EPN-V2

KFKNU16200 Norsk 1 for trinn 5-10, emne 2 Emneplan

Engelsk emnenavn
Norwegian 1 Level 5-10, Subject 2
Studieprogram
Norsk 1, trinn 5-10
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emne 2 ligg i vårsemesteret og har avsluttande mappeeksamen før sommaren. Arbeid med litteratur har ein sentral plass saman med emne som nynorskdidaktikk og norsk som andrespråk. Studentane har arbeidskrav som føreset utprøving av litteraturdidaktikk i eigne grunnskoleklassar.

Forkunnskapskrav

For endelig vurdering i Medieteori 2 skal det leveres inn en individuell teoretisk oppgave i tilknytning til pensumlitteraturen og forelesninger.

Som arbeidskrav skal tema og disposisjon, ca. én side, godkjennes av faglærer. Arbeidskravet må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.

Frister og nærmere detaljer for innlevering av arbeidskrav framgår av undervisningsplanen som gjøres tilgjengelig ved begynnelsen av hvert semester.

Læringsutbytte

Semesteroppgave. Studentene skal skrive en individuell teoretisk oppgave med et omfang på 10-15 sider.

Det benyttes to interne sensorer for sensur av hver eksamensbesvarelse. Det benyttes gradert skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Kandidater som ikke består ordinær eksamen, kan levere omarbeidet versjon av semesteroppgaven til sensur én gang.

Kandidater som har gyldig fravær fra ordinær eksamen, kan levere sin semesteroppgave til ny/utsatt eksamen.

Pensumliste

Bøker

Gripsrud, Jostein (2015) Mediekultur. Mediesamfunn , 5.utgave. Oslo: Universitetsforlaget. (Del 2, 109 sider)

Bang, Tor og Solvoll, Mona K. (red., 2014) Medieøkonomi: Konflikt og Samspill . Oslo: Cappelen Damm Akademisk. (Kapittel 5, 17 sider),

Orgeret, Kristin Skare (red., 2012) Norske medier - journalistikk, politikk og kultur . Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlaget. (Kapittel 3, 5 og 14, 66 sider)

Østbye, Helge; Helland, Knut; Knapskog, Karl; Larsen, Leif Ove og Moe, Hallvard (2013) Metodebok for mediefag , 4. utgave. Bergen: Fagbokforlaget. (281 sider)

Totalt 473 sider

(Pensumliste ajour: Januar 2017)

Innhold

Alle besvarelser vurderes av én sensor.

Ekstern sensor benyttes regelmessig, og minimum ved hver tredje gjennomføring av emnet. Ved uttrekk av besvarelser til ekstern sensur skal uttrekket omfatte minimum 10 prosent av besvarelsene, men uansett ikke færre enn 5 besvarelser. Ved uttrekk skal ekstern sensors vurdering komme alle studentene til gode.

Arbeids- og undervisningsformer

Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten kan

  • redegjøre for rehabilitering som kunnskapsområde, og reflektere over muligheter og utfordringer relatert til de tverrprofesjonelle prosessenes, både i kommune- og spesialisthelsetjenesten
  • redegjøre for helse- og sosialpolitiske beslutningsprosesser på kommunalt, regionalt og statlig nivå
  • reflektere over hvordan prioriteringer innenfor helsesektoren og andre samfunnssektorer, kan påvirke befolkningens helse

Ferdigheter

Studenten kan

  • drøfte anvendelse av standardiserte målemetoder og undersøkelser som måler eldre personers fysiske form, aktivitet, deltakelse og livskvalitet, samt resultater knyttet til undersøkelse av pasienter
  • foreslå og begrunne helsefremmende, primær- og sekundærforebyggende tiltak i et mangfoldig samfunn som fremmer psykisk og fysisk helse, og sosial inkludering
  • veilede og instruere deltakere i grupper med primær- og sekundærforebyggende hensikt, og tilpasse øvelser og bevegelser på individ- og gruppenivå
  • drøfte og begrunne anvendelse av lærings- og mestringsteorier i veiledning av aktivitets- og bevegelsesgrupper

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over kunnskap om effekter av helsefremmende tiltak
  • reflektere over hvordan fysioterapeuter kan tilrettelegge for brukermedvirkning og samarbeid i møte med pasienter og pårørende i et nasjonalt og internasjonalt perspektiv
  • reflektere over hvordan kulturell bakgrunn og livsløpsfaktorer på individ- og samfunnsnivå kan ha betydning for aktivitet, deltakelse og helse i aldringsprosessen
  • reflektere over etiske problemstillinger knyttet til tilrettelegging av ulike tiltak

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Arbeids- og undervisningsformene i emnet omfatter selvstudier, gruppearbeid, seminar, ferdighetstrening, forelesninger og erfaringspraksis.

Studenten skal i en periode gjennomføre erfaringspraksis, til sammen 30 timer inkludert praksisforberedelse og etterarbeid. Erfaringspraksisen inneholder observasjon og ledelse av bevegelse- og aktivitetsgrupper, samt standardisert test av eldre person.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt.

Vurderingsuttrykk

Individuell skriftlig hjemmeeksamen over 4 dager, 1400 ord (+/- 10 %)

Sensorordning

Følgende temaer vektlagt

  • videreutvikling av egen yrkespedagogiske praksis
  • kommunikasjon og samarbeid i fagskole og bedrift
  • varierte arbeidsmetoder
  • fagskolen som organisasjon
  • yrkespedagogisk og yrkesdidaktisk utviklingsarbeid
  • nasjonalt og internasjonalt samarbeid og forskning

Det er to obligatoriske praksisperioder i emnet, 10 dager i 1.semester og 10 dager i 2.semester. Pedagogisk praksis er knyttet til egen arbeidsplass i fagskolen.

Opptakskrav

Gradert skala A-F