EPN-V2

KJTS2100 Kjemiteknikk Emneplan

Engelsk emnenavn
Introduction to Chemical Engineering
Studieprogram
Bachelorstudium i ingeniørfag - bioteknologi og kjemi
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

A student who has completed his or her qualification has the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

Knowledge

The student

  • has advanced knowledge of global health problems and global health policy
  • has thorough knowledge of theories, ethics discussions and empirical methods in the study of health care systems, illness and disease in populations
  • can apply scholarly theories and methods to new areas in international health policy

Skills

The student can

  • analyse and deal critically with various sources of information about the global health situation and main challenges to health and health care
  • analyse and deal critically with the relationship between culture and illness
  • evaluate research methods and strategies in investigations of population health
  • apply relevant theories and arguments in debates on health inequalities
  • apply relevant theories and evaluate national health care systems and their main dimensions
  • apply relevant theories and evaluate the role of organisations in international health policies

General Competence

The student can

  • apply his/her knowledge and skills in new areas in order to carry out advanced assignments and projects in international health policy
  • communicate about academic issues, analyses and conclusions in international health policy, both with specialists and the general public
  • contribute to new thinking and innovation processes in international health policy

Anbefalte forkunnskaper

Undervisningen foregår som en kombinasjon av forelesninger og oppgaveregning. Det undervises tilsvarende 19 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i sommerterminen, og tilsvarende 6 timer per uke med forelesninger og regneøvelser i høst- og vårsemesteret.

Forkunnskapskrav

The course is organised into a series of lectures and seminars. Students are expected to play an active role. Students will also be required to present papers, and discuss course themes during lectures and seminars.

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • gjøre rede for hvordan masse og energibalanser balanseres i et stasjonært system
  • bruke termodynamikkens 1. og 2. lov sammen med massebalanser og likevektberegninger til å finne likevektsammensetning ut av en reaktor
  • sette opp og løse et likningssystem av masse og energibalanser for en stasjonær prosess med reaksjon, separasjon og resirkulasjon.
  • gjøre kvantitative beregninger av masse og energibalanser av stasjonære kjemiske prosesser.
  • gjøre enkle simuleringer av masse og energibalanser av stasjonære kjemiske prosesser.
  • dimensjonere arealet til en varmeveksler
  • beregne varme/kjøleeffekt og energiforbruk i en varmepumpe eller kjølemaskin
  • bruke energi og massebalanser til å gjøre stasjonære beregninger av turbiner, pumper, ventiler, varmeveksler, splitt, blanding, varmepumpe, kjølemaskin og reaktor

Ferdigheter

Studenten kan:

  • gjennomføre enkle beregninger for å estimere energiforbruk i forskjellige prosesser med utstyr som pumper og kompressorer
  • gjennomføre beregninger av ulike type varmevekslere, både for operasjonelle verdier som forbruk av kjøle-/varmemedium og design som størrelse
  • selvstendig utføre enkle oppgaver med varmevekslere og destillasjonskolonne i laboratorium
  • håndtering av kjemikalier, sikkerhetsdatablad, vurdering og sikkerhet på laboratoriet

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan lese og tolke vitenskapelige tekster og diagrammer innen kjemiteknikk (engelsk og norsk)
  • har praktisk skjønn og kan gjennomføre enkle beregninger
  • kan forklare operasjonsprinsippene til typiske utstyr og apparater i et vanlig kjemiprosessanlegg
  • kan formidle kjemitekniske resultater skriftlig og muntlig

Arbeids- og undervisningsformer

Forelesninger, obligatoriske øvinger og laboratorieoppgaver med rapportering. Individuelt arbeid under øvinger, gruppearbeid (2-4 studenter/gruppe) ved laboratoriearbeid og rapportskriving.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

The student's learning outcome will be assessed on the basis of an individual three days written home exam of 5 pages (+ / - 10 %).

Vurdering og eksamen

All referenced material is allowed.

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen ut over opptakskrav.

Vurderingsuttrykk

The written examination is assessed by an internal and an external examiner. The external examiner grades a random sample consisting of 25 percent of the written exams. The grades given for this sample provide a basis for the internal examiner's assessment. The external examiner will also grade papers where there is doubt about giving a grade of pass.

Sensorordning

Simon Innvær