Programplaner og emneplaner - Student
KDK1200 Art dissemination and Visual expressions Course description
- Course name in Norwegian
- Kunstformidling og visuelle uttrykksformer
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and DesignSelective Courses, Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Programme description
- Course history
-
Introduction
This course builds on the practical-aesthetic competence the student has acquired, and provides a specialisation in exhibition-related issues and art dissemination. Reflection, presentation and communication are key aspects of this course. Emphasis will be placed throughout the course on the relationship between practice and theory.
Recommended preliminary courses
Eksamen vurderes med gradert skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått
Learning outcomes
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:
Knowledge
The student:
- has knowledge of practical-aesthetic expressions
- has knowledge of exhibition-related issues
- is capable of using relevant terminology and theory
Skills
The student:
- is capable of using suitable tools, materials and techniques
- is capable of presenting a message, both orally, aesthetically and digitally
- is capable of selecting and using suitable forms of presentation and dissemination strategies
- is capable of working on spatial perspectives linked to exhibitions
General competence
The student:
· is capable of discussing and assessing different aspects of artistic expression
· is capable of discussing and assessing different aspects of dissemination concepts and dissemination strategies
· is capable of using digital media in work on art and dissemination
Content
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor vurderer eksamensordning og studiekvalitet, og skriver en tilsynsrapport. Tilsyn for emnet skjer hvert tredje år.;;
Teaching and learning methods
Emnet omhandler yrkesrelevant og tilpasset opplæring i tillegg til faglig fordypning og praksis som er relevant for fag i ungdomstrinnet og videregående skole. Dette omfatter kartlegging av elevers læreforutsetninger, klasseledelse og utvikling av læringsmiljø.;Det legges vekt på entreprenørielle arbeidsmetoder, arbeidsprosess og dokumentasjon av yrkesdifferensiert undervisning ved bruk av læringsteorier og bevisstgjøring av eget pedagogiske ståsted. Emne tar også for seg helse miljø og sikkerhet, risikovurdering, kvalitetssikring og arbeidsmiljøloven i tilknytning til yrker i utdanningsprogrammet frisør, blomst og interiørdesign.
Course requirements
Generelle opptakskrav for yrkesfaglærerutdanningen.;
Assessment
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:;
;
Kunnskap;
Studenten;
- har kunnskap om yrkesfag, pedagogikk og yrkesdidaktikk, arbeidsmetoder/verktøy og prosesser som er relevante for profesjons- og yrkesutøvelsen
- har kunnskap om ulike læringsteorier, klasseledelse og utvikling av gode læringsmiljø
- har kunnskap om helse, miljø og sikkerhet i frisør, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
- har kunnskap om lovverket i forhold til tilpasset opplæring, spesialundervisning/ IOP planer/ handlingsplikten / saksbehandlingsprosedyrer
;
Ferdigheter;;
Studenten
- kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske kunnskaper som grunnlag for yrkesrelevant opplæring
- kan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplæring tilpasset elevenes/lærlingens behov;
- kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter, herunder yrkesdidaktisk bruk av digitale verktøy.
- kan dokumentere produktutvikling fra ide til ferdig produkt/ tjeneste knyttet til entreprenøriell læring;;
- kan planlegge og gjennomføre helse, miljø og sikkerhetstiltak i frisør, blomster-, interiør- og eksponeringsdesign
;
Generell kompetanse;;
Studenten;
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet.;
- kan legge til rette for entreprenøriell læring, og for at lokalt arbeids-, samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen.;
- kan utøve klasseledelse, bygge gode relasjoner, skape konstruktive og inkluderende læringsmiljøer.
- kan bygge relasjoner til aktuelle samarbeidspartnere i skole og arbeidsliv.
- kan legge til rette for yrkesrelevante opplæringsprosesser, og være bevisst på forholdet mellom ulike læringssyn og dets betydning for læring
Permitted exam materials and equipment
Refleksjon knyttet til yrkespraksis, praktisk arbeid, veiledning, erfaringsdeling, forelesning/dialogpreget undervisning, veiledning og gruppearbeid.;
Grading scale
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges i emnet:
;
Arbeidskrav 1
Individuell dokumentasjon og refleksjon fra totalt 5 dager yrkesfagligpraksis med fokus på HMS/kvalitetssikring. Omfang: 800 ord +/- 10 % + bilder, illustrasjoner etc. Hensikten med arbeidskravet er å få erfaring med og innsikt i hvordan yrkene i utdanningsprogrammet arbeider med kvalitetssikring, helse miljø og sikkerhet.
;
Arbeidskrav 2
Individuell dokumentasjon fra pedagogisk praksis. Omfang: 3000 ord +/- 10 % + vedlegg. Dette kan være bilder, film, illustrasjoner, elevbesvarelser, oppgavetekster etc.;Hensikten med arbeidskravet er å dokumentere erfaringer, begrunnelser og refleksjoner fra pedagogisk praksis. Dokumentasjonen skal gi kvalitativ innsikt i hva som konkret er planlagt, gjennomført og vurdert, med konkrete eksempler på oppgavetekster, elevbesvarelser mm.
;
Arbeidskrav 3
Presentasjon av HMS/kvalitetssikrings- tiltak i gruppe på 3-5 studenter. Omfang: Presentasjon 15-20 minutter. Hensikten med arbeidskravet er at studentene gjennom eget arbeid og erfaringsdeling skal få innsikt i ulike HMS/kvalitetssikringstiltak i skole og arbeidsliv.
;
Arbeidskrav 4
Individuell dokumentasjon av entreprenøriell praksis. Omfang: 1500 ord +/-10% + vedlegg. Dette kan være film, prosessdokumentasjon etc. Hensikten med arbeidskravet er å opparbeide erfaring med å lage en visuell prosessdokumentasjon ved bruk av film eller andre relevante verktøy, som kan brukes i en undervisningssituasjon.
;
Arbeidskravene vurderes til "godkjent" eller "ikke godkjent". Studenter som leverer/utfører arbeidskrav innen fristen, men som får vurderingen "ikke godkjent", har anledning til én ny innlevering/utførelse. Studenter må da selv avtale ny vurdering av det aktuelle arbeidskravet med faglærer. For mer utfyllende informasjon om arbeidskrav se programplanen.
;
Obligatorisk tilstedeværelse
Det er krav om 80 % tilstedeværelse i alle organiserte undervisningsaktiviteter. Studenter med fravær som overskrider 20 % får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert ved for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse, men kan etter avtale med og vurdering av faglærer kompenseres med en faglig oppgave. Yrkesfaglige samlinger og aktiviteter på tvers av kull inngår i fraværsprosenten for emnet. For mer utfyllende informasjon om krav til obligatorisk tilstedeværelse se programplanen.
Examiners
14 dagers individuell hjemmeeksamen. Refleksjon rundt 2 - 4 utvalgte arbeidskrav og læringsutbytter i emnet, med fokus på yrkesrelevant opplæring, HMS og entreprenøriell lærling.;Omfang: 4000 ord +/-10% + vedlegg/som skal inkludere utvalgte arbeidskrav.
;
Ny og utsatt eksamen;
- Ved sykdom arrangeres eksamen som ordinær eksamen.
- Ved karakteren F for ikke bestått kan omarbeidet versjon leveres til sensur inntil én gang.;;
- Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen på StudentWeb.;;