Programplaner og emneplaner - Student
JBV3500 Sports Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Sports Journalism
- Study programme
-
JournalismBachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2017/2018
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Sports journalism constitutes an increasing part of the content in modern news media. Described as working in the toy department of journalism, sports journalists are balancing between information and entertainment, between fourth estate and fan club. Sports journalists of today have a lot of knowledge about social, political and economic implications of sports, but seldom find ways to report upon them. The aim of this course is to give the students ideas and skills on how to approach sports and sports journalism critically.
Required preliminary courses
ingen info
Learning outcomes
Knowledge
The student has knowledge of
- open and hidden power structures in sports
- commercialisation and individualisation of sports
- doping and other ethical dilemmas
- fan culture and gender perspectives
- critical sports journalism
Skills
The student
- has a critical perspective toward sports journalism and analyse one's own and other's products in light of this
- can work independently in the field, access and critically evaluate stories and sources
- has an understanding of the various genres in sports journalism
General competence
The student
- can place sports journalism in a historical and genre context
- can reflect in a balanced and critical manner regarding one's own professional methods and work
- has strong language presentation skills
Teaching and learning methods
The course run during the first part of the autumn semester, with three separate gatherings of intensive tuition, with lectures, workshops, group presentations and discussions.
Course requirements
The coursework requirements consist of three obligatory assignments. Two of the assignments will be journalistic products, and one will be an oral group presentation focusing on a subject from the required reading.
The oral assignment must be approved by the instructor. In the event that the presentation is not approved, the student has the opportunity to hand in a written assignment by the established deadline where necessary improvements are made.
Assessment
Etter å ha gjennomført dette emnet har kandidaten følgende læringsutbytte:
Kunnskap
Kandidaten:
- har kunnskap om fysiske tema grunnleggende for teknologiske fag.
- har kjennskap til fagets sentrale metoder, og kan definere og forklare de viktigste begrepene fra mekanikk, termofysikk, elektrisitetslære, bølgelære, atom- og kjernefysikk.
- kjenner til energibegrepet og energianvendelser i moderne samfunn, og kan bruke det i fysiske problemstillinger.
- har kunnskap om det periodiske system.
- har kunnskap om kjemiske bindingstyper og reaksjonsligninger.
- har kunnskap om hvilke krav som stilles til forsøk.
Ferdigheter
Kandidaten:
- kan regne på kraft og bevegelse i én og to dimensjoner, inkludert støt og statikk
- kan regne på termofysiske problemstillinger for systemer i termisk likevekt.
- kan regne med trykk, oppdrift, gasser, lysbrytning og interferens.
- kan regne med størrelser og enheter i SI systemet, og beherske omregning mellom enheter samt enkel måleusikkerhet.
- kan tegne koplingsskjema og gjøre beregninger på enkle elektriske kretser.
- kan indentifisere variabler som forekommer i idealiserte modeller med fysiske størrelser i virkeligheten.
- kan regne med Bohrs atommodell, halveringstid og kjerneenergi.
- kan grunnleggende kjemi som oktettregelen, bindingstyper, balansering av reaksjonslikninger og mol-beregninger.
- kan gjennomføre forsøksarbeid på en kvalifisert og sikker måte, gjøre målinger, tolke resultatene og skrive rapport.
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan gjøre greie for prinsipper for naturvitenskapelig tenking.
- kan kommunisere med andre om realfaglige problemstillinger ved å benytte seg av fysiske begreper og størrelser.
- forstår sammenhengen mellom fysikk, kjemi, og teknologiske anvendelser.
- forstår fysikkfagets ambisjoner om å lage kvantitative modeller av naturens fenomener.
Grading scale
The evaluation is graded according to a scale from A to E for passed and F for not passed.
Examiners
7 av 10 arbeidskrav er obligatorisk og må være godkjent for å fremstille seg til eksamen:
- En av oppgavene fungerer som en fem timers individuell prøveeksamen og foregår på skolen under tilsyn. Også denne er blant de tre oppgavene som kandidaten ikke trenger å får godkjent for å gå opp til eksamen.
- Fem 45 minutters individuelle tester som også gjennomføres på skolen.
- Tre laboratorieoppgaver med rapport som gjennomføres individuell eller i grupper (maks 4 studenter). Hver oppgaver tar omkring to timer på skolen pluss noe etterarbeid.
- En tverrfaglig oppgave av noen dagers varighet som gjennomføres individuelt eller i grupper (maks 4 studenter).
Fristene for innleveringene må overholdes for at oppgavene skal bli vurdert.