EPN-V2

JB1300 Flermedial nyhetsjournalistikk 1 Emneplan

Engelsk emnenavn
Multimedia News Journalism 1
Studieprogram
Bachelorstudium i fotojournalistikk
Bachelorstudium i journalistikk
Omfang
20.0 stp.
Studieår
2019/2020
Emnehistorikk

Innledning

Se fagplanen.

Forkunnskapskrav

Arbeidskravene er ment å bidra til å kvalitetssikre at studentene har kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse knyttet til emne 2. Retten til å avlegge eksamen forutsetter godkjente arbeidskrav og deltakelse i bestemte faglige aktiviteter. Følgende arbeidskrav må være godkjent før avsluttende eksamen kan avlegges:

  • Arbeidskrav 1 emne 2: En skriftlig oppgaveinnlevering knyttet til matematiske og/eller fagdidaktiske emner. Programmering eller IKT som hjelpemiddel skal være en del av arbeidskravet. Omfang tilsvarende tilsvarende 2000 ord +/- 10 %. Individuell innlevering.
  • Arbeidskrav 2 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Det kan i tillegg innebære muntlig framlegg på ca. 20 minutter (faglærerne presiserer). Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 3 emne 2: Ett skriftlig oppdrag knyttet til gjennomføring av observasjon og/eller undervisning av elever. Omfang ca. 5000 ord +/- 10 %. Gruppeinnlevering.
  • Arbeidskrav 4 emne 2: Krav om deltakelse i undervisningen (som beskrevet under avsnittet «Arbeidskrav» i den innledende delen av fagplanen).

Læringsutbytte

Individuell muntlig eksamen på ca. 30 minutter.

Ny/utsatt eksamen

Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ved ordinær eksamen.

Arbeids- og undervisningsformer

Ingen.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Det benyttes to interne sensorer. En tilsynssensor er tilknyttet emnet, i henhold til retningslinjer for oppnevning og bruk av sensorer.

Vurdering og eksamen

Utvidelser av tallområdet:

  • Brøk, rasjonale tall, negative tall og irrasjonale tall
  • Elevers utfordringer med utvidelsene av tallområdet

Begrunnelse, argumentasjon og bevis:

  • Potensialet for arbeid med holdbar argumentasjon i grunnskolen
  • Ulike bevis innen algebraisk tenkning og tallteori

Didaktiske temaer som behandles spesielt i dette emnet

  • Undersøkende virksomhet
  • Teorier om lærerkompetanse i matematikk
  • Vurdering og kartlegging
  • Vurdering av digitale læringsressurser for matematikk
  • Diagnostisk undervisning
  • Didaktisk planlegging

Hjelpemidler ved eksamen

Ingen hjelpemidler tillatt.

Vurderingsuttrykk

Eksamensbesvarelsen får en bokstavkarakter fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Sensorordning

Alle besvarelser vurderes av minst én sensor. Et uttrekk på minst 25 prosent av besvarelsene sensureres av ekstern sensor.