Programplaner og emneplaner - Student
KFKNU16200 Norsk 1 for trinn 5-10, emne 2 Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Norwegian 1 Level 5-10, Subject 2
- Studieprogram
-
Norsk 1, trinn 5-10
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2020/2021
- Pensum
-
VÅR 2021
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emne 2 ligg i vårsemesteret og har avsluttande mappeeksamen før sommaren. Arbeid med litteratur har ein sentral plass saman med emne som nynorskdidaktikk og norsk som andrespråk. Studentane har arbeidskrav som føreset utprøving av litteraturdidaktikk i eigne grunnskoleklassar.
Forkunnskapskrav
For endelig vurdering i Medieteori 2 skal det leveres inn en individuell teoretisk oppgave i tilknytning til pensumlitteraturen og forelesninger.
Som arbeidskrav skal tema og disposisjon, ca. én side, godkjennes av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.
Læringsutbytte
Semesteroppgave. Studentene skal skrive en individuell teoretisk oppgave med et omfang på 10-15 sider.
Det benyttes to interne sensorer for sensur av hver eksamensbesvarelse. Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.
Kandidater som har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan levere sin semesteroppgave til ny/utsatt eksamen.
Pensumliste
Bøker
Gripsrud, Jostein (2015) Mediekultur. Mediesamfunn , 5.utgave. Oslo: Universitetsforlaget. (Del 2, 109 sider)
Bang, Tor og Solvoll, Mona K. (red., 2014) Medieøkonomi: Konflikt og Samspill . Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kapittel 5, 17 sider),
Orgeret, Kristin Skare (red., 2012) Norske medier - journalistikk, politikk og kultur . Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. (Kapittel 3, 5 og 14, 66 sider)
Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove og Moe, Hallvard (2013) Metodebok for mediefag , 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. (281 sider)
Totalt 473 sider
(Pensumliste ajour: Januar 2017)
Innhold
Alle besvarelser vurderes av én sensor.
Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.
Arbeids- og undervisningsformer
Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten kan
- redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
- redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
- reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse
Ferdigheter
Studenten kan
- drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
- foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
- veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
- drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
- reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
- reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
- reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, forelesninger og erfaringspraksis.
Studenten skal i en periode gjennomføre erfaringspraksis, til sammen 30 timer inkludert praksisforberedelse og etterarbeid. Erfaringspraksisen inneholder observasjon og ledelse av bevegelse- og aktivitetsgrupper, samt standardisert test av eldre person.
Vurdering og eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, 1400 ord (+/- 10 %)
Sensorordning
Følgende temaer vektlagt
- videreutvikling av egen yrkespedagogiske praksis
- kommunikasjon og samarbeid i fagskole og bedrift
- varierte arbeidsmetoder
- fagskolen som organisasjon
- yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
- nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning
Det er to obligatoriske praksisperioder i emnet, 10 dager i 1.semester og 10 dager i 2.semester. Pedagogisk praksis er knyttet til egen arbeidsplass i fagskolen.
Opptakskrav
Gradert skala A-F