EPN-V2

KREFTPRA1 Kliniske studier i kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Clinical Studies in Cancer Nursing 1
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2020/2021
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har inngående kunnskap om komplikasjoner ved kreftsykdom, avansert kreftbehandling og kreftsykepleie
    • har inngående kunnskap om hvordan forebygge og lindre komplikasjoner ved kreftbehandling

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan ivareta pasienter i et behandlingsforløp
    • kan arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning relatert til kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder:
      • kan observere, vurdere, identifisere og evaluere kreftpasientens generelle og spesielle behov, ressurser og problemer gjennom kommunikasjon og samhandling med pasienten og pårørende i et alders- og flerkulturelt perspektiv
      • kan hjelpe pasienter og deres familie med å mestre kreftsykdom og sykdommens forventede og potensielle resultat
      • kan identifisere og handle kompetent i akutte og problematiske situasjoner
      • kan administrere cytostatika ut fra gjeldende regler og håndtere cytostatikaavfall på en forskriftsmessig måte
      • kan bidra til å forebygge senskader etter behandling av kreft
      • kan observere, vurdere, identifisere, intervenere og evaluere pasientens opplevelser av plagsomme symptomer ved kreftsykdom og behandling av kreftsykdom
      • kan ivareta kreftpasienters autonomi og medbestemmelse
      • kan administrere og evaluere medikamentell og ikke-medikamentell symptomlindring
      • kan administrere avansert onkologisk behandling delegert av lege
      • kan tilrettelegge for at pasienten tilegner seg nye handlingsmåter for å kompensere for sykdom, negative konsekvenser av kreftbehandling eller senskader etter kreftbehandling
      • kan analysere og forholde seg kritisk til teorier og metoder innenfor kreftsykepleie
      • kan bruke relevant medisinskteknisk utstyr som anvendes i behandling av kreftpasienter
    • kan, med noe veiledning, forebygge og lindre krise hos kreftpasienter og pårørende ved hjelp av kommunikasjon, informasjon og tilrettelegging av et trygt og terapeutisk miljø

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan analysere relevante fag- og yrkesetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
    • kan kommunisere om faglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor kreftsykepleie med spesialister
    • kan delta aktivt i et flerfaglig og tverrfaglig samarbeid om pasientbehandlingen i samsvar med egen kompetanse, etiske prinsipper og juridiske retningslinjer
    • kan forholde seg kritisk til kreftbehandlingens muligheter, begrensninger og konsekvenser
    • kan kvalitetssikre kreftsykepleie ved skriftlig og muntlig dokumentasjon
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Veiledede kliniske studier i seks uker og selvstudier. Kliniske studier gjennomføres i spesialisthelsetjenesten ved avdelinger som gir strålebehandling og kjemoterapi.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å kunne fremstille seg til vurdering i emnet må følgende være godkjent:

    1. Konkretisering av læringsutbyttet for emnet.
    2. Oppgave 1: Kreftsykepleierens ansvar og oppgaver overfor pasienter i behandlingsfasen.
    • Utføres individuelt, eventuelt i gruppe hvis det er flere studenter på samme post.
    • Omfang: inntil 2000 ord
    • Oppgavel legges frem på avdelingen.
    • Selvvalgt pensum skal anvendes i besvarelsen.
    • Studenten får skriftlig tilbakemelding fra medstudent på besvarelsen.
  • Vurdering og eksamen

    Vurdering i kliniske studier. Vurderingen tar utgangspunkt i læringsutbyttet for emnet, studentens konkretisering av læringsutbyttet og den formative vurderingen som er gjort av studenten i løpet av gjennomføringen av emnet.

    For å kunne gi en vurdering av studenten i praksis kreves det nok tilstedeværelse.

    • Mindre enn 10 % fravær, studenten kan fullføre praksisemnet på vanlig måte.
    • 10-20 % fravær, studenten kan hvis mulig, ta igjen praksis man mangler. Dette må avtales med praksisveilederen og veilederen ved universitetet.
    • Mer enn 20 % fravær, studenten må ta hele praksisemnet på nytt.
  • Hjelpemidler ved eksamen

    Ikke relevant.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått- ikke bestått.

  • Sensorordning

    Summativ vurdering gjennomføres av én representant fra praksisstedet. Endelig vedtak om bestått/ikke bestått fattes av universitetet.