EPN-V2

JB2230 Journalistikk i de globale krisenes tid Emneplan

Engelsk emnenavn
Journalism in times of global crises
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2025/2026
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap

Studenten

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan og hvorfor man kan bruke kreative og estetiske metoder i barnevern og sosialt arbeid

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan aktiviteter og estetiske uttrykksformer kan knyttes til menneskerettigheter og barnekonvensjon

·;;;;;;;; har kunnskap om barnevern og sosialt arbeid i et flerkulturelt perspektiv

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan estetiske læringsprosesser/metoder kan utfordre til refleksjon over egne holdninger, åpne for selvutvikling og utvide den faglige forståelsen

har kunnskap om hvordan hjelpe barn og unge til å forstå og sette ord på egne erfaringer og følelser gjennom estetiske og symbolske uttrykk

;

Ferdigheter

Studenten

·;;;;;;;; kan anvende aktiviteter for å fremme lek, læring, inkludering, mestring og deltakelse

·;;;;;;;; kan anvende kunnskap og faglig skjønn i flerkulturelle settinger for barn og unge

·;;;;;;;; kan ha forståelse for hvordan kreative og estetiske metoder kan flytte grenser og gi rom for selvrefleksjon og alternative måter å tenke / handle på

·;;;;;;;; kan samarbeide og løse oppgaver i internasjonale (flerkulturelle) og tverrprofesjonelle sammenhenger

;

Generell kompetanse

Studenten

·;;;;;;;; har kunnskap om egen kreativitet og hvordan utvikle kreative løsninger i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i barnevern og sosialt arbeid

·;;;;;;;; har kunnskap om hvordan utvikle og anvende kreative løsninger og bruke estetiske metoder i profesjonell samhandling med barn og unge i praksisfelter i barnevern og sosialt arbeid

·;;;;;;;; har kunnskap om betydningen av å kunne kommunisere på engelsk i et flerkulturelt og tverrfaglig kunnskapsområde

·;;;;;;;; har kunnskap om betydningen av samhandling med yrkesutøvere fra andre profesjoner

Forkunnskapskrav

Arbeidet skjer gjennom forelesninger, selvstudium, gruppearbeid og andre undervisningsformer etter behov.;Studentene skal i mindre grupper planlegge og gjennomføre et prosjekt hvor kreative og estetiske metoder skal brukes i arbeid med barn og unge.;Emnet gjennomføres på engelsk dersom det er studenter fra utlandet som deltar.

Læringsutbytte

Læringsutbytte

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om fagområdets praksisfelt
  • har utvidet kunnskap i kunstteori
  • har utvidet kunnskap om akademisk skriving
  • har kunnskap om problemstillinger knyttet til kunst i offentlig rom

Ferdigheter

Studenten:

  • kan anvende teori og reflektere over kunst og formidling, både skriftlig, muntlig og visuelt
  • kan formulere, strukturere og gjennomføre et prosjekt i en gitt kontekst
  • kan delta konstruktivt i praksisbedriftens virksomhet og fungere som del av et arbeidsteam
  • kan anvende undersøkende og eksperimenterende metoder i egne kunstneriske prosjekt

Generell kompetanse

Studenten:

  • kan arbeide selvstendig og kritisk
  • kan planlegge og gjennomføre varierte arbeidsoppgaver og prosjekt i tråd med etiske og opphavsrettslige forhold
  • har kjennskap til mangfold og flerkulturelle perspektiv

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende obligatoriske arbeidskrav være utført og godkjent:

Arbeidskrav, prosjekt 1. Praktisk arbeidstrening (individuelt arbeid)

  • Konstruktiv deltakelse i praksisstedets virksomhet
  • Ukentlige logger fra praksisperioden (leveres i Canvas)
  • En skriftlig praksisrapport (om lag 3000-3500 ord) der egne erfaringer fremgår og sees i sammenheng med kunstfeltet
  • En muntlig og visuell presentasjon av studentens erfaringer fra praksisstedet (på grunnlag av praksisrapporten)

Arbeidskravet vurderes til godkjent/ikke godkjent.

Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen:

Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Eksamen (prosjekt 2) består av følgende to deler:

1. Et kunstnerisk arbeid med en formidlingstekst på 200 ord (+/-10 %)

2. En akademisk tekst på 2000 ord (+/-10 %)

De to delene vurderes samlet. Eksamenresultatet kan påklages.

Fravær - ikke bestått

Studenter som på grunn av gyldig fravær ikke avlegger eksamen, eller som får vurderingen F på bacheloroppgaven, kan melde seg opp til ny/utsatt eksamen.

Ved fremstilling til utsatt eksamen skal bacheloroppgaven som ble vurdert til F til ordinær eksamen, være vesentlig forbedret/bearbeidet. Ved fremstilling til ny eksamen innleveres bacheloroppgaven etter nærmere avtale med fakultetsadministrasjonen.

Vurdering og eksamen

Svein Fuglestad

Hjelpemidler ved eksamen

Eksamen vurderes av to interne sensorer. Emnet kan bli trukket ut til ekstern sensur.

Vurderingsuttrykk

Kamilla Freyr

Sensorordning

Emnet overlapper 30 studiepoeng mot KDK3000.