  • har grunnleggende kunnskap om innovasjon, entreprenørskap og markedsføring og sammenhengen mellom disse.
  • har kjennskap til rammeverk for effektiv markedsplanlegging og strategi i en underholdnings-, kunst- og kultursetting.
  • har kjennskap til ulike verktøy som kan brukes for å løse markedsføringsutfordringer i virksomheter.
  • har grunnleggende kunnskap om bruk av ulike taktiske virkemidler i markedsføring innenfor en underholdnings-, kunst- og kultursetting.

Ferdigheter

Studenten:

  • kan beskrive, analysere og reflektere over hvordan en utvikler nye opplevelser/produkter/tjenester og starter opp en virksomhet.
  • kan lage en realistisk forretnings- og markedsplan for en ny og eksisterende virksomhet.
  • kan bruke sentrale markedsføringsverktøy, og gjennom dette arbeidet kunne gjøre reflekterte analyser og valg.

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan identifisere og løse markedsføringsrelaterte problemer og løse problemstillinger knyttet til produkt-/tjenesteutvikling og oppstart av ny virksomhet.

Innhold

  • Entreprenørskap (kommersielt, sosialt og kulturelt)
  • Kreativitet og innovasjon
  • Start og etablering av ny virksomhet
  • Forretnings- og markedsplanen
  • Finansiering og prissetting
  • Markedsføring som kultur, strategi og taktikk
  • Publikumssegmentering og posisjonering i markedet
  • Produkt- og tjenestebegrepet
  • Publikumsutvikling
  • Markedskommunikasjon i tradisjonelle kanaler
  • Markedskommunikasjon på nett

Arbeids- og undervisningsformer

Det vil bli brukt varierte arbeidsmåter som forelesninger, diskusjon av dagsaktuelle problemstillinger, oppgaveløsing og innlevering av studentarbeider. Studentene forventes å arbeide med utdelte øvingsoppgaver.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

En skriftlig gruppeoppgave på 5-10 sider. Hver gruppe skal bestå av ca. fire studenter. Oppgaven skal presenteres i plenum før innlevering. Oppgaven må være godkjent før studenten kan framstille seg til eksamen. Dersom oppgaven ikke godkjennes, gis det mulighet for å levere forbedret versjon én gang. Faglærer informerer om frister for levering. Gruppens forslag til forretningsidé og forretningsplan skal presenteres og drøftes i plenum.

Vurdering og eksamen

Det avholdes individuell, skriftlig eksamen under tilsyn på 5 timer i slutten av semesteret.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A - F.

Sensorordning

Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av eksamen.

Emneansvarlig

Line Christoffersen