EPN-V2

JUB6100 Barneverntjenesten og samarbeidspartnere Emneplan

Engelsk emnenavn
Child welfare services and partners
Studieprogram
Juss i barnevernfaglig arbeid
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Gjennomført og godkjent veiledet praksis. Se informasjon om praksis i programplan og emneplan for praksis.

Forkunnskapskrav

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskaper om:

  • oversettingsfaglige perspektiver og begreper
  • diskursive elementer som f.eks. turtaking og sjangerproblematikk 
  • tolking fra engelsk og skandinaviske talespråk
  • ulike blandingsformer mellom norsk talespråk og norsk tegnspråk

Ferdigheter

Studenten kan:

  • tolke tilfredsstillende mellom norsk tegnspråk og norsk talespråk ulike situasjoner.
  • opptre profesjonelt i en tolkesituasjon
  • tilpasse sin opptreden som tolk til ulike tolkesituasjoner og kontekster
  • tilpasse sin språkbruk til ulike tolkesituasjoner og ulike deltakere

Generell kompetanse

Studenten har

  • den profesjonelle kompetansen som er påkrevet for å kunne utføre tegnspråktolking på en profesjonell måte

Læringsutbytte

Studentene kan bli delt i to eller flere grupper, med én eller to lærere. Undervisningen vil bestå av forelesninger, praktiske øvelser, veiledning i store eller små grupper, forelesninger, diskusjoner og rollespill.

Arbeids- og undervisningsformer

Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges: 

  • Ett individuelt arbeidskrav i praktisk tolking/oversetting mellom tegnspråk og talespråk. Besvares med video-/lydopptak på mellom 2 og 5 minutter. Oppgavene vil variere fra år til år, og blir kunngjort i undervisningsplanen. Formålet med arbeidskravene er å sikre at studenten opparbeider tilstrekkelige ferdigheter, refleksjonsgrunnlag og får nødvendig veiledning i emnets faglige innhold. 

Arbeidskrav som ikke blir godkjent, kan gjennomføres/leveres på nytt inntil to ganger. Fristene for disse fastsettes av faglærer.

Se programplan for generell informasjon om arbeidskrav.

Krav om deltakelse

Det forventes aktiv deltakelse i undervisningen. For å opparbeide de nødvendige ferdighetene er det helt avgjørende med store mengder egeninnsats utenom undervisningstiden. De praktiske øvelsene i undervisningen tjener som eksempler på arbeidsmåter for selvstendig arbeid. 

Det er krav om 80% tilstedeværelse i emnet. Se programplan for mer informasjon om krav om deltakelse.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Digital competence is a key factor in ensuring the employability of candidates in all professions vital to our society. This course will provide a fundamental understanding of our digital world. It gives an overview of how technology affects our lives and the way we work, as well as our social structures, work patterns and individual preferences contributing to shaping technology. Social media, digital governance, and eHealth are all examples of how technology has profoundly changed our everyday lives in the last few decades. An understanding of the benefits and limitations of technology is vital in any profession, regardless of field or speciality. In this course, students will acquire the basic knowledge required to harness the potential of technology and recognise its limitations and potentially harmful consequences on work and society. They will learn to identify the opportunities to use technology to foster inclusion and participation in an increasingly diverse and multicultural society. They will practice communicating orally the concepts they acquire in a structured manner.

This course is given in English.

Vurdering og eksamen

After completing this course the student should have the following learning outcome:

Knowledge

On successful completion of this course the student understands:

  • basic terms and concepts related to digital technology and society
  • the role of technological innovation with regards to consumption, economic growth and sustainable development
  • the democratic principles behind inclusion and a universally designed society
  • the basic ideas behind of algorithms, and how their use may constrain or enable work processes and other aspects of everyday life

Skills

On successful completion of this course the student can:

  • use basic terms and concepts from the curriculum to discuss problems arising at the intersect of technology and society.
  • collaborate on problem-solving and complete self-directed student activities in groups
  • evaluate and discuss technological and societal aspects of a case in a specific domain
  • describe and discuss ethical challenges at the intersection of technology and society, including issues of integration and participation
  • identify, respond to and limit the negative impact of unethical and harmful online behaviour

General Competence

On successful completion of this course the student can:

  • be a valuable contributor to the design, planning and implementation of new technology
  • be a positive agent of change in their own profession and field of study with regards to leveraging the potential of technology
  • participate in innovative processes involving new and emerging technologies and build skills in anticipating and adapting to technological change
  • reflect on technology use both within their field and from an interdisciplinary perspective

Hjelpemidler ved eksamen

The course will utilise 'blended learning', with a combination of in-person teaching or guidance, and use of online material. The students will be working on interdisciplinary cases focused on critical reflection.

Vurderingsuttrykk

2 group submissions

Sensorordning

Individual multiple choice home exam over 24 hours.

The exam is only given in English.

Emneansvarlig

All support materials are allowed for the final exam