EPN-V2

KARO6350 Social Counselling in a sociopolitical context Course description

Course name in Norwegian
Sosialpedagogisk rådgiving: System- og samfunnsperspektiv
Study programme
Career Guidance and Counselling - Personal and Social Counselling
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2025/2026
Curriculum
SPRING 2026
Schedule
Course history

Introduction

Emnet vektlegger rådgiverrollen i møte med samfunnsutfordringer og fokuserer på ulike samfunnsforhold som påvirker utsatte og sårbare personers liv. Ved å kartlegge personers og organisasjoners utfordringer og muligheter vil det kunne legges føringer for en positiv utvikling.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har kunnskap om institusjoners ansvar for å sikre gode psykososiale oppvekstmiljø og oppvekstvilkår
  • har kunnskap om kartleggingsarbeid på individuelt og organisasjonsmessig plan
  • har kunnskap om ulike organisasjoner innenfor hjelpesektoren og verdien av tverretatlig samarbeid

Ferdigheter

Studenten

  • kan bidra til at personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker etablerer kontakt med nødvendige hjelpeinstanser
  • kan etablere nettverk med andre institusjoner i hjelpesammenheng
  • kan initiere og lede arbeidet mot skolevegring og frafall i skolen
  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere kartleggings- eller utviklingsarbeid knyttet til sosialpedagogisk rådgivning

Generell kompetanse

Studenten

  • kan observere, analysere og henvise utsatte og sårbare grupper ved behov
  • har forståelse for og innsikt i utsatte gruppers livssituasjon fra et samfunnsperspektiv
  • har forståelse for hvordan det sosialpedagogiske feltet inngår i et helhetlig rådgivnings- og veiledningsarbeid for marginaliserte og utsatte personer
  • er bevisst på etiske perspektiver i møte med utsatte og sårbare personer

Content

Sentrale temaer i emnet:

  • Tverretatlig samarbeid og systemforståelse
  • Kartlegging og utviklingsarbeid
  • Konflikthåndtering
  • Selvmord
  • Frafall i utdanning og arbeid
  • Kriminalomsorg
  • Kulturforståelse, mangfold og utenforskap i sosialpedagogisk rådgivning
  • Etikk i rådgivningssituasjoner

Teaching and learning methods

Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.

Course requirements

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  1. Studentene skal planlegge, gjennomføre og vurdere et kartleggings- eller utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Gruppeoppgave, 2-4 studenter pr gruppe.
    1. Utforme prosjektskisse. Skriftlig gruppeoppgave, omfang 400-800 ord.
    2. En logg over framdrift og utfordringer underveis i kartleggings- eller utviklingsarbeidet, inkl. om samarbeidet i studentgruppa. Individuell skriftlig oppgave. Omfang 400-800 ord eller videologg på 2-4 minutter.
  2. Erfaringer fra arbeidet skal deles med medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Gruppeoppgave, muntlig presentasjon, 15-30 minutter pr gruppe.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

Assessment

Prosjekteksamen i grupper på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer av kartleggings- eller utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytte.

Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

Ny og utsatt eksamen

Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjekteksamen, ved senere forsøk må det skrives ny oppgave.

Permitted exam materials and equipment

Alle hjelpemidler er tillatt.

Grading scale

Coursework requirements are all types of work, tests and compulsory attendance that are requirements for being permitted to take the examination. Coursework requirements can be individual or in groups. Required coursework is assessed as approved/not approved. The coursework requirements for each course are described in the relevant course description.

The primary purpose of coursework requirements is to promote students' progress and academic development and to encourage them to acquire new knowledge. The programme's main coursework requirements are in the form of compulsory attendance, written assignments and tests.

Compulsory attendance

Attendance is compulsory in areas where the student cannot acquire knowledge and skills simply by studying literature.

If a student exceeds the maximum limit for absence stated in the course description or do not participate in a group presentation, the lecturer will consider whether it is possible to compensate for absence by meeting alternative requirements. This can e.g. be written assignments or oral presentations, individually or in groups. If it is not possible to compensate for the absence, the student must take the course the next time it is taught. Whether or not it is possible to compensate for absence depends on the extent of the student’s absence and which activities he/she has missed.

Written assignments

Several courses have compulsory written assignments or reports as part of their coursework requirements. Written work that is not approved must be improved before re-submission. If the work is not approved on re-submission, the student cannot take the ordinary examination/assessment.

The students are entitled to a third attempt before the resit/rescheduled examination. If an assignment is not approved the third time it is submitted, the student must re-take the course with the next class.

Examiners

Programme description considered by the Academic Affairs Committee at the Faculty of Health Sciences on 12 February 2020 and finally approved by the vice-dean on 27. January 2025.

Adopted by the University Board 9 september 2020

Faculty of Health Sciences

The programme description applies to all students at the specialisation in Nursing; Clinical Research and Professional Development

There will not be admitted students to the specialization in Nursing; Clinical Research and Professional Development for the academic year 2025/2026.