EPN

HEL6320 Familiens helse - skolebarn og ungdom (6-20 år) Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of the Family - School Children and Adolecents (6-20 Years)
Studieprogram
Helsesykepleierutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på skolebarn og unges vekst og utvikling både fysisk, psykisk og sosialt. Det legges vekt på aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer, og hva som bidrar til helse og mestring hos barnet, den unge og/eller deres familie. Veiledning, brukermedvirkning og undervisning i samhandling med skolebarnet / den unge og deres familie blir vektlagt.  Ressurs- og løsningsorienterte tilnærminger er sentrale. Emnet inkluderer undervisning om seksuell og reproduktiv helse og rettigheter blant annet relatert til kompetansebygging for utvidet rekvisisjonsrett for prevensjon og for veiledning for å fremme seksuell helse.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor skolebarn, ungdom og deres familier

  • har avansert kunnskap om barn og unges fysiske, psykiske og sosiale utvikling og helse, samt oppvekstmiljø

  • har avansert kunnskap om risiko- og beskyttelsesfaktorer og hva som stimulerer til mestring hos barn, unge og deres familie

  • har avansert kunnskap om pubertetsutvikling og seksuell helse og rettigheter hos barn og unge

  • har inngående kunnskap om kommunikasjon og veiledning relatert til seksuell og reproduktiv helse samt rekvirering av prevensjonsmidler

Ferdigheter

Studenten

  • kan identifisere barn og unge med spesielle behov og vurdere, planlegge og gjennomføre kunnskapsbaserte tiltak i forhold til deres helse og livskvalitet

  • kan vurdere og anvende ulike pedagogiske metoder i møte med barn, unge og deres familier

  • kan rekvirere og administrere prevensjonsmidler

  • kan analysere og vurdere behovet for tverrfaglig samarbeid og henvisning videre i hjelpeapparatet

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan gjennomføre helsefremmende og forebyggende kunnskapsbaserte tiltak for barn og unges helse og livskvalitet

  • kan anvende en kultursensitiv tilnærming til barn, unge og deres familier

  • kan anvende etiske prinsipper i fagutøvelse og i møte med brukerne

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige gruppeoppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminar, ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: 

  • minimum 80% tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  • 80 % deltagelse på undervisning som omhandler rekvisisjonsrett på prevensjon
  • skriftlig oppgave på inntil 1500 ord, i gruppe på ca. 2-4 studenter i form av digital samskriving.

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager, inntil 2000 ord

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

 bestått - ikke bestått 

Sensorordning

To interne sensorer. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.