Programplaner og emneplaner - Student
KARO6200 Karriereveiledning og karrierelæring: System- og samfunnsperspektiv Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Career Education and Counselling in a sociopolitical context
- Studieprogram
-
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
KARO6200 fokuserer på karriereveiledning og karrierelæring som virkemiddel for vekst, i møte med samfunnsutfordringer. Det vektlegges systemforståelse, nettverksarbeid og utviklingsarbeid for å bidra til sosial inkludering innen arbeid og utdanning.
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- kjenner til politiske føringer for og organiseringen av karriereveiledning i Norge og andre land
- har grunnleggende kunnskap om fasene i utviklingsarbeid og endringsprosesser
- har systemforståelse for utdanningsstrukturer og arbeidslivet
- har kunnskap om utfordringer knyttet til mangfold og utenforskap
Ferdigheter
Studenten
- kan initiere og lede gruppeprosesser
- kan identifisere relevante samarbeidspartnere for karriereveiledning og utvikle funksjonelle nettverk
- kan planlegge, gjennomføre og vurdere utviklingsarbeid i karriereveiledningsfeltet
Generell kompetanse
Studenten
- har evne til kritisk og etisk refleksjon over egen rolle og kompetanseutvikling som profesjonsutøververdsetter brukermedvirkning og bruker funksjonelle nettverk med relevante samarbeidspartnere for å legge til rette for karriereutvikling og livslang læring
- holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
Innhold
Grade scale A-F
Arbeids- og undervisningsformer
Arbeidsformene på samlingene veksler mellom forelesninger, øvelser, gruppearbeid, framlegg og drøftinger i studentgruppen. Mellom samlingene skal studentene arbeide med litteratur og et prosjektarbeid som danner grunnlag for eksamen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Individuelt refleksjonsnotat knyttet til emnets tema. Omfang 300-400 ord eller videologg på 2-3 minutter.
- Studentene skal i grupper på 2-4 studenter planlegge, gjennomføre og vurdere et utviklingsarbeid på egen eller annen egnet arbeidsplass. Dette dokumenteres på følgende måter:
- Utforme prosjektskisse og problemformulering. Skriftlig oppgave, omfang 400-800 ord
- Presentere resultater og erfaringer fra utviklingsarbeidet for medstudenter og eventuelt inviterte gjester. Muntlig framlegg, 15-20 minutter pr gruppe
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
The course consists mainly of lectures, analysis of case studies, group work, student presentations and self-tuition of the syllabus and lectures. The group work is linked with themes from lectures and the syllabus.
Hjelpemidler ved eksamen
An individual paper (8-10 pages) written in English based on the syllabus and course lectures as well as other relevant sources must be handed in within a set deadline and presented in English in a plenary class session with an assigned respondent. All students will be assigned the role of respondent.
Presentations should include 5-7 Powerpoint slides or similar with highlights from the paper and last max. 6 minutes plus 4-5 minutes for the respondent.
The purpose of the course requirements are to encourage and motivate all students to engage in active dialogue and discussion in order to reinforce the learning outcomes of the course.
The paper with the presentation attached must be handed in/completed within the deadline and approved before the student can sit for the exam. If the paper is not approved, the student may hand in a new, improved version within a set deadline.. If the presentation is not approved, the student may give a new, improved presentation within a set deadline. If the student does not meet the set deadline(s), the student loses the possibility to hand in the paper/hold the presentation, and thereby loses to right to sit for the exam.
In the event of illness or other valid reasons of absence, an individual deadline can be set by the teacher.
Vurderingsuttrykk
The exam is based on the approved course paper and consists of a written, individual term paper (10-12 pages) in English. Co-authored papers by two or three students are also possible based on one or several of the approved course papers, but then the page requirements are 18-20 pages for two authors and 24-26 pages for three authors.
Before the exam submission, all course papers should be revised and improved based on the plenary presentations and discussions.
Font and font size: Arial/Calibri 12 points. Line spacing: 1.5.
Sensorordning
All aids are permitted, as long as the rules for source referencing are complied with.