EPN-V2

KARO6200 Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv Emneplan

Engelsk emnenavn
Career Education and Counselling in a sociopolitical context
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk
Timeplan
  • Innledning

    KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.

  • Forkunnskapskrav

    Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

  • Læringsutbytte

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten

    • kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
    • har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
    • har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
    • har kunnskap om utfordringer knyttet til mangfold og utenforskap

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan initiere og lede gruppeprosesser
    • kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
    • kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • har evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøververdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
    • holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
  • Innhold

    Sentrale temaer i emnet:

    • Systemforståelse og lærende nettverk
    • Læring og utvikling i arbeidslivet
    • Gruppeprosesser og gruppeveiledning
    • Mangfold og utenforskap i karriereveiledning og karrierelæring
    • Utviklingsarbeid i karriereveiledning og karrierelæring
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

    1. Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
    2. Studentene skal i grupper på 2-4 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
      • Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord
      • Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe

    Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

    Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.

  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen i gruppe på 2-4 studenter. I eksamensbesvarelsen skal studentene beskrive og drøfte erfaringer med utviklingsarbeidet i lys av relevant teori og studiets læringsutbytter

    Besvarelsen leveres enten som et skriftlig dokument på 3000-4000 ord eller som en multimodal presentasjon som skal inneholde minst to av følgende elementer: video/bilde/tekst/ppt/lyd. Ved bruk av for eksempel video og tekst, eller digital historiefortelling, skal omfanget være 8-10 minutter.

    Det kan i særlige tilfeller søkes om å levere eksamen individuelt.

    Ny og utsatt eksamen

    Til første ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av prosjektoppgaven, ved senere forsøk må det skrives ny prosjektoppgave.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt.

  • Vurderingsuttrykk

    Bokstavkarakter A-E for bestått og F for ikke bestått. Alle i gruppen får samme karakter

  • Sensorordning

    Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.