EPN-V2

KL6000 Kjønn og ledelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Gender and Management
Studieprogram
Kjønn og ledelse
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2017/2018
Emnehistorikk

Innledning

Emnet gir grunnleggende kunnskap om hva kjønn betyr i organisasjoner og i ledelse. Det gir teoretisk og praktisk innsikt om hvilke holdninger, prinsipper og tiltak som fører til kjønnsbalanse i virksomheter.

Det er et økende behov i næringslivet og et krav fra politikere å ha et arbeidsliv med kjønnsbalanse i ledelse der strategiske beslutninger tas. Emnet vil bidra til å dekke kunnskapsbehovet om bedret kjønnsbalanse ut fra flere begrunnelser som at det er samfunnsansvarlig, rettferdig, effektivt eller lønnsomt.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte:

Kunnskap

Studenten har:

  • kjennskap til perspektiver på kjønnsforskjeller i ledelse
  • kunnskap om sammenhengen mellom kjønn, organisasjonsstruktur og lederrekruttering
  • grunnleggende forståelse av organisatoriske tiltak som fremmer kjønnsbalanse i ledelse

Ferdigheter

Studenten evner

  • å undersøke en organisasjons behov for kjønnsbalanse i ledelse
  • å argumentere relevant og aktuelt for å oppnå kjønnsbalanse i ledelse
  • å utvikle, gjennomføre og evaluere kjønnsbalanserende tiltak
  • å gi råd til kvinnelige og mannlige medarbeidere som vil bidra med kjønnsbalanse i ledelse

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan forskjell på kvantitativ kjønnsbalanse og kvalitativt kjønnsmangfold
  • kan ta høyde for etiske aspekter i en kjønnsbalanserende prosess
  • forstår hvordan en virksomhet kan kjønnsbalansere sin ledelse

Innhold

Studiet består av fire faglige komponenter som bygger på hverandre med følgende progresjon

1 Perspektiv på kjønnsforskjeller

Studiet inneholder drøfting av metoder for å studere kjønnsforskjeller i organisasjon og ledelse. Det innebærer å identifisere biologiske, kulturelle og strukturelle forskjeller og forskjeller i kjønnsrolleidentiteter ved hjelp av kvantitative og kvalitative metoder. Studiet drøfter ulike fagdisipliners tradisjoner å forstå kjønn på som psykologi, sosialpsykologi, sosiologi og antropologi sammenlignet med ledelsesfagets forståelse av kjønn.

2. Strukturelle, kulturelle og individuelle årsaker

Studiet inneholder drøfting av strukturelle og kulturelle årsaksforklaringer til kjønnsubalanse i ledelse. Teorien om glasstaket, som omhandler usynlige mekanismer som hindrer kvinner i å nå opp i ledelse, diskuteres. Det drøftes hvilke strukturer som kan fremme kjønnsbalanse. Individuelle holdninger og atferd knyttet til karriereutvikling samt karrierekriterier og karrieremanøvrering drøftes.

3. Argumenter for at kjønnsbalanse skal oppnås

Studiet inneholder ulike måter verdien av kjønnsbalanse i ledelse kan vurderes ut ifra. Begrepsavklaringer og oversikt over historiske og nåværende begrunnelser for å oppnå likestilling, kjønnsmangfold og kjønnsbalanse presenteres og diskuteres.

4. Tiltak i bedrifter som sikrer kjønnsbalanse

Studiet inneholder drøfting av ledere og medarbeideres atferd, holdninger til, prinsipper for standardiserte og lokalt tilpassede organisatoriske tiltak som kan resultere i kjønnsbalanse.

Arbeids- og undervisningsformer

Emnet gjennomføres over fire moduler á to dager. Undervisningsformen vil være forelesning, selvstudium, gruppearbeid, plenumsdiskusjoner, veiledning og pensumrelevant filmfremvisning etterfulgt av studentdebatt.

For å oppnå læringsutbyttet vil de pedagogiske virkemidlene være så praksisnære til dagens organisasjoner i arbeidslivet som mulig. Eksempler brukt i undervisningen vil være aktuelle og lett gjenkjennelige. Samtidsaktuelle kvinnelige og mannlige topp- og mellomledere, HR-direktører med ansvar for kjønnsbalanse eller som rollemodeller på hvordan karriere utvikles, vil være innledere.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studentene leverer inn en skriftlig prosjektoppgave der formålet er at studenten viser hvordan teoretisk kunnskap om «kjønn og ledelse» kan anvendes i praksis i organisasjoner.

Prosjektoppgaven skrives individuelt eller i gruppe på inntil 3 studenter. Omfanget er 7 - 10 sider for individuelle innleveringer og 12 - 15 sider for gruppeinnleveringer. Fakultet for samfunnsfags mal for oppgaveskriving skal følges.

Dersom prosjektoppgaven ikke godkjennes, har studenten/ gruppen mulighet til å levere oppgaven på nytt èn gang innen angitt tidsfrist.

For å kunne framstille seg til eksamen, må prosjektoppgaven være godkjent.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en 5-timers individuell skoleeksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt

Vurderingsuttrykk

Vurderingsuttrykket er en gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått, jf. lov om universiteter og høyskoler §3-9 (6).

Sensorordning

Kommisjonen består av en intern og en ekstern sensor.

Opptakskrav

Målgruppe

Eksterne studenter innen ledelse og organisasjonsfag, selvstendig næringsdrivende konsulenter, ansatte i store og mellomstore konsulentselskaper med interesse for kjønnsbalanse samt HR/strategi-personell, linjeledere i alle type bransjer i privat sektor og NHO-medlemmer.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse. For opptak vises det til forskrift om opptak ved Høgskolen i Oslo og Akershus. Ved vurdering av realkompetanse gjelder Retningslinjer for opptak på grunnlag av realkompetanse ved Høgskolen i Oslo og Akershus.