Programplaner og emneplaner - Student
INP6200 Management of Learning, Multiplicity and Inclusion Course description
- Course name in Norwegian
- Læringsledelse, mangfold og inkludering
- Study programme
-
Innovation Education and management of learning in Vocational subjects
- Weight
- 15.0 ECTS
- Year of study
- 2020/2021
- Curriculum
-
SPRING 2021
- Schedule
- Programme description
- Course history
-
Introduction
Emne 2: INP6200 Læringsledelse, mangfold og inkludering (15 studiepoeng).
Management of Learning, Multiplicity and Inclusion.
Dagens og framtidens skole har en bredt sammensatt elevgruppe, noe som stiller store krav til lærernes tilrettelegging og ledelse av gode læringssituasjoner for elevene. Mangfoldet kan omhandle kjønn, flerkulturalitet, ungdomsidentitet, funksjonsevne, sårbarhet, sosiale forhold og ulike læreforutsetninger. Emnet vektlegger hvordan gode læringssituasjoner kan tilrettelegges slik at alle elever kan møtes på en verdig måte og ha mulighet til å delta i gode læringsfellesskap. Emnet skal gi yrkesfaglærerne innsikt i og mulighet til å utvikle og nyttiggjøre alternative læringsarenaer med utgangspunkt i elevens individuelle behov og i forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning.
Required preliminary courses
Opptak på programmet.
Learning outcomes
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten har
- bred kunnskap om å lede læringsprosesser i et flerkulturelt mangfold i opplæringsvirksomheter
- bred kunnskap og forståelse for hvordan endrings- og utviklingsarbeid kan fremme utvikling av yrkesfagene i en mangfoldig elevgruppe
- bred kunnskap om kjønn og flerkulturalitet, andre kulturidentiteter
- forståelse av ungdoms- og yrkesidentiteter på ulike læringsarenaer
Ferdigheter
Studenten kan
- lede innovative og inkluderende læreprosesser i en mangfoldig elevgruppe
- veilede og lede konflikthåndtering og skape et inkluderende læringsmiljø
- lede læring ved utvikling av nye læringsarenaer
Generell kompetanse
Studenten kan
- reflektere over etiske utfordringer og skolens verdivalg i møte med en mangfoldig elevgruppe
- i samarbeid med kolleger være opptatt av hvordan skolens praksis bidrar til elevenes læring og utvikling
- være en del av skolens profesjonelle læringsfellesskap
- anvende forskningsbasert kunnskap i sitt arbeid med inkludering og mangfold
Content
Arbeidskrav
Arbeidskrav består av fem arbeider i gruppe, og er knyttet til faglige og didaktiske tema. Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
- To arbeidskrav inkluderer planlegging, gjennomføring av et arbeid med elever (for eksempel observasjon, samtale, undervisning) og drøfting opp mot nyere forskning. Omfang: 5000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
- To arbeidskrav fokuserer og går videre på problemstillinger og faglige temaer som blir tatt opp og drøftet i samlingene. Omfang: 3000 ord (+/- 10%) per besvarelse.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav, se programplanen.
Faglig aktivitet med krav om deltakelse
Samlinger er obligatoriske. En sentral del av læringsutbyttet på samlingene er knyttet til drøftinger og erfaringsutveksling mellom studentene. Denne typen læring kan bare tilegnes ved tilstedeværelse og deltakelse. Studenter med mer enn 20 prosent fravær fra samlingene får ikke avlegge eksamen. Gyldig fravær dokumentert med for eksempel sykemelding, gir ikke fritak for kravet om deltakelse.
Teaching and learning methods
Se punkt om arbeids- og undervisningsformer i programplanen.
Course requirements
Følgende to arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan avlegges:
1. Studentene skal i grupper på to til fire studenter utforme utviklingsmål knyttet til læringsledelse med inkludering og mangfolds-problematikk på egen arbeidsplass og lage en plan for hvordan de skal arbeide med dette gjennom studieperioden. Arbeidskravet dokumenteres med en digital presentasjon. Omfang: om lag 12 minutters varighet, der tekst bilder og eventuelt film er dokumentasjonsformen.
2. I grupper på to til fire studenter skal studentene dele erfaringer fra utviklingsarbeidet i læringsledelse med fokus på inkludering og mangfold, og drøfte ny innsikt og oppdagelser som kan være nyttige å dele med andre kollegaer på egen arbeidsplass. Deretter skal de presentere relevante erfaringer, ny innsikt og oppdagelser for kollegaer på egen arbeidsplass. Arbeidskravet dokumenteres med et individuelt skriftlig refleksjonsnotat. Dokumentasjonen har et omfang på om lag 1800 ord.
Arbeidskrav som ikke blir godkjent kan omarbeides én gang.
Det er krav om 80 % deltakelse for å kunne gå opp til eksamen. Fravær som overskrider 20 % medfører at studenten ikke får avlegge eksamen.
For utfyllende informasjon om arbeidskrav og krav om tilstedeværelse, se programplanen.
Assessment
Avsluttende vurdering er en individuell prosjekteksamen. Prosjekteksamen består av en fagtekst om eget utviklings-/innovasjonsarbeid. Teksten skal skrives etter gitte kriterier. I teksten skal det anvendes relevant teori. Arbeidet gjøres individuelt, omfang 3000 ord (+/- 10%) + litteraturliste og eventuelle vedlegg. Arbeid med prosjekteksamen foregår gjennom hele emnet. Innlevering av besvarelsen er ved avslutning av emnet.
Ny/utsatt eksamen
Ny/utsatt eksamen gjennomføres som ordinær eksamen. Ved karakteren F kan det leveres omarbeidet versjon av hjemmeeksamen én gang. Ved senere forsøk og ved forbedring av karakter må det utformes ny oppgave.
Studentens rettigheter og plikter ved ny/utsatt eksamen framgår av forskrift om studier og eksamen ved OsloMet. Studenter er selv ansvarlige for å melde seg opp til eventuell ny/utsatt eksamen.
Permitted exam materials and equipment
Sentrale temaer i emnet Profesjonsutvikling og forskningsperspektiver på matematikklærerens yrkesutøvelse er teorier om og forskning på matematikklærerens kunnskap og den gode matematikklærer. Forskning på egen praksis vil være sentralt.
Grading scale
Opptak til programmet.
Undervisningen i emne 1 og 2 går parallelt.
Examiners
Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Studenten
- har kunnskap om profesjonen som gjør en i stand til å håndtere spørsmål knyttet til skolefaget matematikk på en faglig og forskningsmessig forsvarlig måte
- ar inngående kunnskap om teoretiske perspektiver rundt ideen om ¿den gode matematikklærer¿
- har omfattende kunnskap om aksjonsforskning, i form av forskning på egen praksis
Ferdigheter
Studenten
- skal kunne reflektere kritisk rundt ideen om ¿den gode matematikklærer¿
- skal kunne planlegge og gjennomføre et aksjonsforskningsprosjekt knyttet til egen matematikkundervisning
Generell kompetanse
Studenten
- kan analysere og kritisk vurdere faglige, profesjonsetiske og utdanningspolitiske problemstillinger
- kan arbeide selvstendig med å videreutvikle egen kompetanse og justere egen praksis
Admission requirements
Undervisningen i emne 1 og emne 2 utgjør til sammen tre samlinger i høstsemesteret og tre samlinger i vårsemesteret. Den første samlingen går over tre dager, og de resterende over to dager. Samlingene er obligatoriske. Studentene forventes å delta aktivt i samlingene og å ta ansvar for egen læring. Universitetets digitale læringsplattform vil bli benyttet. Studentene arbeider i grupper gjennom hele studieåret. Se programplanen for utfyllende informasjon.
Praksis
Studiet inkluderer ikke veiledet praksisopplæring.