Programplaner og emneplaner - Student
KDK1200 Art dissemination and Visual expressions Course description
- Course name in Norwegian
- Kunstformidling og visuelle uttrykksformer
- Study programme
-
Bachelor Programme in Art and DesignSelective Courses, Bachelor Programme in Art and Design
- Weight
- 30.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emnet bygger videre på den praktisk-estetiske kompetansen studenten har tilegnet seg, og gir en fordypning i utstillingsproblematikk og kunstformidling. Refleksjon, presentasjon og kommunikasjon står sentralt i emnet. Det blir gjennomgående lagt vekt på forholdet mellom praksis og teori.
Required preliminary courses
Bestått KDK1100 Idéutvikling og grunnleggende teknikker.
Learning outcomes
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om praktisk-estetiske uttrykk
- har kunnskap om utstillingsproblematikk
- kan anvende relevant fagterminologi og teori
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
- kan presentere og formidle et budskap, både muntlig, estetisk og digitalt
- kan velge ut og ta i bruk egnede presentasjonsformer og formidlingsstrategier
- kan arbeide med romlige perspektiv knyttet til utstilling
Generell kompetanse
Studenten
- kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved kunstneriske uttrykk
- kan drøfte og vurdere ulike aspekt ved formidlingskonsept og formidlingsstrategier
- kan anvende digitale medier i arbeidet med kunst og formidling
Content
Prosjekter i emnet
Prosjekt 1
Praktisk arbeid og fordypning(om lag syv uker - individuelt og gruppearbeid).
Prosjektet gir en fordypning i anvendelsen av redskap, materialer og teknikker, samt egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid. Prosjektet avsluttes med et utstillingsprosjekt der studentene planlegger og gjennomfører et presentasjons- eller formidlingskonsept i gruppe.
Prosjekt 2
Presentasjon og kunstformidling (om lag seks uker - individuelt og gruppearbeid).
Prosjektet gir en innføring i ulike presentasjons- og kunstformidlingsstrategier. Prosjektperioden gir også en fordypning i anvendelsen av teori i skapende prosesser. Prosjektet avsluttes med et utstillingsprosjekt der studentene planlegger og gjennomfører et presentasjons- eller formidlingskonsept i gruppe.
Prosjekt 3
Eksamensprosjekt (om lag seks uker, individuelt).
Se under for nærmere beskrivelse av eksamen.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i hvert enkelt prosjekt.
Teaching and learning methods
Prosjektarbeid er en vesentlig del av emnet. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet brukes det arbeidsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Course requirements
For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:
Arbeidskrav i prosjekt 1: Praktisk arbeid og fordypning (individuelt).
- Et individuelt praktisk-estetisk arbeid knyttet til grunnleggende teknikker i emnet. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 1500 ord).
Arbeidskrav i prosjekt 2: Presentasjon og kunstformidling (individuelt og gruppe).
- Planlegging og gjennomføring av et formidlingskonsept. Arbeidet skal følges av en skriftlig refleksjon (om lag 350 ord).
- Skriftlig og teoretisk oppgave som knytter seg til presentasjon og kunstformidling (om lag 1200).
Arbeidskrav vurderes til Godkjent/ ikke godkjent og når arbeidskravet gjennomføres som gruppearbeid vurderes gruppen under ett.
Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen: Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om arbeidskrav.
Assessment
Eksamen er et praktisk-estetisk eksamensprosjekt med tilhørende skriftlig oppgave. Prosjektet og oppgaven vurderes samlet. Eksamensoppgaven blir utlevert om lag 6 uker før innleveringsfristen. Eksamensresultatet kan påklages. Individuell eksamen.
1. Praktisk-estetisk prosjekt
Studenten skal produsere/utvikle et praktisk-estetisk arbeid innenfor en av problemstillingene som tilhører emnet.
2. Skriftlig oppgave
Den skriftlige oppgaven skal omhandle det praktisk-estetiske arbeidet, og skal omfatte inntil 3000 ord.
Se undervisningsplanene for nærmere informasjon om eksamen.
Fravær - ikke bestått
Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.
Ved framstilling til ny/utsatt eksamen kan enten en bearbeidet versjon av samme eksamensprosjekt leveres på nytt, eller ny eksamensbesvarelse leveres.
Grading scale
I forbindelse med avsluttende vurdering benyttes en karakterskala fra A til E for bestått (A er høyeste karakter og E er laveste) og F for ikke bestått.
Examiners
Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.