EPN

KREFT6900 Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Platform of Knowledge in Cancer Nursing Related to Social Science and Phenomenology
Studieprogram
Videreutdanning i kreftsykepleie
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Timeplan
Emnehistorikk

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap innenfor kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
  • har inngående kunnskap om eksistensielle og åndelige behov
  • har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i alle faser av kreftsykdommen
  • har avansert kunnskap om kommunikasjon med pasient og pårørende ved kreftsykdom
  • har inngående kunnskap om undervisningsmetoder
  • har inngående kunnskap om betydningen av pasientens nettverk
  • har inngående kunnskap om organisering av helse- og omsorgstilbudet til pasienter som har kreft
  • har inngående kunnskap om velferdteknologi og innovasjon i kreftomsorgen
  • har inngående kunnskap om nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid
  • har inngående kunnskap om lover som omhandler rettigheter og plikter til kreftpasienter i alle faser av behandlingen
  • har inngående kunnskap om dokumentasjon og kommunikasjon mellom ulike nivå i helsetjenesten
  • har inngående kunnskap om symptomlindring ved livets slutt og hospicefilosofi
  • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder relatert til kreftsykepleie
  • har inngående kunnskap om sykepleievitenskap og etikk relatert til kreftsykepleie

Ferdigheter

Studenten

  • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
  • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor kreftsykepleie
  • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
  • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

Oppgave: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar i ulike deler av kreftpasientens sykdomsforløp.

  • Utføres i gruppe på 3 studenter.
  • Omfang: inntil 3000 ord 
  • Muntlig fremlegg i gruppe.
  • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.

Vurdering og eksamen

Skriftlig fordypningsoppgave utført normalt i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal være et grunnlag for en prosjektbeskrivelse som kan brukes til en masteroppgave.

  • Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven.
  • Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave og ett veiledningsseminar.
  • Omfang: inntil 5000 ord.

Oppgavens tittel vil stå på karakterutskriften.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.