Programplaner og emneplaner - Student
KREFT6900 The Platform of Knowledge in Cancer Nursing Related to Social Science and Phenomenology Course description
- Course name in Norwegian
- Kreftsykepleiens samfunnsvitenskapelige og fenomenologiske kunnskapsgrunnlag
- Study programme
-
Advanced Programme in Cancer Nursing
- Weight
- 10.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
-
- Course history
-
Required preliminary courses
Opptak til studiet
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap:
Studenten
- har avansert kunnskap innenfor kreftsykepleierens funksjons- og ansvarsområder
- har inngående kunnskap om eksistensielle og åndelige behov
- har avansert kunnskap om pasienters og pårørendes opplevelser, reaksjoner og behov i alle faser av kreftsykdommen
- har avansert kunnskap om kommunikasjon med pasient og pårørende ved kreftsykdom
- har inngående kunnskap om undervisningsmetoder
- har inngående kunnskap om betydningen av pasientens nettverk
- har inngående kunnskap om organisering av helse- og omsorgstilbudet til pasienter som har kreft, i kommuner, fylker og på landsbasis
- har inngående kunnskap om nettverksarbeid og tverrfaglig samarbeid
- har inngående kunnskap om lover som omhandler rettigheter og plikter til kreftpasienter i alle faser av behandlingen
- har inngående kunnskap om dokumentasjon og kommunikasjon mellom ulike nivå i helsetjenesten
- har inngående kunnskap om symptomlindring ved livets slutt og hospicefilosofi
- har inngående kunnskap om vitenskapelige teorier og metoder relatert til kreftsykepleie
- har inngående kunnskap om sykepleievitenskap og etikk relatert til kreftsykepleie
Ferdigheter:
Studenten
- kan analysere faglige problemstillinger med utgangspunkt i kreftsykepleiens historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å strukturere og formulere faglige resonnementer innen kreftsykepleie
- kan analysere og forholde seg kritisk til eksisterende teori og metoder innenfor kreftsykepleie
- kan analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen kreftsykepleie med utgangspunkt i relevant fagkunnskap, forskningskunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap
- kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser i klinisk praksis
Teaching and learning methods
Forelesninger, gruppearbeid, seminar og selvstudium.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende oppgave være godkjent:
- Oppgave 1: Kreftsykepleierens funksjon og ansvar i ulike deler av kreftpasientens sykdomsforløp.
Utføres i gruppe på 3 studenter.
Omfang: 3000 ord (+/¿ 20 %).
Muntlig fremlegg i gruppe.
Studentene får muntlig tilbakemelding fra medstudenter og muntlig tilbakemelding fra faglærer.
Assessment
Skriftlig fordypningsoppgave utført normalt i gruppe på inntil 3 studenter. Oppgaven skal være et grunnlag for en prosjektbeskrivelse som kan brukes til en masteroppgave. Oppgaven skal utarbeides i henhold til gjeldende retningslinjer. Det avsettes 5 skriveuker til arbeidet med oppgaven. Det gis 3 timer veiledning pr. oppgave og ett veiledningsseminar.
Omfang: 5000 ord (+/¿ 20 %).
Oppgavens tittel vil stå på karakterutskriften.
Grading scale
Det gis bokstavkarakter i skalaen A-F, der A er beste karakter, E er laveste beståtte karakter, og F er ikke bestått. Ved gruppeeksamen gis det en felles karakter for alle studentene i gruppen.
Examiners
Uttrekk på minimum 20% av besvarelsene vurderes av ekstern sensor. Intern sensor fortsetter deretter sensuren sammen med en annen intern sensor. Ekstern sensors vurdering skal komme alle studentene til gode.