EPN-V2

IFHB1000 Subjects of Professions 1 (didactics and pedagogy) and Physical Activity Skills 1A Course description

Course name in Norwegian
Profesjonsfag 1 og aktivitetslære 1A
Study programme
Bachelor Programme in Athletic Sports, Outdoor Life and Health
Bachelor's Programme: Teacher Education in Physical Education and Sport
Weight
20.0 ECTS
Year of study
2018/2019
Course history

Introduction

Profesjonsfag 1 skal gi en innføring i pedagogiske og didaktiske problemstillinger i kroppsøvingsfaget. Dette er studentenes første møte med pedagogikk og fagdidaktikk. Det blir lagt vekt på å gi de en innføring i planlegging av kroppsøvingsundervisning, samt utvikle en refleksjon hos studenten rundt legitimeringen av kroppsøvingsfaget. Studentene vil få en innføring i pedagogisk teori med vekt på lærer-elev relasjon, klasseledelse og profesjonsetikk.

Aktivitetslære er læren om aktivitetene og om praktisk metodisk kunnskap og ferdigheter knyttet til kroppsøving og idrettsfag. Aktivitetslære 1A består av friluftsliv, der studentene skal få en innføring i et tradisjonelt friluftsliv i ulike naturmiljø. Sentralt i friluftsliv står opplevelse, oppdagelse, utforsking og mestring i samhandling med og i natur. Studentene skal gjennom studiet kunne integrere kunnskap fra profesjonsfag og basisfag for å kunne planlegge, veilede og vurdere friluftslivsopplegg for ulike grupper i ulike naturmiljø.

Required preliminary courses

Ingen forkunnskapskrav.

Learning outcomes

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert som kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om innholdet i og begrunnelsene for de sentrale styringsdokumentene som regulerer skolens virksomhet og om utfordringer knyttet til de praktiske og estetiske fagene
  • har kunnskap om barn og unges utvikling og læring i ulike sosiale, språklige, religiøse og kulturelle kontekster
  • har kunnskap om klasseledelse og samarbeid med elever,
  • har kunnskap om skolens og aktuelle skolefags historiske utvikling

FERDIGHETER

Studenten

  • kan analysere læreplaner og begrunne valg av mål, innhold, arbeidsmåter og vurderingsformer med utgangspunkt i pedagogisk og fagdidaktisk teori og praksis i grunnskolen
  • kan integrere kunnskap fra fagdidaktikk og basisfag for å begrunne egne valg i formidling av leik, idrett, dans, friluftsliv og nye alternative bevegelsesaktiviteter
  • kan vurdere elevenes måloppnåelse med og uten karakter, og begrunne vurderingene og gjennomføre læringsrettede tilbakemeldinger og framovermeldinger
  • kan legge til rette for kreative prosesser i forbindelse med elevenes læring
  • kan mestre et enkelt friluftsliv i ulike naturmiljø
  • kan ivareta elevers sikkerhet i ulike aktiviteter og bevegelsesmiljø, samt utføre livbergende førstehjelp

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og kritisk vurdere undervisning i kroppsøving og idrettsfag ut fra lovverk, gjeldende læreplaner og profesjonsetiske krav
  • kan kommunisere og analysere profesjonsetiske dilemmaer og utfordringer med kolleger
  • kan gjøre rede for lærerrollens utvikling
  • kan legge til rette for fysisk aktivitet i gode læringsmiljø for barn, unge og voksne med vekt på opplevelse, mestring, samhandling og kommunikasjon
  • kan stimulere til forståelse av demokrati og til demokratisk deltakelse og treffe begrunnede verdivalg

Content

Profesjonsfag 1

Sentrale temaer:

Profesjonsfag 1 er bygd opp rundt tre overbyggende temaer som skal gi studentene en god innføring i sentrale fagdidaktiske temaer, bidra til refleksjon rundt fagets formål og skape økt innsikt i de læringsprosessene som utspiller seg i kroppsøvingsundervisningen.

Kroppsøvings - et lærings- og dannelsesfag Kroppsøving er et obligatorisk og allmenndannende fag og studentene må derfor kunne reflektere over fagets legitimering, dets rolle i skolen og i samfunnet for øvrig, og ifra et faglig perspektiv kunne gjøre seg opp en formening om hva man ønsker å oppnå gjennom undervisningen i faget. Fagets læringsfremmende aspekt blir spesielt vektlagt, og studentene vil bli godt kjent med innholdet i begrepene allmenndannelse, physical literacy og kroppslig dannelse.

Lærerrollen i kroppsøving Kroppsøvingsfagets egenart gjør at det stilles spesifikke krav til utøvelsen av lærerrollen generelt og klasseledelse spesielt. Studentene vil også få en grundig innføring i planlegging og gjennomføring av kroppsøvingsundervisning, med utgangspunkt i gjeldende læreplan dokumenter. Undervisningen vil også legge vekt på at studentene skal tilegne seg kunnskap til å kunne vurdere elevers læring og utvikling i faget, og bli kjent med begrepene vurdering for læring og vurdering av læring .

Kropp og læring I faget kroppsøving står kroppen naturlig nok sentralt, og gjennom undervisningen skal studentene få utvidet sin forståelse av kroppen og dens rolle (som erfaringsmedium) i forbindelse med ulike læringsprosesser. De skal også få kjennskap til relevante teorier som setter kroppslig læring i sentrum, og som forklarer læringsprosessene i forbindelse med utvikling av motoriske ferdigheter. Leik som pedagogisk metode blir også belyst i undervisningen.

Aktivitetslære 1A - Friluftsliv

Sentrale temaer: I 1. studieår er friluftslivundervisningen knyttet opp mot to ulike turer. Tidlig på høsten i 1. semester er det lagt opp til en hel uke med vekt på sjøfriluftsliv, der livet i fjæra, mat fra sjøen og leik i naturen er sentrale temaer. I 2. semester er det lagt opp til en tredagers vintertur i nærområdet, der etablering av leir, ledelse av grupper på tur og orientering er de læringsmålene som vektlegges.

Teaching and learning methods

I både profesjonsfaget og i aktivitetslære blir det vektlagt å variere mellom ulike arbeids- og undervisningsformer, som rene teoriforelesninger, ulike diskusjonsformer, arbeid i mindre grupper og praktisk undervisning på ulike arenaer.

Course requirements

Følgende arbeidskrav og faglig aktivitet med krav om deltakelse må være godkjent før eksamen kan avlegges:

  • 80 prosent deltakelse på friluftslivsaktiviteter
  • Godkjent orienteringsprøve
  • Godkjent semesteroppgave i fagdidaktikk som vektlegger planleggingsprosessen i forbindelse med kroppsøvingsundervisning. I besvarelsen skal studentene vise til relevant planleggingsteori og utarbeide en årsplan, to emneplaner i emner som står oppført i årsplanen og tre øktplaner fra en av emneplanene. I tillegg skal studentene kunne begrunne de valgene de har gjort i forbindelse med de ulike planene. Omfang på teoridelen og begrunnelsen skal være 5000 ord (+/- 10 %). I tillegg kommer planene.

Ved manglende deltakelse på friluftsliv, gis det mulighet til, og hvis det er praktisk mulig, å gjennomføre tilsvarende opplegg med årsenhet idrett/kroppsøving. Studenter som ikke kan delta på én eller flere aktiviteter utenfor campus, må gjennomføre alternative aktiviteter. Slike aktiviteter vil være av både praktisk og teoretisk art, slik at studentene skal kunne dokumentere at de har tilegnet seg de kunnskaper og ferdigheter som gjennomgås på de enkelte tiltakene.

Hvis en ikke får gjennomført orienteringsprøve sammen med medstudenter, kan den tas med en studentgruppe på grunnskolelærerutdanningen. Ved ikke godkjent semesteroppgave gis det mulighet til å utbedre besvarelsen maksimalt to ganger. Ny frist må avtales med ansvarlig faglærer.

Assessment

Individuell 6-timers skriftlig eksamen under tilsyn.

Ny/utsatt eksamen Ny/utsatt eksamen foregår som ved ordinær eksamen.

Permitted exam materials and equipment

Ingen.

Grading scale

Det gis bokstavkarakterer med A som beste og E som dårligste karakter for bestått, og F for ikke bestått.

Examiners

Eksamen vurderes av intern og ekstern sensor.