Programplaner og emneplaner - Student
KDK1100 Idéutvikling og grunnleggende teknikker Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Ideation and basic techniques
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i kunst og designEnkeltemner tilhørende Bachelorstudium i kunst og design
- Omfang
- 30.0 stp.
- Studieår
- 2017/2018
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet gir en innføring i utvikling av idéer knyttet til ulike teknikker, materialer og redskap som kan benyttes i kunstfaglige prosesser. Gjennom ulike format får studenten kjennskap til det å vurdere, dokumentere og formidle eget og andres arbeid. Emnet gir også en innføring i samtidens kunstretninger, relevant teori og ulike formidlingsstrategier. I emnet vil også digitale medier bli tatt i bruk som formidlingsverktøy, til utprøving og dokumentasjon, samt som selvstendig kunstnerisk uttrykk.
Det vises for øvrig til undervisningsplanene som ytterligere spesifiserer innholdet i emnet.
Forkunnskapskrav
Ingen ut over opptakskrav.
Læringsutbytte
Etter å ha gjennomført dette emnet har studenten følgende læringsutbytte, definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til ulike metoder for idéutvikling
- har grunnleggende kunnskap om begrep knyttet til fagområdet kunst og formidling
- har kunnskap om samtidens kunstretninger og relevant teori
- har kjennskap til ulike presentasjonsformer og kunstformidlingsstrategier
Ferdigheter
Studenten
- kan anvende egnede redskap, materialer og teknikker
- kan velge ut og ta i bruk egnede arbeidsmetoder og estetiske virkemidler i eget arbeid
- kan anvende egnede digitale medier til utprøvinger, redigering og presentasjon
Generell kompetanse
Studenten
- kan innhente, utvikle, bearbeide og presentere idéer
- kan begrunne egne valg knyttet til estetiske prosesser
- kan arbeide selvstendig ut fra valgt problemformulering
- har kjennskap til problemstillinger knyttet til opphavsrettslige forhold
Arbeids- og undervisningsformer
Emnet er organisert i form av praktisk arbeid og teoretiske studier som gjennomføres parallelt. Prosjektarbeid er en vesentlig del av studiet. Emnet forutsetter stor grad av tilstedeværelse i verksteder og aktiv deltakelse i undervisningen. I studiet benyttes undervisningsformer som forelesninger, seminarer, veiledning og faglige debatter. Dette har til hensikt å utvikle studentens kunnskaper, idéer, praktiske ferdigheter, faglige forståelse og uttrykksevne. Det forventes at studenten selv innhenter relevant fagstoff utover pensum, og det oppfordres til å bruke læringssentrene og de ressursene som tilbys der. Felles presentasjoner og/ utstillinger vil danne grunnlag for drøfting og vurdering av studentarbeid.
Emnet går over om lag 17 uker.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Se fagplanen.
Vurdering og eksamen
Se fagplanen.
Vurderingsuttrykk
Se fagplanen.
Sensorordning
Se fagplanen.