Programplaner og emneplaner - Student
KARO6100 Karriereveiledning og karrierelæring: Grunnlag og prinsipper Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Career Education and Counselling: basic principles
- Studieprogram
-
Karriereveiledning og sosialpedagogisk rådgivning
- Omfang
- 15.0 stp.
- Studieår
- 2019/2020
- Pensum
-
HØST 2019
- Timeplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
KARO6100 legger til rette for utvikling av profesjonell karriereveilederkompetansen ved å introdusere sentrale begreper som karrierelæring, karrierekompetanse og karrierelæring grunnleggende valg-, kommunikasjons- og veiledningsteorier, lover og forskrifter, etiske retningslinjer, veiledningsmetoder, verktøy (også digitale) og hjelpemidler. Emnet danner grunnlaget for KARO6200.
Forkunnskapskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Læringsutbytte
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om sentrale begreper i karriereveiledningsfeltet
- har kunnskap om forskjellige karriereutviklings-, valg- og veiledningsteorier
- har kunnskap om rammer som regulerer karriereveiledningspraksis
Ferdigheter
Studenten
- kan identifisere behov og anvende hensiktsmessige aktiviteter, metoder, verktøy (også digitale) og hjelpemidler for karriereveiledning
- kan variere mellom kommunikasjonsformer for å vinne tillit, utvikle relasjoner og skape trygge rammer for aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring
- kan organisere, gjennomføre og evaluere ulike aktiviteter i karriereveiledning og karrierelæring
Generell kompetanse
Studenten
- bruker egen kompetanse for å legge til rette for karrierelæring, kompetanseutvikling og livslang læring for fokuspersonene
- holder seg faglig oppdatert og bidrar til egen utvikling gjennom refleksiv praksis
- bruke etiske retningslinjer og er bevisst egen karriereveilederrolle
Innhold
Sentrale temaer i emnet:
- Grunnleggende valg- og veiledningsteorier
- Lover, forskrifter og rammer for karriereveiledningspraksis
- Veiledningsmetoder, verktøy og hjelpemidler, herunder digitale verktøy
- Etiske retningslinjer og karriereveilederrollen
- Forskjellige målgrupper og deres behov for karriereveiledning
- Gruppeprosesser og gruppeveiledning
- Kjønnsroller i yrkes- og utdanningsvalg
- Verbal, visuell og interkulturell kommunikasjon
- Fremtidsperspektivet: utfordringer og muligheter
Arbeids- og undervisningsformer
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- Fire fagtekster ut fra oppgitte temaer og/eller problemstillinger knyttet til emnets innhold. Individuell oppgave. Hver fagtekst skal være på 800-1500 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Krav til deltakelse framgår av punktet om arbeidskrav i programplanen.
Vurdering og eksamen
Eksamen er en individuell mappeeksamen. Eksamensmappen skal inneholde tre fagtekster fra emnets arbeidskrav og et refleksjonsnotat knyttet til læringsutbyttet av arbeidet med fagtekstene. Refleksjonsnotatet skal være på 800-1200 ord.
Ny og utsatt eksamen
Til ny/utsatt eksamen leveres en omarbeidet versjon av mappen.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt.
Vurderingsuttrykk
Bestått/ ikke bestått.
Sensorordning
Det benyttes to interne sensorer. Tilsynssensor evaluerer vurderingsformer og vurderingsprosesser i studieprogrammet.