EPN-V2

KARO6300 Sosialpedagogisk rådgiving - grunnlag og prinsipper Emneplan

Engelsk emnenavn
Social Counselling: basic principles
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    Emnet vektlegger utvikling av den profesjonelle rådgiverkompetansen som er nødvendig for å kunne veilede utsatte og sårbare personer til å takle utfordringer og mestre livet.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • har kunnskap om sårbare og marginaliserte grupper
    • har kunnskap om rettigheter og verdien av et godt psykososialt oppvekstmiljø

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan identifisere personer med personlige, sosiale eller emosjonelle vansker
    • kan tolke kartlegginger og undersøkelser og sette inn nødvendige forebyggende tiltak
    • kan veilede elever knyttet til mobbing, skolevegring og frafall i skolen
    • kan veilede og støtte personer som har behov for hjelp til helsebringende aktivitet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan klarlegge individers behov for hjelp og vurdere alternative tiltak og oppfølginger
    • har forståelse for og innsikt i sårbare og marginaliserte menneskers livssituasjon
  • Innhold

    Sentrale temaer i emnet:

    • Sosialpedagogisk rådgivning og rådgivningsteorier
    • Kommunikasjon med og veiledning av personer med spesielle utfordringer
    • Sårbare og marginaliserte grupper
    • Digital mobbing og sosiale medier
    • Vold og overgrep i nære relasjoner
    • Ufordringer ved rusproblemer
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene på samlingene vil veksle mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i plenum. Planlegging, gjennomføring og vurdering av veiledningssituasjoner og refleksjon over disse vil foregå i mindre grupper. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og studieoppgaver som vil bli knyttet til emnets tematiske innhold og reelle situasjoner fra praksisfeltet.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    • Tre refleksjonsnotater ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hvert notat skal være på 900-1200 ord.

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Eksamen er en individuell, skriftlig semesteroppgave. I besvarelsen skal studenten drøfte erfaringer med arbeidskravene i lys av studiets læringsutbytte og relevant teori. Besvarelsen skal være på 1500-2500 ord.

    Ny og utsatt eksamen

    Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av semesteroppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny semesteroppgave

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.