EPN-V2

KDM1100 Idéutvikling og grunnleggende fagforståelse Emneplan

Engelsk emnenavn
Ideation and basic knowledge
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2022/2023
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Å få en forståelse av kunst og formidling i ulike sammenhenger og kontekster står sentralt i emnet. Emnet starter med et praksisprosjekt på til sammen 11 uker, som etterfølges av et eksamensprosjekt knyttet til kunst i offentlige rom. Det legges vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv, eksperimenterende metoder i praktiske prosesser og drøfting av dette i relasjon til fagområdets praksisfelt.

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1: Praktisk arbeidstrening

Praksisperioden fokuserer på studentens evne til å utøve og utvikle sin fagkompetanse i arbeidslivet. I prosjektperioden gjennomfører studenten en arbeidspraksis knyttet til kunst og/ formidling (for eksempel i museer, gallerier, verksteder, bedrifter og/eller skole eller annet innenfor kultursektoren). Det legges vekt på ulike former for skriftlig, muntlig og visuell presentasjon.

Prosjekt 2. Eksamensprosjekt Kunst i offentlig rom

I eksamensprosjektet arbeider studenten med kunstformidling og kunst i offentlig rom. Det legges gjennomgående vekt på tilegnelse og anvendelse av ulike teoretiske perspektiv som er relevante i en kunstnerisk sammenheng. Prosjektet tar sikte på å styrke studentens teoretiske refleksjon rundt den praktiske utøvelsen av faget og forberede studenten til den kommende bacheloroppgaven.

Forkunnskapskrav

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om fagområdets praksisfelt
  • har utvidet kunnskap i kunstteori
  • har utvidet kunnskap om akademisk skriving
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
  • kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
  • kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide selvstendig og kritisk
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
  • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om ulike teknikker, materialer og redskaper som kan benyttes i motefaglige prosesser
  • har kunnskap om fagterminologi knyttet til fagområdet
  • har kunnskap om relevant teori

Ferdigheter

Studenten

  • kan synliggjøre og formidle idéer
  • kan velge ut og ta i bruk egnede metoder i eget arbeid
  • kan vurdere, dokumentere og formidle eget arbeid
  • kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon

Generell kompetanse

Studenten

  • kjenner til samtidens moteretninger
  • kan gjennomføre en arbeidsprosess fra idé til resultat
  • kan reflektere over eget arbeid
  • kan begrunne bruk av valgte teknikker og materialer
  • har innsikt i opphavsrettslige forhold knyttet til fagområdet

Innhold

Prosjekter i emnet

Prosjekt 1. Introduksjonsprosjekt. Idéutvikling (om lag to uker, gruppearbeid):

  • Prosjektet er en introduksjon til motestudiet og fokuserer på hvordan idéer oppstår, kan bearbeides og visualiseres til et moteuttrykk. Presentasjon av ulike moteuttrykk står også sentralt i prosjektet.

Prosjekt 2. Drapering og sømteknikk (om lag ti uker, individuelt arbeid):

  • Prosjektet gir opplæring i ulike teknikker knyttet til drapering og sømteknikk, samt generell bruk av materialer og metoder som anvendes i motefaglige prosesser. ;;;;;

Prosjekt 3. Eksamensprosjekt (om lag fire uker, individuelt arbeid):

  • Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.

Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.

Arbeids- og undervisningsformer

Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Undervisningen er progresjonsbasert, fra felles grunnleggende oppgaver til selvstendig valgte tema.

Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes det arbeidsformer som verksted- og veiledningsundervisning, forelesninger, seminarer og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum i emnet, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

Arbeidskrav, prosjekt 1. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)

  • Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
  • Ukentlige logger fra praksisperioden (leveres i Canvas)
  • En skriftlig praksisrapport (om lag 3000-3500 ord) der egne erfaringer fremgår og sees i sammenheng med kunstfeltet
  • En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Vurdering og eksamen

Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler:

1. Et kunstnerisk arbeid med en formidlingstekst på 200 ord (+/-10 %)

2. En akademisk tekst på 2000 ord (+/-10 %)

De to delene vurderes samlet. Eksamenresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Bestått-Ikke bestått.

Sensorordning

En sensor og en medsensor (vurderer et utvalg av oppgavene). Ekstern sensor brukes jevnlig.;