Programplaner og emneplaner - Student
JB2250 The Art of the Story: Storytelling Across Media Platforms Course description
- Course name in Norwegian
- Kunsten å fortelle: Historiefortelling på tvers av medier
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 20.0 ECTS
- Year of study
- 2024/2025
- Programme description
- Course history
-
Introduction
In this course, students will learn about human beings’ fundamental physiological and psychosocial needs and resources and human psychological development. Factors that promote, impedes, and maintains balance in people's fundamental needs are central aspects of the course. You will study the infection chain and how measures can be taken to break each link in the chain to prevent infection. Furthermore, hygiene is studied in relation to the environment that surrounds the patients and how basic infection control routines can prevent contagion and infections. You must also familiarise yourself with the relevant laws and regulations. The purpose is to enable the nurse to carry out duties in the municipal and specialist health services. Knowledge of communication skills and ethics in nursing is emphasised.
A week of inspirational practice is carried out in the autumn semester and is made visible in the timetable. The actual approval is registered in the subject SYKK/SYKPPRA10 in the spring semester.
Required preliminary courses
Admission to the programme.
Learning outcomes
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
Studenten har:
- dybdekunnskap om dramaturgi og fortellerteknikker
- forståelse for ulike medieformaters særpreg og egenskaper i journalistiske fortellinger
- forståelse for hva slags ideer som egner seg til å lage fortellende journalistikk
Ferdigheter
Studenten kan:
- benytte ulike dramaturgiske modeller
- gjøre observasjoner og intervjuer for journalistiske fortellinger
- skildre gjennom scener
- utvikle fortellinger, komposisjon, dramaturgi og bildebruk for store reportasjer/dokumentarer på selvvalgt plattform
Generell kompetanse
Studenten kan:
- reflektere over hvordan ulike medieformater egner seg til ulike fortellende prosjekter
- formidle journalistiske fortellinger på en engasjerende og etisk forsvarlig måte
Teaching and learning methods
Som arbeidskrav skal studenten produsere en større fortelling. Gjennom det praktisk arbeidet skal hen utarbeide egnede idéer for et fortellende prosjekt, gjøre gjennomtenkte valg av dramaturgi/komposisjon, fortellerstemme og utvalg av scener, benytte ulike metoder for intervjuer og observasjon, formidle historien i en passende stil og benytte seg av relevante fortellertekniske virkemidler. I tillegg skal studenten reflektere kritisk over journalistisk rolleforståelse, etikk, samt utforming knyttet til format og medietyper.
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Studentene arbeider på følgende måter:
- Praktisk produksjon for nett med skrift, lyd, foto og video
- Workshop og forelesninger i plenum (med gruppearbeid)
- Undervisning i grupper med gjennomgang av praktiske oppgaver
- Gruppearbeid med oppgavegjennomgang i plenum
- Individuell/gruppevis oppgaveløsning med tilbakemelding fra medstudenter og lærer
Course requirements
Studentene skal i løpet av emnet gjennomføre tre obligatoriske oppgaver. Formålet med oppgavene er å gi praktiske og teoretiske øvinger knytte til pensum og undervisning for å styrke forståelse av fortellende journalistikk.
For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:
- Arbeidskrav 1: Workshopdeltakelse: Delta på 2 workshops (intervjuteknikk; video-/fotoworkshop eller lydworkshop) med varighet inntil en uke
- Arbeidskrav 2: Analyseoppgave: Studenten må analysere et medieprodukt utdelt av læreren (4-7 sider)
- Arbeidskrav 3: Produksjonsoppgave(r): Enten en lang reportasje eller en kortere reportasje samt et portrett.
I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart.
Hensikten med arbeidskravene er å sikre oppnåelse av emnets læringsutbytter.
Arbeidskrav må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne ta eksamen. Dersom arbeidskrav ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere en forbedret versjon én gang innen angitt frist.
Alle oppgavene må være levert innen fastsatt frist og godkjent for at studenten skal kunne ta eksamen.
Assessment
Individuell eksamen bestående av to deler. Del en er en bearbeidet versjon av en eller flere fortellende journalistiske produksjoner (arbeidskravene). Del to er en tredagers hjemmeeksamen bestående av to deler: En teoretisk metoderapport på 6-8 sider knyttet til den journalistiske produksjonen samt en teoretisk drøftingsoppgave (3-5 sider). Eksamen leveres samlet og får samlet karakter.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
I praktiske oppgaver vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer.
Ved strykkarakter må begge delene av eksamen leveres på nytt.
Permitted exam materials and equipment
None.
Grading scale
Pass-fail.
Examiners
All answers are assessed by two examiners.
An external examiner is used regularly, at a minimum of every third completion of the course. When selecting answers for external evaluation, a minimum of 10 percent of the answers shall be included, with no fewer than 5 answers. The external examiner’s assessment of the selected answers shall benefit all students.