Programplaner og emneplaner - Student
JB2240 Grav dypere - fordypning i undersøkende journalistikk Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Dig Deeper - Specialization in investigative journalism
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 20.0 stp.
- Studieår
- 2025/2026
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
For å gjennomføre masteroppgaven, må alle basisemnene være gjennomført og bestått. Videre må valgemner på til sammen 30 studiepoeng være gjennomført og bestått.
Forkunnskapskrav
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskaper
studenten
- har avansert kunnskap om aktuell forskning, vitenskapelige tenkemåter og metoder relevant for å undersøke et avgrenset faglig tema
- har inngående kunnskap om utvikling av forskningsspørsmål og hvordan ulike forskningsdesign vil påvirke resultat og bidrag til kunnskapsutvikling/forskningsprosjekters bidrag til fagfeltet
- kan vurdere ulike kilder til kunnskap i fagfeltet og drøfte faglige problemstillinger med utgangspunkt i fagområdets historie, tradisjoner, egenart og relevante samtidsdiskurser.
Ferdigheter
studenten
- kan analysere og kritisk vurdere kunnskapsstatus, samt utvikle og begrunne forskningsspørsmål innen et avgrenset fagområde
- kan utvikle forskningsdesign til et gjennomførbart mastergradsprosjekt og begrunne forskningsmetodiske valg
- kan vurdere metodologiske muligheter i egne og andres prosjekt og hvordan disse påvirker valg i forsknings- og skriveprosessen
- kan reflektere over forskningsetiske problemstillinger knyttet til egne og andres masterprosjekt
Generell kompetanse
studenten
- kan forholde seg til et forskningsprosjekts ulike krav og former for registreringer eller godkjenninger i henhold til gjeldende lovverk
- bidra i fagfelleprosesser med konstruktiv kritikk, drøfting av valgmuligheter og samfunnsetiske perspektiver på forskning.
Læringsutbytte
Lectures and exercises. The students work both individually and in groups (either small-scale collaboration projects between two people or large-scale collaboration projects involving up to ten people). The course uses ‘active learning’ as an approach in which dynamic participation in simulations, games and discussions is expected. Lectures may also take the form of pre-recorded videos or streaming. Guest lectures may be given in the different parts of the course. Students who have actively participated in and carried out an assignment during the introduction week will have this approved as a compulsory assignment in this course. The student then needs to submit another six compulsory assignments (i.e. a total of seven).
Arbeids- og undervisningsformer
Individual written exam, 3 hours.
The exam grade can be appealed.
New/postponed exam
In case the number of students in the course is less than five, the exam will be automatically turned into an oral exam. In case of failed exam or legal absence, the student may apply for a new or postponed exam. New or postponed exams are offered within a reasonable time span following the regular exam. The student is responsible for registering for a new/postponed exam within the time limits set by OsloMet. The Regulations for new or postponed examinations are available in Regulations relating to studies and examinations at OsloMet.
In the event of a postponed examination in this course, the exam may be held as an oral exam. Oral exams cannot be appealed.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Gradert skala A - F
Vurdering og eksamen
Skoleeksamen: Ingen hjelpemidler er tillatt.
Semesteroppgave: Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Hjelpemidler ved eksamen
One internal examiner. External examiners are used periodically.
Vurderingsuttrykk
Two internal examiners. The course may be selected for grading by external examiners.
Sensorordning
Topics covered in this course:
- Introduction to sensors and actuators
- Electrochemical sensors and actuators
- Optical sensors and actuators
- Multivariate calibration using optical and electrical spectra
- Evaluation of sensors and actuators for medical and health care applications