Programplaner og emneplaner - Student
JB2100 Investigative Journalism Course description
- Course name in Norwegian
- Undersøkende journalistikk
- Study programme
-
Bachelor Programme in Journalism
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2019/2020
- Curriculum
-
SPRING 2020
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Studentene skal i dette emnet videreutvikle kompetansen sin innen gravejournalistikk / undersøkende metoder. Parallelt med dette skal de utvikle kunnskapen om det norske samfunnet slik at de vet hvordan det fungerer strukturelt og økonomisk.
Required preliminary courses
Emnet Redaksjonspraksis må være bestått.
Vi gjør oppmerksom på at studiet også har progresjonsbestemmelser, se programplanens generelle del om progresjonsregler.
Learning outcomes
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- undersøkende metoder/gravejournalistikk
- ulike digitale verktøy for å systematisere og presentere relevant informasjon
- ulike mediers fortrinn for å presentere undersøkende journalistikk
- det norske samfunnet: struktur og økonomiske forhold
- bruk av ulike ekspertkilder og forskningskilder i journalistikken
Ferdigheter
Studenten
- kan utvikle og analysere et større, undersøkende journalistisk prosjekt
- kan forholde seg kritisk til ekspertkilder/profesjonelle kilder/forskningskilder
- kan bruke avanserte nettsøk for å finne relevant informasjon og hente ut og analysere data fra offentlige tilgjengelige databaser og registre
- kan utnytte ulike medieplattformers fortrinn for å presentere et undersøkende prosjekt (avhengig av studentens medievalg)
- kan anvende kunnskaper om samfunnets struktur og økonomiske forhold i et undersøkende, journalistisk prosjekt
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere etisk over eget arbeid
- analysere eget og andres arbeid ut fra en samfunnsmessig kontekst
- arbeide sammen med andre om å utvikle et journalistisk krevende produkt
Teaching and learning methods
Det legges opp til stor grad av studentaktiv læring. Undervisningen er organisert med forelesninger og seminarundervisning. Studentene skal løse både gruppeoppgaver og individuelle oppgaver, med gjennomganger og presentasjon.
Undervisning om bruk av ekspertkilder og forskningskilder kan bli gitt i sammenheng med emnet JB2900.
Course requirements
Studentene skal gjennomføre et gruppeprosjekt. Gruppeprosjektet skal resultere i en medieproduksjon, som er et journalistisk gravearbeid. Det er tre arbeidskrav i tilknytning til gruppeprosjektet:
- Prosjektskisse, der hensikten er at studentene viser at de har forstått hva undersøkende journalistikk er, samt at de kan anvende denne kunnskapen i et konkret graveprosjekt.
- Teori-/analyseoppgave, der hensikten er at studentene skal analysere deler av sitt eget gruppeprosjekt i lys av samfunnskunnskap.
- En muntlig presentasjon av resultatene av prosjektet, der hensikten er å få praktisk trening i gruppepresentasjon.
I tillegg er det et obligatorisk arbeidskrav i form av en gruppepresentasjon knyttet til undervisning om forskning og eksperter i journalistikken. Dersom denne undervisningen gis i tilknytning til emnet JB2900, skal arbeidskravet løses da. Hensikten med dette arbeidskravet er å bevisstgjøre studentene på bruken av slike kilder.
Arbeidskravene må være godkjent for at studentene skal kunne gå opp til eksamen. Studenter som ikke får oppgaven godkjent på første forsøk, kan levere omarbeidet versjon en gang.
De journalistiske arbeidene leveres i det mediet studenten velger og skal kunne publiseres i nettavisa Journalen. Informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene framgår av emnebeskrivelsen, som gjøres elektronisk tilgjengelig for studentene ved emnestart. For utfyllende opplysninger om arbeidskrav, se programplanen.
Assessment
Student BEST - Better and systematic team training is a teaching program in collaboration between the nursing, radiography, bioengineering and paramedic education, specialisation in anesthesia nursing (master) at OsloMet and the medical education at University of Oslo. The learning program uses simulation in teams and is used as a training method in receiving and stabilising trauma. The main focus is communication and interaction in an interprofessional group.
The interdisciplinary teaching programme is in the 3rd year of study and the students will follow the prior knowledge requirement for the other courses - Passed 1 year, SYKK/SYKP2100, SYKK / SYKP-PRA21 and PRA30 - to be able to participate here.*
* For year group 2022 at OsloMet, passed the first year of study, SYKK/SYKPPRA20, SYKK/SYKP1060, SYKK/SYKP200 and SYKK/SYKPPRA30.
Permitted exam materials and equipment
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Grading scale
After completing the course, the student is expected to have achieved the following learning outcomes defined in terms of skills and competence:
Skills
The student
- can apply professional knowledge to contribute to collaboration in an interdisciplinary team
Competence
The student
- can assess their own professional role in an interdisciplinary context
Examiners
The teaching program lasts one week, but each student only participates for 2 days. The learning activities are carried out in interprofessional student groups and take place at the SF unit at OsloMet (students nursing Pilestredet in Pilestredet and students nursing Kjeller at Kjeller).