EPN-V2

KREFTPRA2 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Cancer Nursing 2
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    For å begynne på dette emnet må emnet KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleiers funksjons- og ansvarsområder 1 være bestått.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har spesialisert kunnskap innenfor kreftsykepleie
    • har inngående kunnskap om forebygging av kreftsykdom
    • har inngående kunnskap om rehabiliteringsprosesser ved kreftsykdom
    • har inngående kunnskap om samhandlingen mellom spesialist- og primærhelsetjenesten i oppfølging av kreftpasienter
    • har inngående kunnskap om kreftpasienter i livets sluttfase og deres pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov
    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
    • kan anvende pedagogiske og fagdidaktiske prinsipper i informasjon, undervisning og veiledning til pasienter og pårørende fra ulike kulturer, til egen faggruppe og andre samarbeidspartnere
    • kan bruke relevante metoder for utviklingsarbeid på en selvstendig måte
    • kan koordinere og utøve palliativ sykepleie til kreftpasienter i samarbeid med pasienten, deres pårørende og andre i tverrfaglig samarbeid
    • kan koordinere og utøve sykepleie til kreftpasienter i livets sluttfase i samarbeid med pasienter, deres pårørende og andre i tverrfaglig samarbeid
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder gjennom hele sykdomsforløpet:

      • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og de pårørende
      • kan identifisere og vurdere ulike pasientsituasjoner selvstendig, prioritere og handle forsvarlig slik at pasientens behov blir ivaretatt
      • kan utøve kreftsykepleie med respekt for pasientens autonomi, integritet og verdighet
      • kan samhandle med pasientens pårørende, vise dem respekt og omsorg og ivareta deres behov og rettigheter
      • kan legge forholdene til rette for en verdig død når behandling ikke fører frem
      • kan reflektere kritisk i valgsituasjoner og handle etisk og juridisk forsvarlig
      • kan forebygge, redusere og lindre stress og lidelse hos kreftpasienter ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø
      • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom
      • kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter behandling
      • kan bidra til nytenkning og innovasjonsprosesser i klinisk praksis
      • kan sikre kontinuitet i oppfølgingen av kreftpasienten ved skriftlig og muntlig dokumentasjon gjennom alle ledd i behandlingskjeden
      • kan dokumentere, evaluere og kvalitetssikre eget arbeid

    Generell kompetanse:

    • har handlingskompetanse i kreftsykepleie
    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie, både med fagpersoner og til allmenheten
    • kan samhandle med egen faggruppe og på tvers av faggrupper i behandlingen av pasienten
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser innen kreftsykepleie

  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledede kliniske studier i 6 uker, selvstudier og ev. gruppearbeid. Emnet gjennomføres i spesialisthelsetjenesten eller kommunehelsetjenesten.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    1. Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.

    2. Oppgave 1: Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver for fagutvikling og undervisning. Studenten, fortrinnsvis sammen med praksisveileder, skal identifisere et tema relatert til kreftsykepleie og utarbeide en undervisningsplan for temaet.

    • Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.
    • Muntlig fremlegg for posten/praksistedet.
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Studenten får muntlig tilbakemelding fra praksisveileder og/eller faglærer.
  • Vurdering og eksamen

    Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått-ikke bestått.

  • Sensorordning

    Summativ vurdering gjennomføres av minst én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.