EPN-V2

HETEK4000 Samspill i helse og teknologi Emneplan

Engelsk emnenavn
Interactions in Health and Technology
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2022/2023
Emnehistorikk
  • Innledning

    Internasjonale og nasjonale helse- og velferdsordninger vektlegger teknologi som et viktig satsingsområde, ofte sett i lys av fremtidens demografiske utfordringer med et økende antall eldre og nye brukergrupper. Ny teknologi tas hele tiden i bruk i helsesektoren. Begrepet teknologi er vidt og kan inkludere alt fra maskiner, automasjon og kunstig intelligens til digitale plattformer for bruker/pasientkommunikasjon og smarthusteknologi. Den raske teknologiske utviklingen i helsesektoren krever bedre og nye typer samhandling mellom ulike aktører for å fremme bedre og mer effektive helsetjenester.

    Emnet introduserer sentrale begreper knyttet til teknologisk utvikling, systemdesign og tjenesteinnovasjon. Sentrale offentlige og private aktører i utviklingen kan være universitets- og høgskolesektoren, spesialisthelsetjenesten, kommunehelsetjenesten, næringsliv og bruker- og interesseorganisasjoner. Studentene skal utforske hvordan ny teknologi kan bidra til bærekraftige løsninger i helse- og omsorgstjenester og innen forskning og utviklingsarbeid, men skal også kunne reflektere over etiske utfordringer som oppstår når ny teknologi tas i bruk. I skjæringspunktet mellom helse og teknologi er det muligheter for ulike former for samskaping mellom aktørene med utgangspunkt i brukerbehov, og ulike spesialiserte fagområder kan bidra til bedre helse gjennom tjenestedesign og innovasjon. Tverrfaglig samhandlingskompetanse i utvikling og implementering av ny teknologi i helse- og sosialtjenesten vektlegges.

  • Forkunnskapskrav

    Studenten må være tatt opp på masterstudiet i helse og teknologi.;

  • Læringsutbytte

    Etter gjennomført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse: ;

    Kunnskap;

    Studenten  

    • kan redegjøre for sentrale begreper knyttet til teknologisk utvikling, systemdesign og tjenesteinnovasjon
    • kan beskrive egnede faglige verktøy for å identifisere brukeres behov og vurdere funksjonsnivå
    • kan redegjøre for betydningen av og beskrive fremgangsmåter for brukerorientert designtenkning
    • kan beskrive viktige faktorer som fremmer eller hemmer implementering av teknologi og vellykket samhandling i praksis
    • kan ved bruk av framtidsscenarioer drøfte antatt utvikling av eget fagområde
    • kjenner til teknologiske løsninger benyttet i helsefremmende og re/habiliterende arbeid

    Ferdigheter;;

    Studenten;;

    • kan vurdere noen etablerte og nye relevante metoder i innen forskning og kreativt utviklingsarbeid i helse og teknologi ;
    • kan diskutere helse og teknologi som samfunnsansvarlig innovasjon og forskning (Responsible Research and Innovation, RRI)
    • kan formidle selvstendig arbeid ved bruk av fagområdenes uttrykksformer;
    • kan orientere seg om relevante lovverk og standarder

    Generell kompetanse;;;

    Studenten ;

    • kan reflektere over og integrere egen faglig bakgrunn, identitet og kompetanse i en tverrfaglig sammenheng
    • kan reflektere over og identifisere muligheter for innovasjonsprosesser innen eget fagområde og foreslå nye løsninger, arbeidsmåter, tjeneste- eller produktbaserte innovasjonsprosjekt ved hjelp av brukerorientering, systemdesign og kritisk tenking
    • kan reflektere over etiske problemstillinger knyttet til helse og teknologi
    • har et bevisst forhold til å utforske og tilpasse egen praksis til nye teknologier
    • kan bruke et egnet begrepsapparat som fremmer tverrfaglig samhandling og bidra i tverrfaglig teamarbeid
  • Arbeids- og undervisningsformer

    Arbeids- og undervisningsformene vil være case-fokuserte og inkluderer gruppearbeid med praktiske øvelser og tematiske forelesninger med bidrag fra utøvere fra primær- og spesialisthelsetjenestene, næringsliv og andre interesseorganisasjoner. I størst mulig grad søkes caser som reflekterer hvordan tverrfaglig samarbeid vil skje i arbeidslivet.; Casestudiene tar utgangspunkt i ulike brukerbehov. En slik orientering til systemer, tjenester og prosesser gir en tilnærming til de mange samspillssonene mellom helse og teknologi.

    Studentene vil arbeide i tverrfaglig sammensatte grupper på 3-5 studenter. Etter en innledende teoriinnføring og brukerorientering utarbeider studentene forslag til en case med en overordnet felles problemstilling i skjæringspunktet mellom helse og teknologi. Avhengig av case søkes gruppen koblet til eksterne interessenter som de kan ha dialog med underveis i emnet. Det veksles mellom en gjennomgang av teori og praktisk gruppearbeid.

  • Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

    For å fremstille seg til eksamen må følgende være godkjent: ;

    1. En;individuell;flervalgstest;av forståelse av teoretiske begrep;
    2. Muntlig;presentasjon i gruppe på 3-5 studenter,;inntil 30 minutter. Gruppen skal presentere eget helse- og teknologiprosjekt, og presentasjonsformen velges avhengig av prosjektet, gitt kriterier ut fra prosjektets form. Problemstillinger underveis må beskrives. Presentasjonen skal gjennomføres på engelsk eller norsk.;;
  • Vurdering og eksamen

    Prosjekteksamen;i gruppe på 3-5 studenter, i form av skriftlig oppgave levert av samme gruppe som under arbeidskrav 2.;Oppgaven utarbeides i løpet av emneperioden og kan ha et omfang på inntil 5000 ord. Oppgaven må skrives enten på norsk (skandinavisk) eller engelsk.;

    Ny eksamen: Dersom den skriftlige oppgaven vurderes til ikke bestått har gruppen anledning til å levere omarbeidet versjon én (1) gang.

  • Hjelpemidler ved eksamen

    Alle hjelpemidler er tillatt;så lenge regler for kildehenvisning følges.;

  • Vurderingsuttrykk

    Bestått/ikke bestått.;

  • Sensorordning

    Én;intern og;én;ekstern sensor vurderer hver besvarelse.;

  • Emneoverlapp

    Ingen.;