Studieinfo emne KREFT6900 2019 HØST
KREFT6900 Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Platform of Knowledge in Cancer Nursing Related to Social Science and Phenomenology
- Studieprogram
-
Videreutdanning i kreftsykepleie
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Forkunnskapskrav
Opptak til studiet.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om eksistensielle og åndelige behov
- har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i alle faser av kreftsykdommen
- har avansert kunnskap om kommunikasjon med pasient og pårørende ved kreftsykdom
- har inngående kunnskap om undervisningsmetoder
- har inngående kunnskap om betydningen av pasientens nettverk
- har inngående kunnskap om organisering av helse- og omsorgstilbudet til pasienter som har kreft
- har inngående kunnskap om velferdteknologi og innovasjon i kreftomsorgen
- har inngående kunnskap om nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid
- har inngående kunnskap om lover som omhandler rettigheter og plikter til kreftpasienter i alle faser av behandlingen
- har inngående kunnskap om dokumentasjon og kommunikasjon mellom ulike nivå i helsetjenesten
- har inngående kunnskap om symptomlindring ved livets slutt og hospicefilosofi
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder relatert til kreftsykepleie
- har inngående kunnskap om sykepleievitenskap og etikk relatert til kreftsykepleie
Ferdigheter
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor kreftsykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Arbeids- og undervisningsformer
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
Oppgave: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar i ulike deler av kreftpasientens sykdomsforløp.
- Utføres i gruppe på 3 studenter.
- Omfang: inntil 3000 ord
- Muntlig fremlegg i gruppe.
- Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Vurdering og eksamen
Skriftlig fordypningsoppgave utført normalt i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal være et grunnlag for en prosjektbeskrivelse som kan brukes til en masteroppgave.
- Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven.
- Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave og ett veiledningsseminar.
- Omfang: inntil 5000 ord.
Oppgavens tittel vil stå på karakterutskriften.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A-F.
Sensorordning
Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.