EPN

HEL6210 Familiens helse - barn (0-5 år) Emneplan

Engelsk emnenavn
The Health of the Family - Children (0-5 Years)
Studieprogram
Helsesykepleierutdanning
Omfang
10.0 stp.
Studieår
2018/2019
Timeplan
Emnehistorikk

Innledning

Emnet fokuserer på barn i alderen 0-5 år og deres foreldre. Barnets utvikling, familien og hjemmet som oppvekstmiljø står sentralt. Aktuelle beskyttelses- og risikofaktorer knyttet til barnet og familiens hverdag belyses. Det undervises i sentrale teorier og metoder som inngår i det helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeidet. Utvikling av egen veiledningskompetanse vektlegges.

Forkunnskapskrav

Opptak til studiet

Læringsutbytte

Etter fullført emne har studenten følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

 

Kunnskap

Studenten

  • har avansert kunnskap om helsesykepleiers funksjon, ansvarsområder og arbeidsoppgaver overfor sped- og småbarn og deres familier

  • har avansert kunnskap om barns fysiske, psykiske og sosiale utvikling, samt om risiko- og beskyttelsesfaktorer

  • har avansert kunnskap om tilknytningsteorier og hvilke faktorer som påvirker samspillet mellom foreldre og barn

  • har avansert kunnskap om ulike sider ved foreldrerollen og foreldres behov for støtte

  • har inngående kunnskap om ulike veiledningsmetoder og hva som kan motivere til endring

 

Ferdigheter

Studenten

  • kan vurdere og anvende relevante metoder for helsefremmende og forebyggende arbeid i med barn 0-5 år og deres foreldre

  • kan analysere og vurdere barns generelle utvikling, faktorer som påvirker og behov for tiltak og henvisning til andre fagpersoner

  • kan vurdere barn og foreldres ressurser og evne til omsorg og mestring

  • kan vurdere og begrunne ulike kommunikasjonsformer og pedagogiske metoder i møte med barn og foreldre

 

Generell kompetanse

Studenten

  • kan vurdere familiers behov for støtte i ulike faser av livet

  • kan analysere og anvende forskningsbaserte kunnskaper innenfor helsestasjonsarbeidet

  • kan analysere og anvende etiske prinsipper i refleksjon over dilemmaer i fagutøvelsen

  • kan anvende kultursensitiv tilnærming til barn og deres familier

Arbeids- og undervisningsformer

Arbeids- og undervisningsformer som inngår i emnet er forelesninger, muntlige og skriftlige oppgaver med framlegg (individuelt og i gruppe), seminarer, ferdighetstrening og selvstudier.

Arbeidskrav og obligatoriske aktiviteter

Følgende arbeidskrav må være godkjent for å fremstille seg til eksamen: 

  • minimum 80 % tilstedeværelse på ferdighetstrening, seminarer og timeplanlagt gruppearbeid
  •  skriftlig oppgave på inntil 1500 ord i gruppe på ca.2-4 studenter med muntlig gruppepresentasjon av oppgaven

Vurdering og eksamen

Eksamensinnhold: Læringsutbyttene

Eksamensform: Individuell hjemmeeksamen over 3 dager, inntil 2000 ord

Hjelpemidler ved eksamen

Alle

Vurderingsuttrykk

Gradert bokstavkarakter (A-F)

Sensorordning

To interne sensorer. Det er tilknyttet ekstern tilsynssensor til emnet.