EPN-V2

JB3320 Unraveling the Numbers - financial reporting Course description

Course name in Norwegian
Unraveling the Numbers - financial reporting
Weight
15.0 ECTS
Year of study
2024/2025
Course history
  • Introduction

    Følgjande arbeidskrav må vere godkjent før eksamen kan avleggjast:

    • To munnlege framlegg på 10-15 min. basert på lesing av tekstar i litteraturlista.

    Arbeidskrav skal vurderast til "Godkjent" eller "Ikkje godkjent".

    Det er krav om 80 % deltaking. Emnet er i stor grad organisert som studentaktive seminar som øver opp ferdigheit til å gi akademiske presentasjonar og føre kritiske diskusjonar om fenomenologi. Dette gir ein kompetanse som ikkje kan tileignast gjennom lesing av pensum åleine. Studentar med meir enn 20 % fråvær vil ikkje få sluttvurdering i emnet.

  • Required preliminary courses

    Eit skrifteleg refleksjonsnotat på 2000 ord +/- 10 %. Refleksjonsnotatet skal utformast på bakgrunn av eit fritt valt tema innanfor faglitteraturen til emnet. Refleksjonsnotatet skal leverast inn seinast tre veker etter at undervisning er avslutta.

    Ny og utsatt eksamen

    Det blir gitt inntil tre forsøk på refleksjonsnotatet. Ny innlevering av refleksjonsnotat må avtalast mellom emneansvarleg og student.

  • Learning outcomes

    After completing the course, the student shall have the following overall learning outcomes defined in terms of knowledge, skills and general competence:

    Knowledge

    The student will:

    • Recognize and understand the various sources from which financial data can be gathered, including government databases, company filings, etc.
    • Learn essential data science techniques such as data collection, data cleaning, and data visualization.
    • Gain a foundational understanding of key financial terms, jargon, and frameworks

    Skills

    The student will:

    • Learn how to use basic programming skills (i.e. Python, R or Excel), to collect and manipulate data for reporting.
    • Gain hands-on experience in using data visualization tools to make complex financial data more understandable to the general audience.
    • Acquire the skill of narrating complex financial stories in an easy-to-understand manner, including infographics, charts, and other visual aids.

    General competence

    The student will:

    • Understand and apply ethical guidelines in financial reporting
    • Develop the ability to critically evaluate financial data, statements, and sources for credibility, bias, and other potential issues.
    • Become proficient in communicating complex financial topics in a way that can be easily understood by the general public.

  • Teaching and learning methods

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte:

    Kunnskap

    Studenten har

    • bred kunnskap om hovedtrekkene i norsk og internasjonal yrkespedagogisk forskning
    • innsikt i teorier om yrkeskunnskap, yrkes- og profesjonslæring, arbeidets sosiale og faglige organisering, arbeid, yrke og yrkeskultur relatert til utdanning, arbeids- og samfunnsliv, og deres betydning i yrkespedagogisk forskning

    Ferdigheter

    Studenten

    • kan gjennomføre forskningsbaserte analyser av samfunnets, yrkenes og bedriftenes kompetansebehov som grunnlag for utdanningsvirksomhet
    • kan kritisk vurdere egen og andres forskning på det yrkespedagogiske feltet

    Generell kompetanse

    Studenten

    • kan identifisere sentrale yrkespedagogiske utfordringer og bidra til forskning, utvikling og endring av utdanning i skole og arbeidsliv
    • kan gi overblikk over det yrkespedagogiske kunnskapsfeltet og problematisere dets kunnskapsteoretiske premisser i yrkesfaglig kontekst
  • Course requirements

    Emnet tar opp fenomenologi som filosofi, som vitskapsteoretisk retning og som profesjonell praksis, slik som til dømes:

    • klassiske, fenomenologisk arbeid
    • nyare utvikling i fenomenologisk filosofi
    • fenomenologisk forskingsmetode
    • fenomenologisk pedagogikk / fenomenologisk praksis
    • fenomenologi nytta innanfor profesjonsfagleg forsking
  • Assessment

    Kandidaten forbereder en femten minutters muntlig presentasjon av yrkespedagogiske spørsmål som hun / han finner særlig interessante, basert på kurslitteraturen. Presentasjonen kan være på norsk, dansk, svensk eller engelsk. Etter presentasjonen vil det være en fem til ti minutters sekvens hvor kandidaten svarer på spørsmål fra eksaminatorene.

    Ny og utsatt eksamen

    I tilfelle av ikke bestått eksamen eller gyldig fravær kan studenten få en ny eller utsatt eksamen under samme betingelser.

  • Permitted exam materials and equipment

    Ingen

  • Grading scale

    Læringsutbyttebeskrivelsene utgjør kriteriene for vurdering. Vurderingsuttrykket er «bestått» eller «ikke bestått».

  • Examiners

    Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

    Kunnskap

    Studenten:

    • har kunnskap om de sentrale begrepene i legemiddelregning
    • har kunnskap om legemiddelregningens plass som en del av legemiddelhåndtering og hvordan denne reguleres av lover og forskrifter

    Ferdigheter

    • kan bruke internasjonale standarder og enhetssystemer innenfor legemiddelregning
    • kan regne ut dose, styrke og mengde
    • kan regne ut injeksjons- og infusjonshastighet (dr/min og ml/t)
    • kan regne ut dose, der dosen er fordelt over en gitt tidsperiode
    • kan regne ut dose, der dosen er ordinert per ml eller per dr innenfor en tidsenhet (0,125 mg/ml eller 0, 15 ml/kg/min)
    • kan regne dose i forhold til kroppsvekt eller kroppsoverflate (m2)
    • kan utregning av fortynninger (flytende legemidler)
    • kan utføre egenkontroll og kontroll av andres utregning