EPN-V2

KFKE26100 Engelsk 2, trinn 5-10 - emne 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
English 2, Level 5-10 - Subject 1
Studieprogram
Engelsk 2
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2023/2024
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

I emne 1 arbeider studentene både praktisk og teoretisk videreutvikling av elvenes engelskkompetanse med vekt på grunnleggende lese- og skriveferdigheter i 7-10.trinn. Arbeidet fokuserer på tilpasset utvikling av ordforråd, innsikt i nyanser ved grammatisk struktur og videre forståelse av tekstbegrepet. I dette emnet inngår arbeid med ulike typer engelskspråklige tekster, inkludert multimodale tekster.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet.

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

- har inngående kunnskap om nyanser ved det engelske språkets grammatiske struktur og hvordan ordtilfanget kan videreutvikles

- har kunnskap om historisk utvikling av metoder og tilnærminger til opplæring i engelsk 

- har kunnskap om hvordan muntlig og skriftlig språk kan integreres i inspirerende og meningsfulle aktiviteter

- har innsikt i ulike læringsstrategier som kan bidra til å gjøre at elevene kan ta hånd om egen læring og språkutvikling i et langsiktig perspektiv

- har kunnskap om lesing og skriving som prosesser 

- har kunnskap om ulike måter å organisere opplæringen på

- har kjennskap til gjeldende læreplan for skolen som ramme for faglig utviklingsarbeid

- har kunnskap om teksters struktur og språklige virkemidler og om kritiske og analytiske tilnærminger til litteratur og annen tekst

- har kunnskap om samfunnsliv, historie og et rikt utvalg kulturuttrykk i engelsktalende land, deriblant sentrale verk i engelskspråklig litteraturtradisjon

Ferdigheter

Studenten

- kan bruke målspråket sikkert og funksjonelt skriftlig i ulike situasjoner og sjangere med presisjon, flyt og sammenheng

- kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning slik at det tas hensyn til mangfoldet i elevgruppen og kulturell og språklig bakgrunn

- kan tilpasse undervisningen til enkelteleven ved å velge og legge til rette for varierte og differensierte læringsaktiviteter som fremmer utviklingen av elevenes reseptive og produktive språkferdigheter, bl.a. ved pedagogisk bruk av digitale læringsverktøy

- kan bruke muntlige aktiviteter som utgangspunkt for skriftlige aktiviteter og omvendt

- kan bevisstgjøre elevene på prosesser knyttet til lesing og skriving og hvordan de kan bruke disse strategisk i sin egen læring

- kan tilrettelegge for at elevene kan skape muntlige, skriftlige og sammensatte tekster med flyt, presisjon og sammenheng

- kan bevisstgjøre elevene i valg av læringsstrategier 

- kan arbeide selvstendig med problemstillinger i faget

- kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene

- kan velge ut og tilrettelegge arbeid med tekster fra engelsktalende land for barn og ungdom på en variert, utfordrende og inspirerende måte

Generell kompetanse

Studenten

- kan reflektere over egen læring og praksis i forhold til etiske grunnverdier og skolens ansvar for barn og unges personlige vekst i et historisk perspektiv

- kan arbeide selvstendig og sammen med andre for å identifisere, analysere og løse problemer knyttet til elevers læring og utvikling i engelskfaget

- kan vedlikeholde og utvikle egen språklige kompetanse

Innhold

Det er lagt opp til seks undervisningsdager på campus i semesteret fordelt som tre samlinger á to dager. Samlingene vil hovedsakelig vies praktiske musikkaktiviteter, og studentene vil få erfaring med å lede musikkaktiviteter.

Det legges vekt på å utvikle kunnskap og ferdigheter som ruster studentene til å bruke kreative og utforskende arbeidsmåter i musikkfaget. Kunnskap om og praktisk bruk av digitale arbeidsmåter blir vektlagt, og studentene blir kjent med spill og musikkskaping på klasseromsinstrumenter. Sang- og stemmetrygghet, ensembleledelse, forståelse av fagbegreper og bruk av akkompagnementsinstrument vil være i fokus for studentenes musikalske egenutvikling.

Mellom samlingene vil det være digital undervisning hovedsakelig i form av videoer som studentene selv velger når de vil se, pluss enkelte nettmøter og oppgaver som studentene skal arbeide med. I tillegg er det forventet at studentene øver regelmessig på instrumenter og andre musikalske ferdigheter på egen hånd. Det legges vekt på å integrere studentenes arbeidsplass i emnet, og det vil bli arbeid og erfaringsdeling i grupper.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen i emne 1 gis i høstsemesteret. Studiearbeidet foregår i vesentlig grad over nettet. I tillegg er det tre samlinger à to dager per semester. Mellom samlingene er undervisningen tilrettelagt ved hjelp av OsloMets digitale læringsplattform. Studentene arbeider individuelt og i grupper på nettet. Det blir lagt vekt på å skape et læringsmiljø der studentene samhandler aktivt. Sentralt i et slikt læringsrom står nettbaserte diskusjonsgrupper hvor det forventes at studentene aktivt bidrar med innlegg. Arbeidet mellom samlingene består av studium av pensumlitteraturen og innlevering av skriftlige oppgaver. Oppgavene kan ha ulike formål. De kan være forberedelsesarbeid til samlinger, arbeid med ulike engelskdidaktiske temaer eller kritisk refleksjon i forhold til egen praksis i klasserommet.

Praksis

Det inngår ikke obligatorisk praksis i emne 1, men det forutsettes at deltakerne prøver ut og reflekterer over læringsaktiviteter og vurderingsformer i egen klasse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Alle arbeidskarvene nedenfor består av flere ledd (individuelle og i gruppe). Følgende arbeidskrav («Assignments») må leveres på engelsk og må være godkjent før eksamen i emnet kan avlegges:

  • Oppgave om ord- og begrepsinnlæring (del A: evaluering i gruppe av ordinnlæringsoppgaver, omlag 1000 ord; del B: utprøving av ordinnlæringsaktivitet i egen klasse og individuell refleksjon om ordlæringsstrategier, minimum 500 ord). 
  • Oppgave om litteratur eller andre relevante tekster og pedagogisk bruk av selvvalgt IKT-verktøy etter opplæring (del A: utforming av en digital læringsressurs om relevante tekster i grupper eller par, samt en oppgavebeskrivelse for bruk i klasserommet; og del B: individuelt bidrag (minimum tre bidrag) til forumdiskusjon om tilnærming til litteratur og andre tekster knyttet til foreslått oppgave).
  • Oppgave om grammatikk og skriving (del A: individuell grammatikkoppgave med 14 spørsmål; del B: gruppetekst på ca. 1000 ord inspirert av pensumtekst eller elevtekster).
  • Oppgave om planlegging av eget utviklingsprosjekt (del A: skriftlig planleggingsdokument, omlag 700 ord; del B: kort refleksjonsnotat etter framlegg av planleggings-dokumentet i eget kollegium, minst 500 ord).

For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanens hoveddel.

Vurdering og eksamen

Avsluttende vurdering i emnet gjennomføres i høstsemesteret. Eksamen er en individuell hjemmeeksamen. Eksamen går over én uke med et omfang på 2000 ord (+/- 10%). Eksamensspråket er engelsk. Eksamen vurderes av to interne sensorer. Tilsynssensor kvalitetssikrer eksamensoppgaven. 

Vurderingskriterier

A: Viser fremragende kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser fremragende evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

B: Viser meget gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser meget god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

C: Viser gode kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser god evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

D: Viser begrensede kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser begrenset evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

E: Tilfredsstiller minimumskravene til kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser noe evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

F (ikke bestått): Har utilstrekkelig kunnskaper og ferdigheter innenfor kompetanseområdene i engelsk. Viser dårlig evne til refleksjon og selvstendig tenkning i forhold til læringsmål, fagets egenart og tilrettelegging av et godt læringsmiljø.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres på samme måte som til ordinær eksamen.

Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av Forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Gradert karakter, A-F:

Sensorordning

I emne 1 er grunnleggende musikkopplæring med vekt på musikalsk deltakelse og mangfold hovedområder for emnet. Sentrale temaer er barn og ungdoms utvikling av musikalske ferdigheter, musikk i barne- og ungdomskultur og musikalsk klasseledelse. I tillegg lærer studentene om praktisk arbeid med musikk i skolen og får økt kompetanse til å vurdere elevarbeider.

Opptakskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om skolens læreplan i musikk
  • har forskningsbasert kunnskap om læring og estetiske og kreative læringsprosesser knyttet til begynneropplæring i musikk
  • har kunnskap om musikalsk barne- og ungdomskultur og musikalsk utvikling
  • har kunnskap om musikalsk klasseledelse
  • har kunnskap om analoge og digitale læringsressurser og læringsmateriell for musikkfaget og kan vurdere disse kritisk
  • har kunnskap om musikk fra ulike kulturer, sjangre og historiske epoker, og om hvordan musikk blir brukt og integrert i ulike samfunnskontekster og medier
  • har kunnskap om ulike begrep og fagterminologi som bidrar til å forstå, analysere og notere musikk

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan synge og bruke stemmen på varierte måter, kan akkompagnere, og kan uttrykke seg musikalsk på ulike instrument
  • mestrer et variert repertoar av sanger, rim, regler, sangleker og danser til bruk i musikkundervisning
  • mestrer ulike innfallsvinkler til begynneropplæring og progresjon i musikkfaget
  • kan lede prosesser i musisering, komponering og lytting for elever
  • kan planlegge, bruke og vurdere varierte arbeidsformer, metoder og vurderingsformer som bidrar til tilpasset musikkopplæring

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helhetlige undervisningsforløp og reflektere over sammenhenger mellom mål, innhold og vurderingsformer i musikkfaget
  • kan initiere faglig samarbeid og legge til rette for musikkfaglig læring i flerfaglige tema- og prosjektarbeid
  • har innsikt i musikkens rolle som identitetsskaper, kommunikasjonsmedium og kulturuttrykk i skolehverdagen og i samfunn preget av mangfold
  • kan stimulere elevenes evne og vilje til å utforske, skape, oppleve, uttrykke og reflektere