EPN

JB1640 Journalistrollen Emneplan

Engelsk emnenavn
Studieprogram
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2024/2025
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet er en innføring i journalistrollen og journalistikkens betydning for et demokratisk samfunn. Studentene lærer mer om kjernebegreper i den journalistiske arbeidsprosessen, som kildekritikk, etikk og uavhengighet. De blir kjent med arbeidsrutinene i journalistiske redaksjoner og lærer om strukturene som omgir journalistikken, blant annet medielovgiving og opphavsrett.  

Undervisningsspråket er norsk. 

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav. 

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: 

Kunnskap 

Studenten har kunnskap om 

  • presseetikk 

  • kildekritikk og kildearbeid 

  • journalistrollen i et demokratisk samfunn 

 

Ferdigheter 

Studenten 

  • kan gjøre presseetiske vurderinger 

  • kan vurdere andres journalistikk kritisk 

 

Generell kompetanse 

Studenten 

  • kan vurdere og reflektere over egen integritet som journalist 

  • kan orientere seg i nyhetsbildet og samfunnsdebatten 

  • har grunnleggende innsikt i hvordan en redaksjon fungerer 

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen er en blanding av forelesninger og studentaktive læringsformer. Studentene arbeider på følgende måter: 

  • individuell pensumlesing 

  • forelesninger i plenum  

  • nyhetsproduksjon i redaksjonsgrupper 

  • individuell og gruppebasert oppgaveløsning

 

Emnet har to læringsmapper (mappeleveringer) knyttet til redaksjonsarbeid: 

  • Mappe 1: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid med varighet opp mot en uke. Individuell metoderapport.  

  • Mappe 2: Redaksjonsarbeid (intern praksis). Hver student produserer flermediale nyheter for utdanningens nettavis og sosiale medier. Minst en lengre periode sammenhengende flermedialt redaksjonsarbeid med varighet opp mot en uke. Individuell metoderapport. 

 

I de praktiske oppgavene mappeleveringene vil omfanget variere ut fra hvilke medietyper eller kombinasjoner av disse studenten velger. Omfang vil spesifiseres i oppgavetekster eller individuelt i samarbeid med faglærer. Mer informasjon om innhold og tidsfrister for oppgavene finnes i undervisningsplanen, som er elektronisk tilgjengelig ved emnestart. Studenter som ikke leverer læringsmapper mister retten til å få tilbakemelding.  

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det er obligatorisk å delta på det praktiske redaksjonsarbeidet. Formålet med redaksjonsarbeidet er å gi studentene praktisk trening og erfaring med å arbeide som journalister i en redaksjon.  

Ved fravær over 20 prosent, mister studenten eksamensretten.  

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er en individuell mappeinnlevering bestående av minst to nyhetssaker fra redaksjonsarbeidet inkludert et refleksjonsnotat på 4-6 sider. Omfanget av arbeidene i mappa spesifiseres i undervisningen.  

 

Mappa gis en samlet karakter.  

 

Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri / Verdana 12 pkt. Linjeavstand: 1,5  

 

Ved strykkarakter må alle delene av mappen leveres på nytt. En student kan ved ikke bestått levere omarbeidet versjon av mappen til sensur én gang. 

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges. 

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A – F. 

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av besvarelsene. 

Et uttrekk på minst 25 % av besvarelsene sensureres av to sensorer, der en av sensorene er ekstern. Karakterene på disse samsensurerte besvarelsene skal danne grunnlag for å fastsette nivå på resten av besvarelsene.