Programplaner og emneplaner - Student
JB1640 Journalistrollen Emneplan
- Engelsk emnenavn
- The Role of the Journalist
- Omfang
- 10.0 stp.
- Studieår
- 2024/2025
- Emnehistorikk
-
- Pensum
-
VÅR 2025
- Timeplan
- Programplan
-
Innledning
Emnet er en innføring i journalistrollen og journalistikkens betydning for et demokratisk samfunn. Studentene lærer mer om kjernebegreper i den journalistiske arbeidsprosessen, som kildekritikk, etikk og uavhengighet. De blir kjent med medielovgiving og opphavsrett, og de skal produsere litt mer omfattende journalistiske saker enn i første semester, blant annet i forbindelse med live-sendinger.
Undervisningsspråket er norsk.
-
Forkunnskapskrav
Ingen forkunnskapskrav.
-
Læringsutbytte
Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har kunnskap om
- kildekritikk og kildearbeid
- journalistrollen i et demokratisk samfunn
- har kunnskap om juss og presseetikk
Ferdigheter
Studenten
- kan gjøre presseetiske vurderinger
- kan vurdere andres journalistikk kritisk
- kan gjennomføre live-sendinger
Generell kompetanse
Studenten
- kan vurdere og reflektere over egen integritet som journalist
- kan orientere seg i nyhetsbildet og samfunnsdebatten
-
Arbeids- og undervisningsformer
Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter:
- individuell pensumlesing
- forelesninger i plenum
- nyhetsproduksjon og live-sendinger i redaksjonsgrupper
- individuell og gruppebasert oppgaveløsning
Emnet har tre læringsmapper (mappeleveringer) knyttet til redaksjonsarbeid:
- Mappe 1: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid med varighet opp mot en uke. Individuell metoderapport.
- Mappe 2: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid med varighet opp mot en uke. Individuell metoderapport.
- Mappe 3: Direktesending/direkterapportering. Studentene fyller ulike roller: Research, programleder, lage innslag, teknikk, strømming, lansering m.m.
I de praktiske oppgavene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart.
I den praktiske produksjonen vil det også inngå gruppegjennomganger. Studenter som ikke leverer læringsmapper og/eller møter på gjennomganger, mister retten til å få tilbakemelding.
-
Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter
For å sikre studentenes læringsutbytte er det er obligatorisk å delta på 80 prosent av forelesningene og det praktiske redaksjonsarbeidet. Formålet med redaksjonsarbeidet er å gi praktisk og teoretisk øvelse og refleksjon.
Ved fravær over 20 prosent mister studenten eksamensretten. I enkelte tilfeller kan faglærer gjøre en individuell vurdering av om kompensasjon er mulig.
-
Vurdering og eksamen
Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to produksjoner fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.
Mappa gis en samlet karakter.
Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5
Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang.
-
Hjelpemidler ved eksamen
Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.
-
Vurderingsuttrykk
Gradert skala A – F.
-
Sensorordning
Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene.
Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer, der en av sensorene er ekstern. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.