EPN-V2

JB3300 Green conflicts and journalism Emneplan

Engelsk emnenavn
Green conflicts and journalism
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

There are increasing numbers of conflicts, related to nature, climate change and the environment. There are conflicts over the general understanding of environmental ills and conflicts over what environmental problem to prioritize, when and where. After the apparent recognition of the need to "solve the crisis" and embark upon the necessary "green transitions" of our societies, new conflicts emerge between different stakeholders. Journalism has a key role mediating green conflicts.

In this course we introduce the fundamental environmental problems of our time through the prism of conflict. On a descriptive level, we ask: What are the major green conflicts, and what role does journalism play? We also explore the normative question of how journalists themselves may handle conflicts - in their approach to environmental problems becoming existential, for both societies, human beings, and all living things.

This course will be taught in English.

Forkunnskapskrav

Studentene skal øve praktisk på kunnskapen og ferdighetene de tilegner seg i første semester, ved å utvikle og produsere flermediale nyhetssaker og innhold til sosiale medier i mindre redaksjonsgrupper.

Undervisningsspråket er norsk.

Læringsutbytte

Upon completion of the course, the student is expected to achieve the following learning outcomes defined in knowledge, skills, and general competence:

Knowledge

Studenten has knowledge of

  • Key green conflicts related to various environmental problems (climate change, biodiversity loss, land-use, etc) in different contexts.
  • Green conflicts related to green transitions, for example in the extraction of minerals to power the shift to reneweable energy.
  • Different normative positions in environmental communication and journalism

Skills

The student can

  • Identify and develop ways of handling green conflicts in journalism
  • Identify different societal interests behind green conflicts
  • Identify and develop creative ways of engaging audiences in journalism related to green conflicts

General competence

The student

  • Understands how society and nature intersect and produce a panoply of green conflicts
  • can reflect, reason and justify ways in which journalists could cover green conflicts
  • Is aware of risks and benefits of focusing on conflict in environmental communication.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen forkunnskapskrav

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • hvordan nyheter utvikles fra idé til ferdig sak i en redaksjon
  • intervjuteknikk
  • hvordan man lager enkle saker for sosiale medier

Ferdigheter

Studenten

  • kan arbeide kritisk med kilder
  • kan fylle ulike roller i en redaksjon
  • kan produsere flermedial nyhetsjournalistikk
  • kan tilpasse nyhetssaker til ulike plattformer og sosiale medier

Generell kompetanse

Studenten

  • kan jobbe selvstendig med egne ideer
  • samarbeide med andre i et redaksjonsmiljø

Vurdering og eksamen

Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:

  • individuell pensumlesing
  • forelesninger i plenum
  • nyhetsproduksjon i redaksjonsgrupper
  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning med tilbakemelding i grupper

Undervisningen foregår fysisk, på campus.

Emnet har tre læringsmapper (mappeleveringer):

  • Mappe 1: Hver student produserer en kort nyhetssak like etter studiestart, for eksempel i forbindelse med politiske valg. Individuell metoderapport.
  • Mappe 2: Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Individuell metoderapport.
  • Mappe 3: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid for utdanningens nettavis. Individuell metoderapport.

For de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.

I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper til fastsatt frist og/eller møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding.

Hjelpemidler ved eksamen

Følgende aktiviteter er obligatoriske:

  • Delta i redaksjonsarbeid/intern praksis (workshop/samlinger med varighet opp mot to uker). Studenter som ikke deltar, mister eksamensretten.

Det er obligatorisk å delta på 80 prosent av den øvrige undervisningen. Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten, men faglærer kan gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.

Formålet med de obligatoriske aktivitetene er å sikre studentenes læringsutbytte, og gi studentene praktisk trening og erfaring med å arbeide som journalister i en redaksjon.

Vurderingsuttrykk

Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.

Mappa gis en samlet karakter (bestått/ikke bestått).  

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5 

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.

Sensorordning

All exam papers are assessed by one internal and one external examiner.