EPN

INKL6000 Inkludering på arbeidsplassen - helhetlig oppfølging av mennesker med sammensatte behov Emneplan

Engelsk emnenavn
Inclusion in the workplace – a holistic approach to people with comprehensive needs
Studieprogram
Inkludering på arbeidsplassen - helhetlig oppfølging av mennesker med sammensatte behov
Omfang
15.0 stp.
Studieår
2021/2022
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Kunnskap om endringsprosesser med mål om økt arbeidsdeltagelse er blitt et stadig mer sentralt kompetanseområde for både offentlige og private aktører, som arbeider med mennesker som av ulike årsaker er ekskludert fra arbeidslivet. Hva som kreves for å følge opp brukere med sammensatte utfordringer enten det er psykisk helse, lærevansker, eller utviklingshemming i en arbeidsinkluderingsprosess, er det gjennomgående temaet for kurset. Kommunikasjonsferdigheter og relasjonsbygging til arbeidssøkere, arbeidsgiver og andre aktuelle samarbeidspartnere med fokus på å fremme motivasjon og vekst er sentrale kunnskapsområder det blir undervist i.

Ferdighetstrening med fokus på hvordan et slikt endringsarbeid kan praktiseres er et sentralt pedagogisk virkemiddel i dette emnet.

Emnet bygger på de faglige tilnærmingsmåtene som vektlegger ordinært arbeid som mål og middel i arbeidsinkludering («place - train»). Det er anbefalt å ha kjennskap til Supported Employment og femtrinnsprosessen på forhånd.

Helhetlig oppfølging i arbeidsinkludering krever kunnskap om:

Endringsprosessers dynamikk, mestringsstrategier i lys av empowermenttenkning, en salutogen forståelsen av helse, tverrfaglig samarbeid, arbeidsgiverperspektivet på arbeidsinkludering og arbeidsinkludering i et samfunnsperspektiv. I tillegg blir det undervist i relevant kunnskap innen jussen slik som: Midlertidig og fast ansettelse, prøvetidsordninger og taushetsplikt.

Undervisningen er lagt opp med forelesninger, diskusjon- og refleksjonsgrupper og praktisk trening der studentene får mulighet til å øve på kommunikasjonsferdigheter. Denne ferdighetstreningen gir anledning til å omsette teori i praksis, samtidig som studentene blir bevisst på hvordan tilbakemelding kan gis på en konstruktiv måte.

Emnet passer godt som påbygging til emnet Supported Employment

Anbefalte forkunnskaper

Anbefalt forkunnskap er kjennskap til Supported Employment og femtrinnsprosessen.

Forkunnskapskrav

Ingen forkunnskapskrav.

Læringsutbytte

Studenten skal etter å ha fullført emnet, ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten har kunnskap om

  • forhold som på individ-, system- og samfunnsnivå hemmer eller fremmer inkludering og tilknytning til arbeidsliv og utdanning for personer med ulike behov,

  • endringsprosessers dynamikk,

  • mestringsfremmende prosesser i lys av empowermenttenkning,

  • en salutogene forståelsen av helse,

  • arbeidsgiverperspektivet i ansettelses- og inkluderingsprosessert,

  • relevante lovverket knyttet til arbeidsinkludering for eksempel taushetsplikt og hvilket ansvar arbeidsgiver påtar seg ved ansettelse, og

  • tverrfaglig og tverretatlig samarbeid i arbeidsinkluderingsprosesser.

Ferdigheter

Studenten

  • kan drive endringsprosesser med fokus på å etablere eller opprettholde arbeidsforhold for mennesker med sammensatte utfordringer,

  • kan anvende faglig kunnskap for å bistå i relasjonen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver,

  • evner å tilpasse sine arbeidsmåter til personers forutsetninger, livssituasjon og erfaringsbakgrunn,

  • kan kommunisere på måter som fremmer mestring, og

  • kan tilegne seg ny kunnskap og forskning på inkluderingsfeltet.

Generell kompetanse

Studenten

  • har innsikt i faglige og etiske utfordringer knyttet til arbeid med økt arbeidsdeltakelse av for mennesker med sammensatte utfordringer, og

  • kan anvende faglig kunnskap og metoder i målrettet inkluderingsarbeid og kan reflektere over egen rolle og eget faglig ståsted.

Arbeids- og undervisningsformer

Undervisningen vil veksle mellom forelesninger, seminar og studentaktive læringsformer.

Undervisningen er organisert som samlingsbasert undervisning over ett semester. Undervisningsblokkene omfatter 3 samlinger på 2 dager hver.

Studiet benytter to arenaer for læring; Universitetet og arbeidsplassen. Det er en fordel at studentene jobber med relevante problemstillinger på egen arbeidsplass parallelt med undervisningen.

Arbeidsmåter som benyttes er forelesninger, gruppearbeid og trening i sentrale ferdigheter. Noe av undervisningsmaterialet vil foreligge elektronisk i form av blant annet e-forelesninger som det forventes at studentene setter seg inn imellom samlingene. Det legges vekt på refleksjon over egen praksis. Arbeidsformene skal bidra til studentenes faglige og personlige utvikling og økt refleksjonsnivå.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

For å kunne framstille seg til eksamen må studenten ha følgende godkjente arbeidskrav:

Arbeidskrav 1: Det skal leveres ett individuelt skriftlig arbeidskrav på ca. 3 sider som studenten jobber med mellom samlingene. Nærmere informasjon om innhold og formkrav vil bli gitt i Canvas. Studentgruppen deles inn i par som skal lese og gi skriftlig tilbakemelding på hverandres arbeidskrav. Kopi av den skriftlige tilbakemeldingen sendes emneansvarlig innen nærmere angitt frist.

Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Dersom arbeidskravet ikke blir godkjent, gis det anledning til å kunne levere én forbedret versjon innen angitt frist.

Obligatorisk aktivitet må være gjennomført og godkjent innen fastlagt frist for at studenten skal kunne framstille seg til eksamen. Det kreves 80 % tilstedeværelse. Ved fravær utover 20 % må studenten levere inn et alternativt arbeidskrav. Ved fravær utover 25 % mister studenten retten til å framstille seg til eksamen. Med relativt få undervisningsdager er krav om tilstedeværelse begrunnet i prosessundervisning og viktigheten av å reflektere sammen.

Vurdering og eksamen

Eksamen i emnet er hjemmeeksamen over en periode på 4 dager. Besvarelsen skal ha et omfang på 10 sider / 23 000 tegn inkludert mellomrom. Skrifttype og skriftstørrelse: Arial / Calibri 12pkt. Linjeavstand: 1,5.

Hjelpemidler ved eksamen

Alle hjelpemidler er tillatt så lenge regler om kildehenvisning følges.

Vurderingsuttrykk

Gradert skala A-F.

Sensorordning

Det benyttes intern og ekstern sensor til sensurering av alle besvarelsene.

Opptakskrav

Emnet retter seg bredt mot yrkesutøvere innen inkluderingsfeltet, både offentlige og private aktører. Dette kan være ansatte i NAV, jobbspesialister, tiltaksarrangører, men er også relevant for ansatte i skole, slik som rådgivere.

Opptakskrav er bachelorgrad eller tilsvarende grad. For rangeringsregler vises det til forskrift om opptak til studier ved OsloMet - storbyuniversitetet.

Emneansvarlig

Michaela Nilsen