EPN-V2

KDK2010 Kunst, formidling og eksperimentering Emneplan

Engelsk emnenavn
Art, Dissemination and Experiments
Studieprogram
Bachelorstudium i kunst og design
Omfang
30.0 stp.
Studieår
2020/2021
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på videreutviklingen av studentens praktiske-estetiske, formidlingsfaglige og teoretiske ferdigheter. Praktisk-estetisk arbeid kombineres med kunst- og formidlingsteori og praktisk formidlingsarbeid. I emnet inngår en kortere innføring i grunnleggende vitenskapsteori og forskningsdesign som et tverrfaglig samarbeid med studieretningen mote og produksjon. Emnet er organisert i form av tre prosjekt (se under) med en avsluttende eksamen i emnet.

Anbefalte forkunnskaper

Eksamen vurderes av to interne sensorer.

Forkunnskapskrav

Emnet viderefører grunnleggende tanntekniske produkter og framstillingsteknikker innen fast og avtakbar protetikk. Det fokuseres på ulike behandlingsmuligheter relatert til kliniske aspekter og nødvendige betingelser for å gjenskape den enkelte pasients bittfunksjon. Sammenhengen mellom oralanatomisk riktig design, forsvarlig materialbehandling og pasientens tilfredshet vektlegges. Emne TANN2100 går parallelt med emne TANN2000 for at kunnskapen om dentale materialer kan integreres med utførelsen av de tekniske fremstillingsprosessene.

Emnet danner utgangspunktet for studentens videre valg av studieretning og fordypning i fremstillingsprinsipper for enten fast eller avtakbar protetikk.

Emnet består i sin helhet av faget protetikk som har følgende fordeling, angitt i studiepoeng:

  • Teori 8 stp.
  • Ferdighetstrening/praksis 12 stp.

Læringsutbytte

Studenten må ha bestått alle emner i 1. studieår.

Innhold

Se programplanen.

Arbeids- og undervisningsformer

Hjelpemidler til muntlig eksamen:

Egen oppgave.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Kunnskap

Studenten

  • kan forklare prepareringens betydning for ulike fremstillingsteknikker innen krone- og broprotetikk
  • kan gjøre rede for materialvalg, konstruksjonsprinsipper og arbeidsgang ved krone- og broprotetikk produsert med konvensjonell framstillingsteknikk og CAD/CAM
  • kan beskrive munnhulens ortofunksjon ved tanntap
  • kan beskrive statiske, dynamiske og artikulatoriske regler for oppstilling av helsett i normalbitt
  • kan forklare sammenhengen mellom tannerstatningens farge og formmessige utforming og pasientens aksept av protesen
  • har kjennskap til modellanalyse og surveying ved konstruksjon av partiell protetikk
  • kjenner til bittskinner som beskyttelse/ behandlingsmulighet ved funksjonsrelaterte sykdommer

Ferdigheter

Studenten

  • kan selvstendig fremstille tilfredsstillende arbeidsmodeller og antagonistmodeller i gips, samt artikulere gipsmodellene korrekt
  • kan produsere konstruksjoner til kroner og små broer ved hjelp av konvensjonelle framstillingsteknikker og/eller CAD/CAM, med akseptabel passform og funksjon
  • kan brenne porselen på single metallkeram kroner med akseptabel morfologi, estetikk og funksjon
  • kan stille opp helsett i normalbitt med akseptabel estetikk og passform og med balansert artikulasjon i henhold til Gysis grunnprinsipper
  • kan utforme protesens basis med riktig anatomisk utstrekning og bukkal retensjon i et gitt kasus
  • kan benytte parallellometer for å designe klammere og under veiledning vokse opp en partiell protese
  • behersker riktig bruk av maskiner og utstyr i et helse-, miljø- og sikkerhetsperspektiv
  • kan planlegge og gjennomføre et prosjektarbeid med en relevant problemstilling og vitenskapelig metodebruk etter gjeldende regler for oppgaveskriving

Generell kompetanse

Studenten kan

  • dokumentere og presentere eget arbeid
  • reflektere over kvaliteten av eget arbeid innen emnet
  • foreta litteratursøk samt utvise riktig kildebruk ved henvisning til fagstoff og forskning i teoretiske oppgaver

Vurdering og eksamen

Ekstern og intern sensor vurderer alle besvarelsene

Hjelpemidler ved eksamen

Studenten skal gjennom eget arbeid og i samråd med veileder skrive sin masteroppgave, individuelt eller sammen med en medstudent. I prosessen inngår bl.a litteratursøk, datainnsamling, analyse og diskusjon av data samt oppgaveskriving og formidling.

Vurderingsuttrykk

Følgende arbeidskrav må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen:

  • minimum 90 % tilstedeværelse ved demonstrasjonsforelesningene
  • minimum 80 % tilstedeværelse på seminarer, timeplanfestet gruppearbeid, individuelle veiledningstimer og veiledning i prosjektgruppen. På et av seminarene skal studentgruppene presentere sitt eksamensprosjekt (se eksamen nedenfor). Studenter som ikke er til stede, må legge frem prosjektet for faglærer.

Sensorordning

Vurderingsinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform:

Eksamen har 3 deler:

1. Prosjektoppgave, 7000-9000 ord, utført i gruppe på 2-3 studenter

2. To individuelle praktiske arbeider

3. Individuell muntlig høring, inntil 20 minutter

Det settes delkarakter på hver eksamensdel. Eksamen er bestått når alle deler har fått karakter A-E. Både skriftlig og praktisk del må være bestått (A-E) for å fremstille seg til muntlig høring. Endelig karakter bygger på følgende vekting: prosjektrapport 35 %, tanntekniske produkter 50 % og muntlig høring 15 %.

Emneansvarlig

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter på bestått eksamen. Karakteren F brukes ved ikke bestått eksamen.