EPN-V2

KROP6200 Kroppsøving 1 for trinn 5-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Physical Education 1, Level 5-10, Subject 2
Studieprogram
Kroppsøving 1 for trinn 5–10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emnet skal studentene tilegne seg kunnskap om kroppen i bevegelse. Dette innebærer undervisning om natur- og samfunnsvitenskaplige perspektiver på kropp og bevegelse. Det legges vekt på å knytte teori til praksis i den hensikt å utvikle en bredere kunnskap og forståelse av kroppslig læring. Friluftslivsundervisningen i emnet legger vekt på uteaktiviteter og naturferdsel i nærmiljøet. Gjennom egen praksis skal studentene øve på å utvikle sin egen undervisningspraksis i kroppsøving. Vurdering både av og for læring blir tillagt spesiell vekt i dette emnet.

Forkunnskapskrav

Undervisningen i emne 2 bygger på emne 1.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike vurderingsformer i kroppsøving, samt dokumentasjon av læring i lys av kroppsøvingsfagets egenart
  • har kunnskap om fagdidaktisk forskning i kroppsøving
  • har kunnskaper om forskningsmetoder som kan brukes for å utvikle egen praksis
  • har kunnskap om dannelsesperspektivets innvirkning på undervisningen i kroppsøving
  • har kunnskap om forutsetninger for læring på bakgrunn av vekst og motorisk utvikling hos eleven
  • har kunnskap om menneskekroppens oppbygning og funksjon og dens betydning for motorisk og kroppslig læring
  • har kunnskap om trening og treningsprinsipper for barn og unge
  • har kunnskap om hvordan ulike bevegelsesmiljø påvirker barn og unges læring av bevegelser og motoriske ferdigheter
  • har kunnskap om hvordan barn og unge sanser og erfarer i bevegelsesaktiviteter, samt hvilke konsekvenser dette kan ha for læring i faget.
  • har kunnskap om kroppen som symbol i dagens samfunn, med vekt på hvordan dette kommer til uttrykk i barne- og ungdomskultur
  • har kunnskap om orientering, livberging og sikkerhet ved undervisning i kroppsøving

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere elevers forutsetninger som grunnlag for tilpasset opplæring og læringsfremmende tilbakemeldinger
  • kan vurdere elevens måloppnåelse, begrunne vurderingene og legge til rette for elevens egenvurdering
  • kan identifisere farer, samt vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø.
  • kan inkludere de grunnleggende ferdighetene i undervisningen på fagets premisser
  • kan anvende relevant teori og forskning for å forbedre og utvikle egen undervisningskompetanse i kroppsøving
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid knyttet til egen lærerkompetanse i kroppsøving
  • kan identifisere farer, vurdere og ivareta elevenes sikkerhet i ulike aktiviteter og miljø
  • kan utføre livreddende førstehjelp, selvberging og livberging i vann utendørs
  • kan utvikle egen-ferdighet i ulike bevegelsesaktiviteter og reflektere over egen læringsprosess
  • kan forebygge og håndtere mobbing, trakassering og diskriminering i faget
  • kan gjennomføre utviklingsprosjekter i egen praksis

Generell kompetanse

Studenten

  • kan arbeide med kroppsøving og bevegelsesaktivitet i tverrfaglig perspektiv
  • kan bidra til nytekning og innovasjon i faget kroppsøving og til skoleutvikling med utgangspunkt i kroppsøving
  • kan kommunisere med elever, foresatte og kolleger om kroppsøving

Innhold

  • Praktisk-metodisk aktivitetslære: friluftsliv i nærmiljøet (inkludert livberging utenfor basseng), individuelle aktiviteter, moderne bevegelsesformer.
  • Fagdidaktikk.
  • Vurdering av og for læring.

Arbeids- og undervisningsformer

Det blir lagt opp til undervisning basert på prinsippet om omvendt klasserom, der studentene før, mellom og etter samlingene arbeider med digitale produkt, pensumlitteratur og praktisk aktivitet. På samlingene blir det lagt vekt på student-aktive læringsformer som gruppearbeid, diskusjons-seminar og praktisk-metodiske øvinger i ulike bevegelsesmiljø.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Emnet er en introduksjon til den norske lærerprofesjonen. Gjennom undervisningen i emnet får studentene kunnskap om samfunnsfaglige perspektiver knyttet til bærekraftig utvikling og demokratiopplæring i skolen. De får også kunnskap om lærerarbeid og lærerprofesjonalitet i skolen gjennom tema som profesjonsetikk og klasseledelse. Studentene skal også videreutvikle sine norskferdigheter, for å kunne forstå lengre sammenhengende muntlig framstillinger og fagtekster om profesjonsrelaterte temaer som er behandlet i undervisningen, og uttrykke seg skriftlig og muntlig om disse.

Vurdering og eksamen

Emnet inngår i studieprogrammet for kompletterende lærerutdanning, og er beregnet på studenter som har fått innvilget opptak på dette programmet.

Hjelpemidler ved eksamen

Undervisningen i emnet går over ett semester og tar i bruk varierte arbeidsformer og undervisningsmetoder, som for eksempel individuelt arbeid i form av selvstudium, fagskriving og oppgaveløsning veksler med gruppearbeid, arbeid i klassen, veiledning og forelesninger. Enkelte oppgaver og arbeidskrav vil være knyttet til studentens tidligere erfaring i læreryrket. Som en del av de skriftlige arbeidskravene forventes det at studentene redegjør for arbeidet sitt muntlig i undervisningen.

Vurderingsuttrykk

Oppgaven blir vurdert med graderte karakterer fra A til E for bestått og F for ikke bestått eksamen.

Sensorordning

Skriftlig fire timers eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen

Ny og utsatt eksamen arrangeres som ved ordinær eksamen. Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet - storbyuniversitetet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Opptakskrav

Gjeldene læreplan og opplæringsloven, samt retteprogram/stavekontroll i tilgjengelig tekstbehandler.