EPN-V2

INP6200 Læringsledelse, mangfold og inkludering Emneplan

Engelsk emnenavn
Management of Learning, Multiplicity and Inclusion
Studieprogram
Innovasjonspedagogikk og læringsledelse i yrkesfag
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2024/2025
Emnehistorikk

Innledning

Dette er et emne der grensene mellom kunst og design undersøkes. Studentene velger seg et allerede eksisterende tredimensjonalt objekt, for eksempel en gjenstand, fra design- eller kunsthistorien. Denne gjenstanden undersøkes gjennom tegning ved bruk av digital programvare. Videre skal studenten finne frem til relevant teori om objektet som er valgt.

Forkunnskapskrav

Etter å ha gjennomført dette emnet, har studenten følgende læringsutbytte definert i form av kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • skal ha innsikt i nyere tids design- og kunsthistorie

Ferdigheter

Studenten

  • kan orientere seg i kildeutvalg og vurdere kilder kritisk
  • kan reflektere over og drøfte ulike synspunkter på kunst og design
  • kan visualisere og formidle et valgt objekt ved bruk av digital programvare
  • kan presentere og formidle et budskap skriftlig og visuelt gjennom hensiktsmessig lay-out

Generell kompetanse

Studenten

  • har forståelse for samspillet mellom teori og praksis
  • skal kunne anvende relevant programvare

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har

  • bred kunnskap om å lede læringsprosesser i et flerkulturelt mangfold i opplæringsvirksomheter
  • bred kunnskap og forståelse for hvordan endrings- og utviklingsarbeid kan fremme utvikling av yrkesfagene i en mangfoldig elevgruppe
  • bred kunnskap om kjønn og flerkulturalitet, andre kulturidentiteter
  • forståelse av ungdoms- og yrkesidentiteter på ulike læringsarenaer

Ferdigheter

Studenten kan

  • lede innovative og inkluderende læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
  • veilede og lede konflikthåndtering og skape et inkluderende læringsmiljø
  • lede læring ved utvikling av nye læringsarenaer

Generell kompetanse

Studenten kan

  • reflektere over etiske utfordringer og skolens verdivalg i møte med en mangfoldig elevgruppe
  • i samarbeid med kolleger være opptatt av hvordan skolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling
  • være en del av skolens profesjonelle læringsfellesskap
  • anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med inkludering og mangfold

Innhold

Emnet overlapper 10 studiepoeng mot KDK1200.

Arbeids- og undervisningsformer

For å fremstille seg til eksamen må følgende arbeidskrav være innfridd:

  • Deltakelse ved midtveisseminar der studenten gir en presentasjon av sitt prosjekt. Det legges vekt på god språkføring og oversiktlig fremstilling med digitalt verktøy.
  • Obligatorisk tilstedeværelse i undervisningen. Studenten kan ikke ha mer enn 20 prosent fravær fra undervisning i emnet.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:

1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til læringsledelse med inkludering og mangfolds-problematikk på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen.

2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra utviklingsarbeidet i læringsledelse med fokus på inkludering og mangfold, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 1800 ord.

Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.

Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.

For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplanen.

Vurdering og eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler for kildehenvisning følges.

Hjelpemidler ved eksamen

Bestått-Ikke bestått

Vurderingsuttrykk

En sensor. Ekstern sensor brukes jevnlig.

Sensorordning

Birte Brekketo

Opptakskrav

Anbefalte forkunnskaper er KDK1300 Innføring i kunstfaglige prosesser, KDK1400 Kunst og formidling i digitale medier, KDK1500 Eksperimenteringer og motsetninger, KDK1600 Grunnleggende innføring i kunstformidling