Studieinfo emne JB1640 2024 HØST
JB1640 Journalistrollen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- Studieprogram
-
Bachelorstudium i journalistikk
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Timeplan
- Programplan
- Emnehistorikk
-
Innledning
Emnet er en innføring i journalistrollen og journalistikkens betydning for et demokratisk samfunn. Studentene lærer mer om kjernebegreper i den journalistiske arbeidsprosessen, som kildekritikk, etikk og uavhengighet. De blir kjent med arbeidsrutinene i journalistiske redaksjoner og lærer om strukturene som omgir journalistikken, blant annet medielovgiving og opphavsrett.
Undervisningsspråket er norsk.
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
-
presseetikk
-
kildekritikk og kildearbeid
-
journalistrollen i et demokratisk samfunn
Ferdigheter
Studenten
-
kan gjøre presseetiske vurderinger
-
kan vurdere andres journalistikk kritisk
Generell kompetanse
Studenten
-
kan vurdere og reflektere over egen integritet som journalist
-
kan orientere seg i nyhetsbildet og samfunnsdebatten
-
har grunnleggende innsikt i hvordan en redaksjon fungerer
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
-
individuell pensumlesing
-
forelesninger i plenum
-
nyhetsproduksjon i redaksjonsgrupper
-
individuell og gruppebasert oppgaveløsning
Emnet har to læringsmapper (mappeleveringer) knyttet til redaksjonsarbeid:
-
Mappe 1: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid med varighet opp mot en uke. Individuell metoderapport.
-
Mappe 2: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid med varighet opp mot en uke. Individuell metoderapport.
I de praktiske oppgavene mappeleveringene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart. Studenter som ikke leverer læringsmapper mister retten til å få tilbakemelding.
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
Det er obligatorisk å delta på det praktiske redaksjonsarbeidet. Formålet med redaksjonsarbeidet er å gi studentene praktisk trening og erfaring med å arbeide som journalister i en redaksjon.
Ved fravær over 20 prosent, mister studenten eksamensretten.
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.
Mappa gis en samlet karakter.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A – F.
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer, der en av sensorene er ekstern. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.