EPN-V2

KREFT6900 Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag Emneplan

Engelsk emnenavn
The Platform of Knowledge in Cancer Nursing Related to Social Science and Phenomenology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk
  • Forkunnskapskrav

    Opptak til studiet.

  • Læringsutbytte

    Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har avansert kunnskap innenfor kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
    • har inngående kunnskap om eksistensielle og åndelige behov
    • har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i alle faser av kreftsykdommen
    • har avansert kunnskap om kommunikasjon med pasient og pårørende ved kreftsykdom
    • har inngående kunnskap om undervisningsmetoder
    • har inngående kunnskap om betydningen av pasientens nettverk
    • har inngående kunnskap om organisering av helse- og omsorgstilbudet til pasienter som har kreft
    • har inngående kunnskap om velferdteknologi og innovasjon i kreftomsorgen
    • har inngående kunnskap om nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid
    • har inngående kunnskap om lover som omhandler rettigheter og plikter til kreftpasienter i alle faser av behandlingen
    • har inngående kunnskap om dokumentasjon og kommunikasjon mellom ulike nivå i helsetjenesten
    • har inngående kunnskap om symptomlindring ved livets slutt og hospicefilosofi
    • har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder relatert til kreftsykepleie
    • har inngående kunnskap om sykepleievitenskap og etikk relatert til kreftsykepleie

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
    • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
    • kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor kreftsykepleie
    • kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
    • kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudier.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:

    Oppgave: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar i ulike deler av kreftpasientens sykdomsforløp.

    • Utføres i gruppe på 3 studenter.
    • Omfang: inntil 3000 ord
    • Muntlig fremlegg i gruppe.
    • Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
  • Vurdering og eksamen

    Skriftlig fordypningsoppgave utført normalt i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal være et grunnlag for en prosjektbeskrivelse som kan brukes til en masteroppgave.

    • Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven.
    • Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave og ett veiledningsseminar.
    • Omfang: inntil 5000 ord.

    Oppgavens tittel vil stå på karakterutskriften.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

  • Vurderingsuttrykk

    Gradert skala A-F.

  • Sensorordning

    Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.