EPN-V2

KFKE26200 English 2, Level 5-10 - Subject 2 Course description

Course name in Norwegian
Engelsk 2, trinn 5-10 - emne 2
Study programme
English 2
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Programme description
Course history

Introduction

I emne 2 arbeider studentene både praktisk og teoretisk med utviklingen av engelskkompetansen med vekt på muntlig kompetanse i 7-10.trinn. Arbeidet fokuserer på tilpasset videreutvikling av elevers og studentenes egne muntlige ferdigheter i vid forstand. I dette emnet inngår videre arbeid med skjønnlitterære og andre engelskspråklige tekster, forholdet mellom språk og kultur og interkulturell kompetanse.

Required preliminary courses

Opptak på programmet og bestått eksamen emne 1.

Learning outcomes

Part 1 Assessment of practical training

For practical training, there is a requirement for 80% attendance in theory, activities and practical training that is marked compulsory in the timetable, as well as 90% attendance during the practical training period itself. The student fills in the self-assessment for the start of the practical training, the rotating schedule during the first week of practical training and the self-assessment form no later than two working days before the agreed mid- and final assessment. Other compulsory assignments included in the overall assessment of the course are:

  • Individual written assignment, scope of 1,500 words (+/- 10%).

Part 2 Individual test - practical skills in nursing (modified OSCE test):

The following must have been approved in order for the student to take part 2 of exam:

  • 80 % attendance of timetabled activity marked compulsory.
  • Inspirational practical training, one-week, compulsory attendance of 90 % of practical training. Focusing on the nurse’s role and responsibilities. Supervised preferably by third year students. (take place in the autumn semester).

Content

Studiearbeidet i emne 2 er knyttet til videreutvikling og vurdering av elevers muntlige kompetanse i engelsk. Det legges vekt på videreutvikling av studentenes innsikt i det engelske språkets lydsystem. Videre står arbeid med språk og kultur, sjanger og tekst, og interkulturelle kompetanse i fokus. Arbeidet med studentenes eget pedagogiske utviklingsprosjekt er vektlagt i emne 2 ved at studentene gjennomfører sitt pedagogiske utviklingsprosjekt i egen klasse som en del av studiet. Utviklingsarbeidet er grunnlaget for muntlig eksamen i emnet (se avsnittet «Vurdering og sensur»).

Emne 2 fokuserer på

  • muntlig engelsk i en global verden
  • språk, kultur og interkulturell kompetanse
  • tekstkompetanse og valg og tilpassing av tekster

Teaching and learning methods

Combined assessment.

Part 1 Assessment of practical training.

The assessment takes its point of departure in given criteria based on learning outcomes for the course, criteria for failing the practical training, criteria for suitability assessment and compulsory activities carried throughout the entire course. During the practical training period, a minimum of 90 percent attendance is required to pass the practical training. For more information, see the general part of the programme description about the assessment of practical training.

If the student has failed the practical training, the whole practical training course must be retaken. This includes associated requirements.

Part 2 Supervised individual written exam.

Practical test (modified OSCE test, objective structured clinical examination) which includes an MC test (multiple choice), related to basic skills in nursing and the learning outcomes in the course. Carried out station based.

Part 1 and part 2 can be taken independently of each other. The student must have obtained a pass grade on both parts in order to pass the course as a whole and earn the credits. Part 1 and part 2 appear on the diploma.

Course requirements

Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Oppgave relatert til planlegging av eget utviklingsprosjekt (muntlig detaljert presentasjon ved hjelp av digitalt verktøy, 5-7 minutter).
  • Oppgave knyttet til lydlære, engelsk som verdensspråk og refleksjon over muntlig kompetanse og utfordringer knyttet til vurdering: (del A: skriftlig analyse i gruppe av uttale og intonasjon i varianter av engelsk, ca. 1100 ord; del B: opptak ved hjelp av digitalt verktøy av refleksjoner over hvordan analysen i del A virker inn på vurderingen av muntlige ferdigheter i skolen, 5-7 minutter).
  • Oppgave relatert til selvvalgt pensum og utviklingen av interkulturell kompetanse (del A: skriftlig beskrivelse av et leseopplegg som fremmer interkulturell kompetanse, 1000 ord, del B: minst tre bidrag i en forumdiskusjon om oppleggene).
  • Oppgave knyttet til drøfting av et selvvalgt og godkjent engelskdidaktisk tema (innlevering av en individuell, par- eller gruppe lyd- eller videofil med 5-7 minutter per student).
  • Arbeidsprogram med tilhørende arbeidskrav for studenter som ikke har anledning til å være med på samlingen i York. Dette fastsettes av faglærer. (I studieåret 2021/2022 gjennomføres undervisningen i York digitalt. Dette arbeidskravet bortfaller derfor.)

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se emneplanens hoveddel.

Assessment

Vår: KFKE 26200 Engelsk 2, trinn 5-10, emne 2. Muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av innlevert skriftlig individuelt utviklingsarbeid.

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i vårsemesteret og består av to komponenter:

(A) individuell skriftlig rapport etter gjennomført utviklingsprosjekt i egen eller lånt klasse, minimum 2000 ord,

(B) muntlig eksamen i gruppe med diskusjon av utviklingsprosjekt, om lag 30 minutter.

Eksamensspråket er engelsk. Muntlig eksamen er justerende, og studentene får individuell karakter. Det blir gitt én samlet karakter for de to komponentene, (A) og (B). Endelig karakter i emne 2 gis individuelt etter avsluttet muntlig eksamen.

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (Ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen. Ny/utsatt eksamen som påfølger en ordinær gruppeeksamen kan tilbys som individuell eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Det er tillatt å medbringe egen rapport fra utviklingsprosjektet, læreplanen i engelskfaget (LK20) og et ark med notater til muntlig eksamen.

Grading scale

  • Completed course SYKK/SYKP1010 Foundations of Nursing 1, 15 ECTS.

Examiners

SYKKPRA10, SYKPPRA10 og SYKDPRA10 are fully overlapping.

Admission requirements

Se programplanen.