Studieinfo emne KULT6200 2020 HØST
KULT6200 Prosjektledelse Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Project Management
- Studieprogram
-
Årsstudium i kulturledelse
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
HØST
2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Prosjekter er en sentral arbeidsform innen kunst- og kultursektoren. Da er det viktig å kunne lede, styre og jobbe med prosjekter i samspill med andre aktører. Emnet gir en solid innsikt i teoretiske forhold knyttet til prosjekt som fenomen, og kombinerer det med praktiske øvelser for å utvikle kompetanse i prosjektledelse.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Kunnskap
Studenten:
-
har avansert kunnskap om anvendelse av prosjekt som format innenfor de komplekse, konfliktfylte og usikre rammer som preger kunst- og kulturfeltet.
-
har inngående kunnskap om sentrale teorier innen prosjektarbeid og prosjektledelse.
-
har avansert kunnskap om sentrale forhold knyttet til prosjektteam og gruppeprosesser.
-
kan anvende kunnskap om prosjekt som grunnlag for å kunne skape verdi for de som er involvert i prosjekter.
-
har innsikt i å kunne identifisere og forstå usikkerhets- og interessenthåndtering i prosjektledelse.
-
har analytiske ferdigheter som setter studenten i stand til å vurdere ulike prosjektkonsepter og strategier for prosjektgjennomføring.
Ferdigheter
Studenten:
-
kan konseptualisere særegne forhold for prosjekter innen kunst- og kulturfeltet, for derigjennom å identifisere og anerkjenne betingelsene og rammene for anvendelse av prosjekter på en egnet måte.
-
kan reflektere over egne og andres bidrag i prosesser i et prosjektteam, og er i stand til å styre og lede prosjekter innen kunst- og kulturfeltet.
-
kan anvende metodiske hjelpemidler innen prosjektstyring.
Generell kompetanse
Studenten:
-
har gode samarbeidsevner og kan løse problemstillinger på en kreativ måte.
-
har evne til å vurdere hvilke prosjektformater som kan anvendes under ulike betingelser.
Innhold
- Ledelse, organisering, styring og gjennomføring av prosjekter
- Metodiske hjelpemidler til bruk innen prosjektstyring
- Gruppeprosesser og teamarbeid
Arbeids- og undervisningsformer
Det vil bli brukt varierte undervisningsformer med en kombinasjon av forelesninger, studentpresentasjoner, øvelser og gruppediskusjoner.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Studentene deles inn i grupper på 4-6 personer som jobber sammen gjennom semesteret. Gruppen skal gjennomføre et opplegg basert på prosjektadministrative metoder og tilnærminger. Prosjektene som studentene skal gjennomføre, vil bli avklart tidlig i semesteret. Det vil i løpet av semesteret være tre arbeidskrav knyttet til prosjektet: tre skriftlige innleveringer, hvorav det ene er inkludert en muntlig gruppepresentasjon i slutten av semesteret. Alle arbeidskravene, inkludert prosjektpresentasjonen, må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Vurdering og eksamen
Eksamen vil bestå av en todelt innlevering. Den ene delen vil være en prosjektsluttrapport som er en gruppeinnlevering, mens den andre vil være en individuell faglig oppgave. Gruppeoppgaven vil utformes etter nærmere presisering og skal være på inntil 5000 ord. Den individuelle innleveringsoppgaven skal ha et omfang på inntil 3000 ord. Det gis en samlet karakter på de to innleveringene, der gruppeoppgaven utgjør 40% av karakteren og den individuelle oppgaven utgjør 60%.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan framstille seg til ny/utsatt eksamen i de(n) delen(e) som ikke er bestått. Ved stryk på individuell oppgave må studenten levere en ny besvarelse. Ved stryk på gruppeoppgave kan gruppen levere en omarbeidet versjon av oppgaven.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A - F.
Sensorordning
Det benyttes en intern og en ekstern sensor til sensurering av oppgavene.
Emneansvarlig
Torgeir Skyttermoen